Kesenangan akan hilang jika kita lalai

Kesenangan akan hilang jika kita lalai

MINGGU lalu, Mingguan Malaysia menyiarkan wawancara bersama bekas Perdana Menteri, Tun DR. Mahathir Mohamad.

Dalam wawancara itu terdapat beberapa perkara yang memerlukan penekanan dan penjelasan lebih lanjut.

MINGGUAN: Jika kita lihat dahulu sebelum kemerdekaan penjajah ada di depan mata dan mereka kuat tetapi sekarang ini kita telah merdeka namun apakah ancaman penjajahan itu masih ada?

DR. MAHATHIR: Ya ancaman itu masih ada. Jika kita lalai segala kesenangan dan apa yang menjadi milik kita akan hilang, dan kita akan dijajah semula, jika tidak secara langsung mungkin secara tidak langsung.

Bagaimana Tun lihat proses demokrasi sekarang berbanding dengan sebelum ini?

DR. MAHATHIR: Setelah sekian lama, kita faham kelemahan yang ada pada demokrasi. Oleh itu kita faham demokrasi adalah mengenai hak untuk memilih pemimpin. Tetapi ini tidaklah bermakna kita tidak bebas untuk melakukan apa sahaja. Pemikiran liberal bukanlah sebahagian dari demokrasi. Itu hanyalah tambahan sahaja.

Maksud sebenar demokrasi adalah hak untuk memilih pemimpin sahaja dan perkara seperti hak asasi manusia itu hanyalah tambahan sahaja. Pada mulanya kita tidak berapa faham tentang perkara tambahan ini dan kita ada had-had tertentu terutama dalam bercakap perkara tertentu. Namun jika ia berlebihan sehingga menjadi rusuhan kaum itu adalah salah.

Jika kita mahu bercakap kita tidak boleh sehingga menyakitkan hati orang lain. Maka kebebasan memang ada hadnya tetapi Barat menekankan bahawa kebebasan sebenar adalah kebebasan yang diamalkan oleh mereka. Kita ada kebebasan tetapi ada hadnya, umpamanya dalam berpakaian.

Jika di Barat mereka boleh memakai pakaian yang menunjukkan hampir keseluruhan badannya. Ini bagi mereka kebebasan, namun kita tidak boleh mengikut mereka dalam perkara ini kerana ia tidak secocok dengan undang-undang dan budaya kita dan ini kita tidak boleh benarkan.

Satu cerita yang selalu saya beritahu ialah berkenaan dengan satu suburb di AS dan penduduk di kawasan itu berpegang kepada konservatif dan mereka hidup dengan tenang. Namun datang seorang pengusaha membuka sebuah panggung wayang yang menayangkan filem lucah. Penduduk di situ membantah dan membuat protes dan membawa kes ini ke mahkamah. Namun keputusan mahkamah ialah ini merupakan kebebasan pengusaha ini untuk bertindak demikian dan penduduk di kawasan itu tidak boleh menghalang. Jadi inilah tafsiran demokrasi bagi mereka.

Kita punya tafsiran ialah bukan individu yang berhak tetapi masyarakat yang berhak. Kalau kepentingan masyarakat dicabar oleh individu maka kita anggap perkara itu tidak baik. Jadi itulah perbezaan antara nilai Asia dan nilai Barat. Oleh itu bagi kita, kita mengamalkan demokrasi tetapi ada hadnya.

Jadi bagaimana Tun melihat situasi sekarang dengan pemikiran liberal, kebebasan dan hak asasi yang berleluasa sehingga mampu mengancam negara dan perlembagaan terutamanya dari bukan Melayu?

DR. MAHATHIR: Perkara ini bukan sahaja melibatkan orang bukan Melayu tetapi termasuklah dari orang Melayu sendiri seperti Anwar Ibrahim. Ini masalahnya di mana orang mahukan liberal tetapi tidak faham batasan tentang demokrasi. Walaupun kita bebas tetapi ada had-had tertentu. Jika kita terlalu bebas tanpa had maka akan berlaku huru-hara.

Ada kelompok manusia di Barat yang mahu bebas berjalan dengan hanya berbogel yang dipanggil streaking dan kita tidak boleh menerima budaya sebegitu. Tetapi bagi mereka ini tidak mengapa. Umpamanya seperti perkara berkaitan dengan moral, bagi mereka lelaki boleh ada hubungan antara lelaki malah boleh berkahwin dan bercerai pun. Bagi kita ia merupakan perkara yang tidak boleh diterima tetapi bagi mereka ia merupakan satu kebebasan.

Kita menganggap ia sebagai sesuatu yang salah kerana ia bertentangan dengan budaya kita. Namun bagi mereka ia adalah hak mereka untuk melakukan perkara seperti meliwat. Ia adalah perkara between consenting adult. Jadi bila kita tangkap seseorang yang melakukan liwat mereka tidak faham kenapa dia ditangkap. Kenapa perlu ditangkap kerana bagi mereka ia satu perkara biasa yang dilihat sama dengan perhubungan biasa antara lelaki dan wanita.

Oleh itu bagi dia kita melakukan perkara yang tidak secocok dengan kebebasan. Mereka melihat apa salahnya dengan melakukan liwat kerana ia adalah satu perkara biasa. Namun bagi kita ia merupakan satu perbuatan yang tidak boleh diterima dan satu jenayah. Oleh itu kita adalah berbeza dimana kita ada batasan dan nilai yang berbeza namun tetap mengamalkan demokrasi.

Pada pandangan Tun apakah PKR dan DAP ini ada hubungan dengan Barat dan jika benar adakah ia mampu mengancam negara?

DR. MAHATHIR: Saya memang tahu Anwar ada hubungan yang rapat dengan Barat. Bagi saya kawan-kawan beliau ini tidak boleh diterima seperti Paul Wolfowitz dan beberapa lagi yang boleh kita anggap sebagai golongan neokonservatif. Dan masalah ini masih berlaku walaupun AS kini dipimpin oleh Presiden Barack Obama.

Namun Obama kena jaga populariti beliau. Sebenarnya ramai juga orang yang sokong neokonservatif seperti yang dilakukan oleh mantan Presiden George W. Bush. Obama bernasib baik kerana presiden sebelumnya terlalu buruk sehingga orang ramai tidak boleh menerima calon dari partinya (Republikan) dan memilih orang dari parti lain untuk perubahan). Dan Obama telah menjanjikan perubahan ini.

Tetapi walaupun Obama menjanjikan perubahan, ada perkara yang beliau boleh ubah dan ada yang tidak. Umpamanya hubungan dengan Israel beliau tidak boleh ubah.

Bagaimana dengan pandangan bahawa Anwar dan PKR ini mempunyai unsur-unsur pengkhianatan kepada negara?

DR. MAHATHIR: Ini terpulang kepada kita untuk mentafsir sama ada mereka ini pengkhianat atau tidak. Hakikatnya Anwar hanya mengutamakan dirinya. Kalau dia terpaksa memburukkan bangsanya sendiri asalkan dia untung, dia akan lakukannya. Ini kerana Anwar mempunyai karakter yang sebegitu.

Jika dilihat ketika dia masuk UMNO dulu pun tujuannya jika dia masuk Pas dia tidak boleh menjadi perdana menteri tetapi melalui UMNO dia boleh. Masuk sahaja dia hendak jadi ketua. Bila bagi peluang dia hendak jadi Ketua Pemuda kemudian Naib Presiden kemudian Timbalan Presiden. Jadi dia anggap UMNO ini adalah alat bagi beliau untuk menjadi perdana menteri sahaja. Bukan kerana cintakan bangsa dan negara tetapi kerana cintakan Anwar. Dia bukan memperjuangkan demokrasi dan fahaman lain yang digunakan AS untuk orang ramai tetapi untuk dirinya sendiri.

Tapi masa beliau dalam UMNO dulu beliau tidak berapa hendak perjuangkan sangat perkara ini tetapi kini beliau menggunakan strategi ini untuk memperjuangkan dirinya. Malah Pas kini pun sudah diperalatkan oleh Anwar. Orang tahu beliau terlibat dalam kegiatan yang tidak bermoral tetapi kerana hendak tawan hati Pas dan mereka yang berpegang kuat kepada agama maka dia pun menunjukkan dirinya sebagai orang yang boleh jadi imam dan baca khutbah. Tetapi apabila berhadapan dengan pihak lain seperti mereka yang liberal Anwar akan menukar karakternya. Jika berhadapan dengan orang India maka dia akan memenuhi tuntutan kaum India pula. Semua ini dilakukannya asalkan beliau mendapat undi.

Satu perkara tentang Anwar ialah beliau akan cuba mengheret mereka yang tidak memihak kepadanya ke mahkamah dengan tuntutan saman. Saya sendiri menjadi mangsa dan disaman RM100 juta kerana saya kata dia terlibat, mengikut keputusan mahkamah yang tidak kata dia tidak terlibat. Tetapi mahkamah kata hari ini beliau tidak terlibat tetapi pada hari lain Anwar terlibat.

Saya hanya mengulang apa yang dikatakan mahkamah dan kemudian serta merta dia menyaman saya dan kemudian kes menjadi sub judice. Dan saya tidak dibenarkan bercakap tentang itu dan itulah caranya.

Sekarang ini beliau takut ke mahkamah dan Anwar cari pelbagai alasan dengan mengatakan orang itu tidak betul dan orang ini bias dan sebagainya. Beliau akan cari jalan supaya perbicaraan ini tidak dijalankan.

Namun ada perkara yang beliau tidak berani buat iaitu bersumpah dalam masjid dengan menjunjung al-Quran. Beliau kata dia ada bersumpah tetapi itu karut, bukan dengan mengangkat tangan dan menyebut dia tidak melakukannya kerana sebagai orang Islam ada cara yang perlu diikuti. Kenapa Anwar perlu takut. Saiful berani melakukannya tetapi Anwar tidak berani buat.

0 comments: