BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SEMALAM, Utusan Malaysia antara lain menyiarkan gambar seorang ibu meratapi anaknya yang diheret ke mahkamah di Ipoh kerana diper cayai terbabit dalam lumba haram.

Itulah sebenarnya kebimbangan ibu bapa terhadap kegiatan mat rempit. Mereka bimbang jika anak mereka terbabit dalam gejala ter sebut yang nyata memberi impak negatif dalam segenap perkara.

Umum tahu bahawa mereka yang merempit sentiasa memperjudikan nyawa mereka. Telah ramai tumpas di jalan raya, meninggalkan kaum keluarga dalam kepiluan.

Bagi yang ketagih menyertai ke giatan terbabit, elemen-elemen lain mula bercampur baur. Kegiatan jena yah ragut dan pelanggaran moral se perti pergaulan bebas antara kes lan jutan daripada kegiatan mat rempit.

Justeru sebelum menjadi wabak yang sukar dikawal dalam masya rakat kita, pihak berkuasa mula ber tindak tegas membasmi kegiatan itu. Operasi bersepadu sesama jabatan- jabatan yang berkaitan diadakan dari semasa ke semasa.

Selain peranan pihak berkuasa, Awang percaya tugas ibu bapa sen diri tidak kurang pentingnya. Me reka golongan pertama yang mam pu membentuk generasi muda Ma laysia daripada terjerumus dalam kegiatan negatif seperti merempit.


Awang – Berdoa.

0 comments: