Peluang akhir untuk belajar

Peluang akhir untuk belajar

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my

BANYAK yang perlu dipelajari oleh Barisan Nasional (BN) dalam mengharungi kekalahan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir. Pengajaran itu pula bukan baru sebaliknya telah diwarisi sejak tsunami Mac 2008 yang menyaksikan BN tumbang di lima negeri.

Begitu juga dengan kekalahan dalam tujuh pilihan raya kecil lantaran faktor-faktor yang menyumbang kepada tersungkurnya BN di tangan pembangkang adalah sama. Tidak ada formula baru, tidak ada juga faktor baru dan tidak ada juga sentuhan baru.

Baik bagi Pilihan Raya Umum Ke-12 mahupun pilihan raya kecil, semua isu berkaitan kekalahan adalah sama dan bukan kali pertama dibangkitkan. Malah mahu saja disimpulkan yang BN tidak pernah mahu belajar, enggan belajar dan malas belajar.

Sebab itu mereka mengulangi kesilapan yang sama sekali gus membuka ruang kemenangan kepada calon lawan. Lebih mendukacitakan apabila kemenangan yang dijulang oleh pembangkang itu bukan disebabkan mereka kuat sebaliknya didorong oleh kelemahan BN dan UMNO sendiri.

Dan di Permatang Pasir BN/UMNO sekali lagi membentangkan skrin untuk mengulang tayang satu demi kesilapan yang pernah dibuat sejak bertahun-tahun lalu dan dipertontonkan kepada umum.

BN dan UMNO tanpa rasa malu mengajak rakyat Malaysia berfikir tentang kealpaan, kecuaian dan kadangkalanya kebodohan yang sama sekali tidak sepatutnya dilakukan tetapi terus juga dilakukan dan medan terbaru adalah di Permatang Pasir.

Sedangkan di Permatang Pasir yang menjadi anak Permatang Pauh, BN sepatutnya berusaha meminimumkan kesilapan lantaran cabaran di sini bukan calang-calang.

Hatta sebesar zarah kesilapan yang dilakukan boleh mengundang padah berpanjangan menyebabkan misi untuk mengulangi kejayaan mengurangkan majoriti Pas di Manek Urai tidak kesampaian.

Sebab itu ramai yang menyifatkan Permatang Pasir adalah peluang terakhir untuk BN belajar.

Jika kekalahan kalinya ini tidak lagi menyentuh hati nurani pemimpin serta ahli-ahli UMNO, maka lupakan impian menyemarakkan gelombang biru pada PRU 13 nanti.

BN mesti belajar. Komponennya terutama UMNO yang meletakkan calon pada hampir setiap pilihan raya kecil dan tewas tidak ada ruang lagi untuk memikirkan soal kroni, poket, sikap sambil lewa dan tindakan mensabotaj parti sendiri.

Biar pun dinafikan wujud perbuatan seumpama itu tetapi apa yang terjadi di Permatang Pasir terutama dalam soal pemilihan calon menunjukkan sebaliknya. Jika calon untuk bertanding pada pilihan raya umum waima pemilihan parti sekali pun terpaksa melepasi pelbagai peringkat saringan tetapi di N11 tidak kelihatan sedemikian.

Calon BN seolah-olah terlepas daripada saringan menyebabkan rekod peribadinya termasuk pembatalan sijil peguam sivil dan perkahwinan kedua dibongkar dan terbongkar dengan cara yang tidak sepatutnya. Timbul persoalan di mana perisikan, di mana cawangan khas dan di mana 'mata-mata' dalam UMNO

Sedangkan seperti yang dimaklumkan oleh beberapa pemimpin UMNO, isu itu telah pun diketahui oleh pasukan petugas yang diberi tanggungjawab memilih calon tetapi ia dipandang ringan.

Seorang pemimpin UMNO di negeri ini berkongsi rasa marahnya apabila diajak berbual perihal calon.

''Beberapa hari sebelum penamaan saya dah maklumkan supaya semak latar belakang calon, tapi mereka tidak peduli. Akhirnya kita terpaksa mempertahankan benda-benda yang sememangnya tidak boleh dipertahankan.''

Lebih daripada itu calon yang bertanding sepatutnya jujur dan berterus terang. Mereka mesti jujur apabila dipilih sebagai calon dengan berterus terang tentang hitam putih yang pernah mewarnai hidup mereka.

Jika telah berterus terang dan parti masih mahu memilihnya maka semestinya pertimbangan semasak-masaknya telah dibuat terutama dalam merangka strategi menangkis dakyah serta tohmahan pihak lawan.

Kejujuran itu sangat penting kerana rakyat mahu seorang pemimpin yang bukan saja dilihat bersih malah benar-benar bersih dan tindakan menyembunyikan kebenaran akhirnya mengundang aib bukan sahaja kepada calon malah parti juga terpalit.

Kecuaian dan sikap tidak kisah atau ada agenda tertentu dalam pemilihan calon itu merupakan antara faktor kemerosotan prestasi BN pada PRU 12 dan ia terus diulang sehinggalah di Permatang Pasir.

Dalam soal pemilihan, seorang pemimpin muda yang juga anggota Kabinet melahirkan rasa hairan tentang tradisi UMNO yang hanya mahu memilih calon berjawatan dalam parti seperti setiausaha bahagian, ahli jawatankuasa bahagian dan macam-macam lagi.

''Apa salahnya turun ke akar umbi, lihat ahli-ahli biasa yang semangat perjuangannya adalah demi UMNO. Tidak salah mereka dipilih sebagai calon asalkan mempunyai nilai-nilai yang diterima masyarakat, cara ini lebih berkesan,'' katanya.

Beliau bersetuju bahawa kekalahan demi kekalahan menunjukkan UMNO tidak belajar sambil menarik perhatian perihal masalah dalaman parti yang antara lain menjadi punca kempen tidak dapat dilangsungkan dengan berkesan.

Kalangan ahli-ahli UMNO masih sibuk dengan agenda peribadi, bermusuhan dalam senyap dan enggan bekerjasama untuk memastikan UMNO kembali mendapat tempat di hati rakyat. Mereka seolah-olah tidak kisah akan masa depan UMNO yang memudar perlahan-lahan asalkan hasrat serta keinginan tercapai. Ada kalanya mereka tidak kisah asalkan dendam kesumat terbalas.

Lantaran itu kesungguhan UMNO untuk berkempen tidak dapat dilaksanakan bersungguh-sungguh, diburukkan lagi dengan hakikat calon yang bertanding sarat dengan kontroversi menghasilkan keputusan seperti yang diumumkan ketika masuk waktu berbuka puasa semalam.

BN/UMNO sendiri sangat arif Permatang Pasir adalah kawasan hitam - masalah sikap, hasad dengki, tiada kesungguhan dan calon yang kontroversi menutup peluang BN untuk membuktikan kepada pengundi bahawa parti itu mampu menggantikan Pas yang telah 'bermastautin' selama tiga penggal di situ.

Sisi hitam UMNO dan calonnya menyebabkan calon Pas yang telah enam kali tewas pada pilihan raya mencatatkan rekod kemenangan biar pun undi merosot lebih seribu. Taktik cuba mengheret calon Pas ke kancah 'peperangan peribadi' juga tidak menjadi, menyebabkan beliau dipandang bersih sehingga melayakkannya dipilih sebagai wakil rakyat di Permatang Pasir.

Kempen-kempen pembangkang yang menjadikan antara lain Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng dan Datuk Mahfuz Omar tidak putus-putus membandingkan antara calon Pas dan BN - memberi peluang kepada pengundi untuk membuat penilaian.

Kesepakatan dan kesungguhan pakatan pembangkang untuk memenangkan calon daripada parti Pas juga mampu menidakkan kerja keras BN untuk memutihkan imej calon yang telah tercalar biar pun kesan serangan peribadi ke atas calon BN dilihat sedikit menjejaskan undi yang diterima calon Pas.

Biar pun keputusan pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir menyaksikan kemerosotan undi calon Pas, tetapi calon BN juga tidak terkecuali berhadapan dengan pengenduran sokongan walaupun angkanya dilihat kecil.

Penurunan majoriti dikaitkan dengan peratusan keluar mengundi yang menurun sebanyak kira-kira 10 peratus.

Seperti yang diakui Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sikap pengundi Permatang Pasir tidak banyak berubah. Sememangnya begitu.

Tiada elemen baru yang mampu menarik perhatian pengundi untuk memihak kepada BN. BN dilihat oleh banyak pihak memulakan langkah dengan kaki kiri, menyebabkan jejak-jejak seterusnya menjadi sumbang.

BN dilihat kalah sebelum berjuang. BN juga dikatakan menghantar tentera ke medan perang tanpa senjata, lebih daripada itu BN diumpama seperti menghantar atlet paralimpik untuk bersaing di Sukan Olimpik.

Tidak mustahil jika BN/UMNO bermula dengan baik terutama daripada sudut pemilihan calon - keputusan yang diperolehi menawarkan angka berbeza. Dan paling penting BN tidak mempunyai masa lagi untuk bertangguh daripada menghadiri 'kelas dewasa' supaya masalah ketidakpekaan 'deria' terhadap masalah dalaman parti dapat dicari penawarnya.

0 comments: