RENCANA : KHAMIS 02 JULAI 2009

Imigresen tidak goyang kaki
MOHD. Zamberi Abdul Aziz bukanlah orang baru di Jabatan Imigresen.Beliau pernah mengetuai bahagian penguat kuasa agensi itu sekitar tahun1990-an selama lima tahun.

Toleransi demi 1Malaysia
RAKYATsebenarnya sangat berharap untuk melihat satu bentuk baru kenegaraan dibawah kepemimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak,khususnya menjelmakan janji 'mendahulukan rakyat dan mengutamakanpencapaian'. Apa yang rakyat ingin lihat ialah pelaksanaan gagasan SatuMalaysia secara menyeluruh dan konsisten dalam semua aspek kehidupanrakyat negara ini, tanpa membezakan warna kulit, perbezaan agama sertabudaya etnik.

Meletakkan nama Felda di pentas global
SELAINdaripada syarikat minyak nasional Petronas, Malaysia tidak ada namasyarikat multinasional yang begitu gah namanya di serata dunia.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SETELAHpakatan pembangkang menolak gagasan kerajaan perpaduan yang dicetuskansendiri oleh Pas, Dewan Pemuda Pas pula mempelawa Pergerakan PemudaUMNO untuk bermuzakarah.

Isu tanah NCR boleh jadi mudah, rumit
SATUpertemuan antara pihak media dengan Jabatan Tanah dan Survei (JTS)Sarawak diadakan kelmarin. Pertemuan dalam bentuk informatif itusedikit sebanyak dapat mewujudkan hubungan baik antara pihak mediadengan pegawai-pegawai jabatan tersebut.

Surani, Tarmizi patut jadi ikon pasukan polis
TAHNIAHserta jutaan terima kasih kita ucapkan kepada Detektif Koperal Mohd.Surani Sarbini dan Lans Koperal Mohd. Tarmizi Arbayee kerana kecekalanserta ketulusan mereka dalam menjalankan amanah di bawah naungan PolisDiraja Malaysia (PDRM).

Pupuk kerjasama sejak kecil elak polarisasi kaum
PERANAN ibu bapa sangat penting. Mereka perlu bimbing anak-anak untukmemupuk persefahaman dengan rakan daripada pelbagai kaum dan agama.






Langkah tepat harungi perkembangan ekonomi masa kini
GARISPanduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) diwujudkan kerajaan pada1974 bagi membantu mencapai matlamat kedua Dasar Ekonomi Baru (DEB)iaitu menyusun semula masyarakat, khususnya berkaitan pemilikan ekuitidi kalangan rakyat pelbagai kaum.

Minda Pengarang: Usahawan perlu ubah minda 'ali baba', 'sleeping partner'
INSTRUMENyang kaku perlu diubah. Penyertaan ala 'ali baba' bukan saja tidak lagirelevan malah merugikan. Sekatan yang sudah tidak memberi manfaat,perlu dimansuhkan. Ibarat barangan di kedai yang tidak laku dibeliorang tempatan, lebih baik dijual kepada orang asing bagi mengelakkanpeniaga rugi.

Tingkat penyertaan ekonomi Bumiputera
LANGKAHmeliberalisasi Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) dan penubuhan sebuahinstitusi pelaburan baru yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk SeriNajib Razak kelmarin, dijangka mampu melonjak pertumbuhan ekonominegara dan pada masa sama bukan saja dapat terus melindungi kepentinganBumiputera malah meningkatkan penyertaan mereka dalam sektor korporat.

0 comments: