RENCANA : SABTU 11 JULAI 2009

Transformasi 100 hari Najib
SUDAH menjadi kelaziman, setiap kali berlakunya peralihan tampukpemerintahan di mana-mana negara sekali pun, 100 hari pertama pemimpinbaru disorot dengan penuh perhatian. Perdana Menteri, Datuk Seri NajibTun Razak juga tidak terkecuali.

Tuntutan kurang ajar minta status bumiputera
MENGGUNAKAN gagasan 1Malaysia untuk menuntut taraf bumiputera untukbukan Melayu sememangnya tidak masuk akal atau boleh saja dikatakanhilang akal.

Damainya suasana pilihan raya di Indonesia
RAMAIyang pertama kali datang ke Jakarta semasa Pilihan Raya Presiden atauPilihan Raya Legislatif terkejut akan kedamaian suasana pilihan raya diRepublik Indonesia kali ini.

BISIK-BISIK
AWANGsama sekali tidak terperanjat walau pun Pengerusi DAP Selangor, EanYong Hian Wah menyatakan beliau terkejut dan kesal dengan kenyataanADUN Bukit Antarabangsa daripada PKR, Azmin Ali yang mendesak KerajaanNegeri Selangor merombak barisan Exconya. Kata Azmin, barisan Excogagal melaksanakan tugas.

Martabat bahasa Melayu, bahasa Inggeris
PENGAJARANdan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI)telah pun dibuat keputusan tentangnya. Ramai yang bersetuju, dan tidakkurang juga yang terkilan.

Dasar Beijing 'menekan' Uighur
Strategi Beijing mentadbir Xinjiang yang hanya memberi keistimewaankepada satu kaum etnik adalah contoh klasik yang sudah pasti mengundangpadah. Rusuhan kaum yang berlaku di antara etnik minoriti Islam Uighurdan etnik Han tidak memeranjatkan. Ini kerana, semenjak Xinjiangmenjadi sebahagian daripada China pada tahun 1949, dasar Beijinglangsung tidak mengambil kira sensitiviti penduduk asal Uighur.

Mencari pemimpin ulung Melayu selatan Thai
APAKAHkesudahannya konflik di selatan Thailand? Itulah persoalan yang bermaindi fikiran kita, apabila dalam kejadian terbaru tiga lagi penduduk diwilayah berkenaan mati ditembak oleh sekumpulan lelaki yang tidakdikenali.







Minda Pengarang: Pertikaian dalaman bukti ketidakupayaan PR mentadbir
KEBELAKANGAN ini, parti pembangkang dalam Pakatan Rakyat diuji dengan pelbagaipertikaian politik sesama sendiri. Satu demi satu ujian terpaksa merekahadapi berpunca daripada perbezaan ideologi dan kurangnya persefahaman.Mereka juga mempertikaikan kewibawaan antara satu dengan lain akibatpelbagai keputusan dan tindakan pentadbiran yang tidak memuaskan hatisesama sendiri. Rakyat memerhatikan sandiwara mereka dan membentukpersepsi bahawa parti pembangkang belum sedia untuk mentadbir sebuahkerajaan negeri.

Cengkaman krisis ekonomi, politik tak jejas tumpuan bangunkan negara
SERATUS hari sebenarnya terlalu singkat untuk menilai keupayaan sesiapa. Samaada kenalan baru, pelajar, pekerja, apatah lagi pemimpin tertingginegara, tempoh lebih lama diperlukan untuk menganalisis kemampuansebenar mereka. Begitupun, dalam dunia moden yang sering dihambat waktuini, sesiapapun tidak mahu menunggu lama. Tidak kira sama ada untukmenuai hasil usaha sendiri, lebih-lebih lagi dalam menilai keupayaanorang lain, ramai berpendapat tiga bulan 10 hari sudah lebih daripadacukup.





Perjalanan seni Mansor Ghazali
Pemergian beliau sehari sebelum hari perasmian pameran solonya mengundang rasa pilu peminat seni dan pengunjung pameran.


Aksi kucing sarkas
Selepas tiga tahun memperkenalkan persembahan sarkas kucing, SamanthaMartin belajar banyak perkara mengenai haiwan ini. Ia bijak tetapitidak profesional.

0 comments: