RENCANA : AHAD 23 OGOS 2009

Mengkhianati Islam?
ADA tanggapan sebahagian orang bahawa janganlah ditegur Mursyidul AmPas, Nik Aziz Nik Mat walaupun beliau mengeluarkan kenyataan salah danliar. Diamkan sahaja.

Selepas kuasai ekonomi...
ANDAIANsebelum ini bahawa kaum Cina hanya berminat untuk menguasai ekonomisementara kuasa politik akan terus dipegang oleh orang Melayu,nampaknya tidak lagi begitu.

Bangkitlah Melayu...
SEJAK beberapa bulan kebelakangan ini, Raja-raja Melayu tidak berhentibersuara dalam hal melibatkan kepentingan agama Islam dan orang Melayuyang termaktub dalam perlembagaan.

Kenapa umat Islam berpecah?
Berpecah kerana politik

Melayu dalam Perlembagaan
SEJAK akhir ini ada kecenderungan oleh pihak-pihak tertentu yangmempertikaikan keistimewaan yang diberikan kepada orang-orang Melayu.

Kesenangan akan hilang jika kita lalai
MINGGU lalu, Mingguan Malaysia menyiarkan wawancara bersama bekas Perdana Menteri, Tun DR. Mahathir Mohamad.

Makhluk halus di bulan Ramadan
RAMADAN 2009 akan diingati sebagai bulan suci yang dibayangi olehpenyakit selesema babi, di mana kesudahannya tidak ada siapa bolehdijangka kerana kajian saintis pun belum sampai ke situ.

Pamuk dan Islam di Turki
WARTAWAN juga menulis sejarah, demikian dinyatakan oleh sesetengahdaripada golongan tersebut. Inilah yang dilakukan oleh Orhan Pamuk,Wartawan Turki yang memenangi Hadiah Nobel jurusan Sastera pada tahun2006.

Ancaman akhbar perkauman kepada perpaduan
POLITIKperkauman di Malaysia, bukan sekadar dapat dilihat dengan kewujudanparti-parti politik berasaskan kaum, tetapi media massa turutsedemikian sifatnya, terutama media cetak seperti yang ditunjukkan olehakhbar dan majalah Cina. Mereka ini seolah-olah tidak boleh disentuh.Serangan dan kecaman akan dilakukan kepada mereka yang tidak sehaluanuntuk mempertahankan tindakan mereka.

Faktor penentu di selatan Thai
PADA 19 September 2006, dunia dikejutkan dengan rampasan kuasa diThailand yang dilakukan oleh pihak tentera. Tindakan berkenaandilaksanakan atas arahan Jeneral Sonthi Boonyaratglin.

Kenangan bersama P. Ramlee
SAYAtidak boleh mendakwa sebagai seorang wartawan yang rapat dengan SenimanAgung P. Ramlee seperti wartawan- wartawan yang memulakan karier merekadi Singapura sejak awal tahun 50-an ketika bintang seniman itu mulabersinar .

Perbicaraan kedua memisahkan Natrah
KALI ini saya akan menjelaskan tentang perbicaraan kedua. Perbicaraaninilah yang memutuskan hubungan Natrah dengan Che Aminah dan suaminyaMansor Adabi. Perbicaraan itu berlangsung pada 20 Disember 1950.


Kemeriahan ramadan di seluruh dunia
SEMALAMbermulalah tarikh satu Ramadan dan pastinya ia merupakan hari yangpaling dinanti-nantikan oleh semua golongan dan peringkat umat Islam diseluruh dunia.







Benarkah SPRM diganggu gugat?
KALAULAHSuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebuah parti politik, iapasti akan mengadakan mesyuarat tergempar bagi membincangkan keadaandan masalahnya sekarang. Terlalu banyak cabaran dan dugaan yang sudahsemestinya perlu dibincang dan dibahas sesama ahli dan pemimpinnya.

Perjuangan Umno sia-sia apabila hak orang Melayu makin terhakis
SELEPASBritish dengan pihak sekutunya memenangi Perang Dunia Kedua, makakeghairahan untuk meningkatkan kuasa penjajahan di seluruh duniabertambah. Pihak British umpamanya sudah berhasrat untuk mewujudkangagasan Malayan Union di Semenanjung Tanah Melayu.

Doktrin Khawarij, Pas ada persamaan
IMAMAbu Muzaffar al-Asfirayni (meninggal dunia 471 Hijrah) ada menulismengenai Khawarij dalam kitabnya berjudul, al-Tabsir fi al-dinwa-tamyiz al-firqah al-najiyah an al-firaq al-halikin (Pemerhatian padaagama dan perbezaan puak yang selamat daripada puak yang binasa).






Pisau umpama 'suami' Azura
Dia bukan sekadar mencipta sejarah sebagai wanita Melayu pertama tetapiorang Asia pertama di dunia yang dilantik sebagai duta Zwilling, produkpisau buatan Jerman yang kini mencecah usia 278 tahun. Apakahkeistimewaan Azura Othman?

Rantau Abang disumpah batu penyu?

Kehadiran penyu bertelur di pantai Rantau Abang, Terengganu dikatakanada kaitan dengan batu berbentuk penyu di atas Bukit Cik Hawa.

Zaina pernah jual lidi sate
Pemilik jenama Aura Seri, Datin Nor Zaina Abdul Ghani hampir berpisah dengan suami gara-gara hidup susah.

Rahsia pelari kulit hitam
Prestasi manusia terpantas dunia, Usain Bolt di balapan seringdikaitkan dengan faktor diet khas, kelebihan genetik dan ketahananfizikal.

Punca kereta terbakar
Sebanyak 45 peratus akibat pengubahsuaian enjin kenderaan yang ekstrem.

0 comments: