RENCANA : ISNIN 31 OGOS 2009

Rahsia formula kejayaan
Alhamdulillah, pertama sekali marilah kita semua mengucapkan rasasyukur ke hadrat Allah SWT justeru di atas rahmat dan limpah izin-Nyajua, esok sekali lagi kita akan menyambut Hari Kebangsaan kali ke-52dengan tema 1Malaysia Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan.

Pertahankan keistimewaan perpaduan rakyat berbilang kaum
HARIini semua rakyat Malaysia menyambut Hari Kemerdekaan negara kita yangke-52. Tetapi suasana sambutan di seluruh negara tidak seperti biasakerana ulang tahun kemerdekaan jatuh pada bulan puasa Ramadan. Sambutandi peringkat Pusat, dibuat sederhana di Dataran Parlimen.

Bersihkan imej Islam akibat tindakan si jahil
TINDAKANsekumpulan pihak yang mengarak serta memijak kepala lembu ketikamembuat bantahan tentang cadangan pembinaan kuil di Selangor sebenarnyasuatu tindakan yang jahil bersulamkan kebiadapan melampau.

BISIK-BISIK
AWANG terharu membaca kisah tiga beranak terbabit dalam kemalanganngeri di KM18 Lebuhraya Persekutuan Kuala Lumpur-Klang semalam. Merekadalam perjalanan untuk membeli-belah keperluan Ramadan dan hari raya.

Ibadat puasa Ramadan unik
PUASAterdapat di dalam hampir kebanyakan agama. Di era ketamadunan Greekjuga sudah ada amalan-amalan puasa tertentu yang dipraktikkan.Hippocrates, bapa perubatan, juga mengesyorkan puasa kepada ramaipesakitnya. Syariat para Nabi terdahulu juga tidak terkecuali daripadaibadat puasa. Allah SWT berfirman yang bermaksud: Wahai orang-orangyang beriman difardukan ke atas kamu puasa seperti mana difardukan keatas umat-umat terdahulu, mudah-mudahan kamu dari kalangan orang-orangyang bertakwa . (Surah al-Baqarah:183)

Pembangunan kewangan mestilah pro-kemiskinan
KEPUTUSANkerajaan untuk memberi RM100 juta unit amanah saham kepada golonganyang dikategorikan sebagai miskin bandar merupakan satu lagi tindakanyang boleh membantu taraf hidup penduduk miskin di bandar.

Tujuh teori kepimpinan tokoh ternama
TAJUK: Evolusi Kepimpinan 1: Tinjauan Teori-Teori Terpilih

Arah tuju nasionalisme Asia Tenggara
ADA dua cara melihat nasionalisme. Pertama ialah nasionalisme sudahmati dan tiada gunanya lagi di dunia tanpa sempadan sekarang dan dalamarus globalisasi yang semakin mengecilkan kita semua. Keduanya, iamasih perlu dan bergantung kepada siapa dan di mana seseorang itubercakap, nasionalisme adalah satu-satunya jalan keluar dari sebarangbentuk penjajahan atau imperialisme budaya.






Minda Pengarang: Usah sesekali diroboh perpaduan kaum terbina sejak 52 tahun
HARIini kita menyambut Hari Kemerdekaan Ke-52 dan formula atau rahsia yangmendasari kejayaan negara selama ini ialah perpaduan rakyat pelbagaikaum. Justeru, apa jua tindakan melampau yang membatasi sempadan kaumdan agama, perlu dielakkan bagi memastikan segala perancanganpembangunan serta kesejahteraan rakyat seperti dinikmati sepanjang 52tahun lalu, dapat terus dikecapi untuk tahun-tahun mendatang.

Penjajahan nafsu musnah kemerdekaan
WALAUPUNsambutan ulang tahun Hari Kemerdekaan Ke-52 hari ini tidak semeriahtahun-tahun sebelumnya kerana jatuh pada bulan puasa serta ancamanwabak selesema babi (H1N1), ia tidak seharusnya menghalang kitadaripada merenung sejenak erti sebenar kemerdekaan.

Cakap-Cakap
BILAdengar ada pihak membantah pembinaan rumah ibadat untuk kaum India diSeksyen 23, Shah Alam, Jumaat lalu, Mamat dah agak ini isu berat.Mereka bukan saja berarak tapi juga melakukan perbuatan yang bolehmenyinggung perasaan penganut agama lain. Kalau kita membantah sekalipun, biarlah dengan tidak menyinggung perasaan orang lain. Biarlah kitamenjadi umat yang dihormati.

Minda kita belum merdeka selepas 52 tahun
HARIini genap 52 tahun negara kita merdeka dan sepanjang tempoh itu,pembangunannya amat pesat dalam pelbagai aspek merangkumi ekonomi,sosial, politik, pendidikan dan kemasyarakatan hinggakan negara luarkagum dengan keupayaan Malaysia.

Antara gagasan universiti taraf dunia, cabaran siswazah bidang kerjaya
KETIKAditubuhkan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 1970, matlamatyang tertulis sangat mudah tetapi sarat dengan makna yang cukupsimbolik � bagaimanakah memberikan pendidikan peringkat universitikepada orang Melayu khasnya serta memperkasa bahasa Melayu sebagaibahasa ilmu.




Detik sukar dilupakan
Industri hiburan dan sukan berkembang baik ketika itu. Malah kejayaanpasukan Tanah Melayu dalam sukan antarabangsa menunjukkan penduduktidak memberi perhatian yang berat kepada perjuangan komunis.


Majalah Perancis versi Arab
Bagi majalah yang sudah sekian lama memperjuangkan hak-hak wanita,usaha menambat hati warga Arab tanpa meminggirkan amalan fahaman adalahsatu pencapaian yang sangat rumit.

0 comments: