Majalah Perancis versi Arab

Majalah Perancis versi Arab

Bagi majalah yang sudah sekian lama memperjuangkan hak-hak wanita, usaha menambat hati warga Arab tanpa meminggirkan amalan fahaman adalah satu pencapaian yang sangat rumit.




MAJALAH wanita dari Perancis, Elle dan Marie-Claire kini menembusi pasaran negara Arab. Sungguhpun begitu, kandungan artikel yang disiarkan tetap menjaga sensitiviti penduduk setempat. Langkah itu bukan mudah dilakukan kerana ia memerlukan pengubahsuaian yang menepati keperluan kedua-dua pihak.

Marie-Claire mengedarkan terbitannya di Kuwait dan Emeriah Arab Bersatu (UAE). Baru-baru ini, majalah itu melancarkan edisi terbarunya di Arab Saudi, Dubai dan Lebanon. Sebelum itu, Elle sudah pun dijual di Arab Saudi. Namun, nasib tidak menyebelahi Marie-Claire. Belum pun sempat dipasarkan kepada umum, 35,000 naskhah majalah tersebut menghadapi masalah.

Budaya

Masalah muncul apabila sebuah artikel yang memaparkan gambar pemain bola sepak wanita negara itu dalam persalinan seluar panjang, baju lengan panjang dan tudung, tidak diterima di Riyadh, sedangkan ia diterima di Jeddah.

"Masalah yang kami hadapi adalah untuk menyelaraskan budaya tempatan dengan konsep majalah. Ia sudah tentu sukar," kata Laurence Hembert Wermus yang mengetuai inisiatif pembangunan antarabangsa majalah Marie-Claire.

"Melihat konteks ekonomi yang tidak begitu menggalakkan, kami tidak akan melancarkan majalah baru di Perancis. Sebagai alternatif, pihak penerbit boleh membangunkan rangkaian edisi antarabangsa dan pasaran di Asia Barat yang nampak agak cerah," kata Sophie Renaud yang menerajui syarikat perundingan media, Carat France.

Beliau menambah: "Di negara asal, usaha melebarkan sayap majalah ini menggambarkan kekuatan dan betapa dinamiknya produk yang dipasarkan. Ia sekali gus meningkatkan kepercayaan bahawa ideanya diterima ramai dan sentiasa melangkah maju bagi membentuk masyarakat wanita yang berdaya saing."

Separuh bogel

Namun hakikat yang harus diterima adalah pasaran di sebelah timur Eropah itu tidak menerima gambar-gambar separuh bogel atau cerita-cerita yang membiaskan maksud seksual.


PENERBIT berdepan dengan masalah untuk menyelaraskan budaya tempatan dengan konsep majalah antarabangsa Elle dan Marie-Claire.


Pada April lalu, akhbar mingguan berbahasa Perancis telah dilarang edarannya di UAE kerana menampilkan bahagian belakang tubuh wanita yang bogel.

"Gambar itu disiarkan bersama artikel bertajuk Muslim dan Seks. Di negara Arab, penguatkuasaannya lebih ketat," jelas Sophie.

Bagi majalah yang sudah sekian lama memperjuangkan hak-hak wanita, usaha menambat hati warga Arab tanpa meminggirkan amalan fahaman adalah satu pencapaian yang sangat rumit.

"Kami amat berhati-hati agar tidak melakukan kesilapan kecil yang tidak berbaloi. Ini kerana kesilapan kecil itu boleh menjadi punca sesebuah majalah dilarang jualannya dengan serta-merta.

"Memang ia bukan satu tindakan wajar bagi pembangunan sosial mahupun memartabatkan status wanita," kata Jean de Boisdeffre yang mengetuai jabatan media antarabangsa, Lagardere Active yang memiliki majalah Elle. Sebagai contoh, majalah itu mengelak untuk menyiarkan artikel yang menimbulkan kontroversi apabila Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy mengeluarkan kenyataan melarang pemakaian burqa.

"Penyampaiannya yang cukup provokatif dan boleh membangkitkan salah faham bahawa majalah ini mendukung polisi Perancis," ujarnya.


DI UAE, penerbit mengelak menggunakan gambar-gambar model yang memakai pakaian yang seksi.


Selain itu, penerbitan gambar-gambar juga berbeza dari satu negara ke satu negara lain. "Di UAE, kami mengelak menggunakan gambar-gambar model memakai mini skirt atau potongan leher baju yang mendedahkan payu dara di halaman fesyen. Di Arab Saudi, larangannya lebih ketat. Tiada juraian rantai dan mesti menutup lutut," kata Pengurus Pengarang Antarabangsa Marie-Claire, Florence Duluard.

Jalan selamat

Kedua-dua majalah itu mengambil jalan selamat dengan menyerahkan tugasan mencari bahan rencana kepada wartawan tempatan. Pada masa yang sama, majalah itu memberi ruang untuk memperkenalkan pereka tempatan dan label fesyen popular di Asia Barat.

"Mereka lebih mengetahui jenis kandungan majalah yang sesuai," jelas Jean de Boisdeffre yang menambah, sebanyak 80 peratus daripada kandungan majalah itu diubah mengikut kehendak serantau.

"Kami juga mempunyai banyak cerita fesyen dari seluruh pelosok dunia yang boleh dipilih dan disiarkan untuk tatapan penduduk Arab," tambahnya.

Mulai bulan depan, edisi majalah Marie-Claire menyelitkan artikel mengenai wanita dalam bidang fotografi.

"Kami juga menulis mengenai wanita atau pasangan yang menghadapi masalah," ujar Duluard.

"Kita tidak menyentuh isu sebegini secara langsung. Kami menyentuhnya dari sudut: 'Apakah pendekatan terbaik buat sepasang kekasih?' daripada menyatakan secara berani: 'Seorang wanita menghadapi masalah kerana suaminya gagal memuaskan keinginannya'." - AFP

0 comments: