Anwar, Anifah dan Penanti

Anwar, Anifah dan Penanti

ISU kenyataan Menteri Luar, Datuk Anifah Aman yang mendedahkan bahawa beliau pernah ditawar sebagai Timbalan Perdana Menteri oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai habuan jika beliau melompat ke parti pembangkang itu mendapat reaksi di kalangan penulis blog hujung minggu ini.

Kalangan penulis berkenaan menganggap pendedahan yang dibuat Anifah di Washington itu memberi satu tamparan kepada Anwar menjelang pilihan raya kecil Penanti, pada hujung bulan ini.

Shamsul Yunos (marahku.blogspot.com) pada 17 Mei menulis bahawa dengan pendedahan yang dibuat Anifah tentang sogokan jawatan yang ditawarkan Anwar, maka terbukalah satu lagi pekung.

Tulisnya, sebelum ini mereka menuduh Barisan Nasional (BN) yang menyogok wakil pakatan pembangkang tetapi jelas semua yang meninggalkan pakatan itu tidak ada yang menyatakan BN menawarkan sebarang jawatan.

"Kini seorang menteri persekutuan telah tampil untuk menyatakan kisah di sebalik tabir politik Anwar. Belum lagi kita dengar kisah mereka yang dituruti oleh ejen Anwar ke Taiwan. Berapa juta atau puluh juta atau kamar kuasa mana di Putrajaya pula yang ditawarkan oleh Anwar kepada mereka untuk menghampakan niat rakyat dalam Pilihan Raya Umum Ke-12," tulisnya.

Tulis Shamsul, beliau menjangkakan pihak pembangkang akan memberikan beberapa alasan berhubung pendedahan itu, termasuk menyatakan ia adalah strategi dalam perang. Memujuk serta melompat parti adalah taktik suci bagi mereka, sebaliknya jijik jika ia dilakukan oleh BN.

Khairul Ryezal dalam blog Cucu Tok Selampit (khairulryezal.blogspot.com) pada 17 Mei menulis bahawa peristiwa 16 September 2008 bukan perkara yang baru manakala kisah beberapa pemimpin pembangkang yang mengepalai rombongan ke Taiwan untuk memancing ahli-ahli Parlimen BN bukan perkara yang orang tidak tahu.

"Dr. Puad Zarkashi pernah mengadakan ceramah kepada perwakilan UMNO berkenaan gimik Anwar untuk menawan Putrajaya melalui pintu belakang. Kenapa pada masa itu Anwar tidak mahu menyaman Dr. Puad dan media yang melaporkan berita dan cerita kartun 16 September?," tulisnya.

Katanya, kemarahan Anwar terhadap Anifah mungkin disebabkan pendedahan itu dibuat di Washington kerana tidak mahu tembelangnya diketahui oleh kroni-kroni di Amerika Syarikat.

"Mungkin Anifah Aman tersilap dengar, mungkin bukan jawatan Timbalan Perdana Menteri yang Anwar tawarkan. Mana boleh jawatan Timbalan Perdana Menteri. Apa beliau hendak bagi alasan dekat Lim Kit Siang!," tulisnya.

Ahirudin Attan (www.rockybru.com.my) 17 Mei pula menulis, para penulis blog sosio-politik tempatan kini melihat dengan teliti dan dari pandangan yang berbeza terhadap Anifah selepas beliau mendedahkan tawaran Anwar di hadapan Setiausaha Agung Amerika Syarikat, Hillary Clinton.

"Penulis blog Pasquale (barkingmagpie.blogspot.com), yang setia kepada Najib menyanjung tinggi dengan apa yang telah dilakukan oleh Anifah iaitu menanduk lembu dengan tanduknya.

"Din Marican (dinmerican.wordpress.com) dari PKR pula mahukan Perdana Menteri memecat Anifah demi mempertahankan ketuanya melalui tulisannya Kenapa Anifah Aman menyerang Anwar?"

Al-Azharri Siddiq Kamunri (www.jentayuabaka.com) pada 16 Mei menulis bahawa pendedahan tersebut mungkin antara sebab Allah tidak mengizinkan Anwar menjadi Perdana Menteri pada 16 September lalu.

"Terkini Anwar hendak menyaman pula Anifah Aman. Pendek kata semua orang hendak disamannya. Pembaca boleh cari dah berapa banyak saman Anwar. Bayangkan kalau jadi Perdana Menteri, agaknya kalau Anwar jadi PM semua orang tidak boleh bercakap," tulisnya.

Katanya, kerja saman menyaman telah menjadi trend di kalangan pemimpin pembangkang yang diketuai oleh Anwar sendiri dan ia berbeza dengan pemikiran pemimpin-pemimpin UMNO dan Pas.

Sementara itu sebuah blog yang menamakan dirinya X-PKR (x-pkr.blogspot.com) pada 17 Mei pula melihat isu-isu yang berlaku sekarang akan memberi impak kepada Anwar menjelang pilihan raya kecil Penanti.

"Saya percaya satu dunia teruja menantikan pengumuman BN sama ada menyahut cabaran di Penanti. Penyokong BN menantikannya bagi meneruskan kesinambungan perjuangan, manakala pembangkang menanti saat ini bagi 'membelasah' BN menerusi media-media asing tatkala kempen berlangsung nanti," tulisnya.

"Bukan itu yang beliau cari sebenarnya. Jika PKR menang, imej beliau di mata umum akan melonjak. 'Anwar tetap punya sokongan', lapor media pembangkang. Media asing akan melonjakkan imej Anwar. Jika PKR kalah, akan dilaporkan BN masih dengan perangai lama, penipu dan sebagainya. SPR bakal dipersalahkan,'' tulis blog tersebut.

Katanya, bagi menghadapi Anwar, satu tindakan di luar kotak diperlukan tanpa perlu terikat dengan taktik konvensional yang sudah lapuk.

''Perlu tindakan drastik luar jangka. Saya percaya lawan Anwar semakin matang menghadapi beliau. Usahlah terperangkap dengan mainan Anwar yang hanya mahukan publisiti bagi melonjakkan dirinya. Rakyat tidak pernah Anwar dahulukan, yang penting hanya dirinya sahaja,'' tulis blog itu.

Kelolaan LUKMAN ISMAIL

lukman@utusan.com.my

0 comments: