Nik Aziz buka 'pintu tebatan banjir'

Nik Aziz buka 'pintu tebatan banjir'

Oleh Mior Kamarul Shahid
mkamarul@nstp.com.my

BENDERA Barisan Nasional dan Umno memeriahkan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir menjelang hari pengundian 25 Ogos.


Pendirian politik-agama Pas halalkan penghinaan DAP terhadap kesucian Islam


MEMBENARKAN pemimpin parti bukan Islam bercakap mengenai Islam meskipun menghina agama itu, dengan alasan mereka bukan Islam dan tidak memahami Islam, adalah ibarat memberi 'cek kosong' kepada seseorang untuk mengisi berapa jumlah wang yang dikehendakinya. Dalam politik, ia adalah golongan yang Islam yang terlalu liberal.

Apabila Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang memberikan isyarat itu, ia sebenarnya menggambarkan sikap politiknya. Jika sebelum ini pemimpin DAP teragak-agak untuk bercakap soal Islam kerana bimbang reaksi garang daripada Pas, kali ini mereka sudah mendapat lesen besar. DAP adalah rakan Pas dalam Pakatan Rakyat (PR). Ada pihak yang menganggap kenyataan itu sebagai muslihat politik Pas yang mahu memastikan terus kekal di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Pulau Pinang pada pilihan raya kecil yang akan diadakan 25 Ogos ini. Isnin ini adalah hari penamaan calon bagi kawasan itu yang diadakan berikutan kematian wakil Pas, Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman baru-baru ini. Di kawasan itu ada 25.85 peratus pengundi Cina, 2.24 peratus India dan lain-lain, manakala 72.36 peratus adalah pengundi Melayu. Bagi Pas, undi kaum Cina amat penting untuk memastikan kemenangan dengan mengambil kira undi Melayu terpaksa berkongsi dengan calon Barisan Nasional (BN). Pas lupa tidak semua undi Cina boleh mereka peroleh kerana BN juga mendapat sokongan bukan Melayu.

Pas atas nama maruah, pastinya mahu terus bertanding di kawasan itu manakala rakan partinya, Parti Keadilan Rakyat (PKR) juga menunjukkan minat untuk meletakkan calonnya. Berasaskan kepada sikap DAP, ia dilihat lebih berat untuk menyokong calon PKR. Sekali pun calon Pas yang dipilih, pemimpin parti yang kononnya memperjuangkan Islam itu juga bimbang terhadap sikap penyokong DAP yang kebanyakannya kaum Cina, bertindak menikam mereka dari belakang. Atas dasar itu, Pas terpaksa mengambil hati DAP dengan apa cara sekali pun. BN mencalonkan Setiausaha Umno Bahagian Permatang Pauh, Rohaizat Othman, 38, bertanding dalam pilihan raya kecil itu.

Sikap pemimpin Pas itu yang tidak membantah kenyataan pemimpin parti dalam pakatannya walau pun mereka menghina Islam, menunjukkan beliau sebenarnya membuat pendirian politik-agama. Jika teori politik-ekonomi membabitkan kuasa dan pemilikan organisasi politik termasuk media, politik-agama pula ialah pengaruh dan kuasa yang digunakan oleh seseorang terhadap kumpulan sasaran dengan menggunakan agama untuk tujuan politik atau sebaliknya yang mana politik digunakan untuk tujuan agama.

Pada suatu ketika, pemimpin Pas tidak sedikit pun bertolak-ansur dalam apa juga perkara yang membabitkan Islam. Mereka menuduh orang Umno kafir. Tidak siapa lupa bagaimana Pas dan DAP bertelagah mengenai negara Islam. Pas ketika itu melenting apabila ada pemimpin DAP yang dengan lantang mengatakan "langkah mayat mereka dulu jika Pas mahu menjadikan Malaysia negara Islam". Alasan bahawa mereka yang tidak memahami Islam boleh menghina Islam sukar diterima. Apakah umat Islam sanggup mendengar cacian daripada orang lain sedangkan kita tahu mereka tidak layak bercakap soal Islam. Jika semua hendak dihalalkan, apakah tindakan tentera Serbia terhadap umat Islam Bosnia-Herzegovina boleh dimaafkan juga kerana tentera Serb tidak faham Islam. Begitu juga segala perbuatan di Kashmir, Gaza atau Selatan Thai. Sikap pemimpin Pas ini tidak sedikit pun menggambarkan elit agama pemimpin Pas. Sebaliknya, kenyataan seperti ini menguatkan hujah bawa pemimpin Pas hari ini masih dikategori pemimpin agama tradisional. Mempercayai apa juga yang diperkatakan oleh pemimpin seperti itu seolah-olah pengikut mereka berada dalam komuniti primitif. Ia samalah seperti masyarakat yang percaya kepada kesaktian dukun, bomoh, tukang tilik, ahli sihir dan sebagainya untuk membantu mereka membuat keputusan. Bagi pemikiran primitif, mereka menyerahkan kepada kuasa kesaktian untuk menentukan nasib dan masa depan mereka. Oleh itu, polemik yang cuba diutarakan ini lebih sesuai kepada pemikiran masyarakat kampung. Golongan elit agama seharusnya menjurus kepada isu yang lebih besar seperti yang cuba dibawa oleh pelbagai pertubuhan dan organisasi yang berpegang kepada idealisme. Hari ini, pengaruh pemimpin agama tradisional semakin merosot dengan kepesatan urbanisasi. Pemimpin tradisional ini hanya masih berpengaruh di negara atau negeri yang miskin. Di kebanyakan negara, golongan elit agama tradisional sudah kehilangan kuasa. Sebaliknya, orientasi pemimpin semangat kebangsaan, masih mampu bertahan. Kebelakangan ini banyak soal sensitiviti agama dan kaum secara sengaja atau tidak sengaja, dibangkitkan. Isu Islam agak lebih menonjol dengan adanya blog-blog yang cuba mempersoalkan Islam. Isu kaum agak reda sedikit dengan wujudnya gagasan 1Malaysia yang mula mendapat tempat di persada politik tanah air. Isunya adakah orang Melayu tidak mahu lagi bercakap soal ketuanan Melayu kerana ia mungkin dianggap bercanggah dengan gagasan 1Malaysia. Atau, orang Melayu masih menganggap isu ketuanan Melayu masih relevan terutama dalam konteks perjuangan Umno. Walaupun setahun lalu banyak isu ketuanan Melayu dibangkitkan hinggakan peristiwa menghunus keris diulang-ulang, kebelakangan ini isu agama mendapat perhatian yang lebih besar oleh ahli politik. Jika orang yang bercakap itu tidak tahu soal Islam, disokong oleh mereka yang tahu soal hukum, ia sebenarnya menghuru-harakan keadaan. Pengikut mereka juga keliru. Tetapi disebabkan mereka dianggap sebagai pemimpin elit agama, apa saja yang dicakapkan dianggap betul belaka. Disebabkan, pemimpin parti Islam sendiri merelakan, orang bukan Islam bercakap dan menghina Islam, ia dianggap membuka 'pintu tebatan banjir'.

0 comments: