RENCANA : SABTU 09 MEI 2009

Image
Motif malukan negara
BANYAK pengajaran boleh direnungkan berikutan kejadian luar biasa yangmewarnai perjalanan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak kelmarin.

Image
Pertunjukan kuasa Rusia-AS
ISUlatihan ketenteraan negara-negara anggota NATO di wilayah Georgia yangbermula Rabu lalu sehingga 3 Jun depan kembali memuncakkan keteganganhubungan antara Rusia dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO).

Hukuman berat, penguatkuasaan dan litar mat rempit
DALAMminggu pertama Mei ini, tidak sampai 48 jam, tiga orang wanita mautangkara tangan peragut. Jangan kita melihat tiga nyawa itu sahaja.Imbas kembali laporan media masa lalu - mungkin berpuluh dan beratusnyawa wanita yang tidak berdosa sudah 'diragut' oleh peragut.

BISIK-BISIK
AWANGtidak dapat bayangkan bahana syabu hampir satu tan ke atas masyarakatkita, jika polis gagal memintas lori yang membawa dadah bernilai RM254juta itu di Rompin Sabtu lepas.

Daya saing, gaji tinggi, inovatif dan kreatif
SAYAtertarik dengan hasrat untuk meningkatkan tahap gaji pekerja kitakepada tahap yang lebih tinggi. Maknanya gaji pekerja kita lebih tinggidaripada sekarang. Ini sesuatu yag sudah lama patut dilakukan.

Hargai nilai pengorbanan ibu
SAYA baru mengenali ibu gigih ini. Namun pautan kasih yang terjalinantara kami seakan-akan sudah lama. Hari pertama bertemu dengan wanitaberusia 64 tahun itu, saya disajikan dengan paparan perit jerihnyamembesarkan anak-anaknya.

Dasar pertahanan Australia mencurigakan
AUSTRALIAsememangnya dikenali sebagai sekutu kuat Amerika Syarikat (AS) dantidak menghairankan dilabel sebagai Timbalan Sherif AS di rantau AsiaPasifik. Malah di Iraq, apabila kebanyakan sekutu Washington mengambilkeputusan mengundurkan tentera, Canberra tetap utuh bersama dengan AS.

Mengharap pemimpin ubah nasib rakyat bawahan
TANGGAL 1 Mei berlalu di Indonesia tanpa cuti umum sempena sambutanHari Pekerja sedunia sebagaimana dinikmati oleh pekerja di kebanyakannegara.





Keperitan tujuh tahun merengkuk di Teluk Guantanamo
TELUKGUANTANAMO: Saya menulis rencana ini dari Pusat Tahanan AmerikaSyarikat di Teluk Guantánamo � tempat saya ditahan tanpa sebarangpendakwaan selama hampir tujuh tahun.

Minda Pengarang: Kekecohan di DUN Perak mencabar kematangan demokrasi
KEKECOHANyang berlaku pada mesyuarat pertama penggal kedua Dewan Undangan Negeri(DUN) Perak di Ipoh kelmarin sehingga mesyuarat itu terpaksaditangguhkan dua kali sebelum majlis perasmian dapat disempurnakan olehPemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah, sudah pastinya menjejaskanimej Malaysia sebagai sebuah negara mengamalkan demokrasi matang. Kitatidak tahu berapa banyak media cetak dan elektronik di seluruh duniamenyiarkan laporan mengenainya yang disalurkan oleh agensi beritaasing, tetapi yang pasti video mengenai keadaan kelam kabut itu sudahtersebar luas melalui internet. Selama ini, kita menggeleng kepalaapabila menonton di kaca televisyen kekecohan yang terjadi pada sidangParlimen di negara lain seperti Taiwan dan Korea Selatan, dengan aksikerusi terbang, bertumbuk dan sebagainya. Kini, ia berlaku di negarasendiri. Sememangnya, kekecohan di DUN atau Parlimen bukan perkara barukerana tindakan jerit-menjerit dan maki-hamun sudah banyak kalidilaporkan berlaku di Parlimen. Bagaimanapun, apa yang terjadi di Perakitu ternyata sudah lari daripada prinsip demokrasi sebenar. Semua iniberpunca daripada tindakan pakatan pembangkang yang tidak menghormatiundang-undang. Keadaan itu sepatutnya tidak berlaku kerana demokrasi diMalaysia diamalkan dengan cara yang menghormati tatasusila dan prinsipberasaskan peraturan dan undang-undang. Jika peraturan danundang-undang tidak dihormati, maka berlaku tindakan yang mirip kepadaundang-undang rimba seperti berlaku di DUN Perak itu.

Nilai murni perlu jadi budaya kita
ARTIKELsaya minggu lalu mendapat maklum balas paling banyak berbanding sebelumini. Ada yang menulis untuk bertanyakan lebih lanjut mengenai keadaanyang digambarkan dan ada pula berkongsi pengalaman di luar negara.

0 comments: