Apa dah jadi, tak aman lagi...

Apa dah jadi, tak aman lagi...

Saranan Salleh

AKHIR-AKHIR ini banyak ditimbulkan soal hak orang Melayu dan kontrak sosial. Keadaan yang pada suatu ketika, kita lihat seperti aman damai selepas Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 bertukar seolah-olah tidak dapat dibendung lagi perasaan geram sesetengah orang sehinggakan mereka ini lupa akan sensitiviti orang Melayu.

Malahan ada juga di kalangan pembangkang yang baru merasa kuasa setahun jagung sudah berani memperkecilkan agama Islam.

Gelagat orang seperti ini boleh membangkitkan perasaan marah di kalangan orang Melayu yang sekian lama agak diam.

Walau bagaimana pun ada juga di kalangan segelintir mereka yang membiarkan diri mereka dikudakan oleh orang yang lantang bersuara tidak mengira sentimen dan perasaan orang lain.

Sikap orang Melayu telah dapat kita lihat dengan sikap tolak ansur yang berlaku di Pulau Pinang. Walaupun UMNO pada masa dulu memperolehi majoriti dalam kerajaan negeri, tetapi disebabkan sikap baik hati telah memberikan Gerakan memerintah Pulau Pinang.

Hari ini apabila Pulau Pinang telah jatuh ke tangan pembangkang semakin rapat kita lihat akan menjadi Singapura nombor dua di negara kita sendiri.

Tidak hairan kalau lama kelamaan orang Melayu akan terpinggir dari Pulau Pinang sendiri, pulau yang terkenal dengan nama Pulau Mutiara itu.

Saya pernah menyatakan walaupun Dasar Ekonomi Baru meletakkan peruntukan 30 peratus pencapaian hak milik Bumiputera, selepas 39 tahun hanya 19 peratus yang tercapai.

Itu selepas lapan Rancangan Malaysia dan masuk Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Kalau diandaikan satu RMK bernilai RM100 bilion, lapan RMK sudah berjumlah RM800 bilion.

Apabila dicampurkan dengan yang ke-9 yang bernilai RM220 bilion, jumlah keseluruhan yang dibelanjakan untuk pembangunan negara ialah RM1.02 trilion.

Siapakah yang mendapat manfaat yang terbesar sekali dengan perbelanjaan yang begitu besar? Kalau bukan orang bukan Melayu, siapa?

Kita lihat hampir kesemua sektor bidang ekonomi dikuasai oleh bukan Bumiputera. Kalau ada pun mereka yang dilantik selaku pengerusi sana sini.

Kini dengan peraturan baru, mereka ini akan diketepikan kerana tidak perlu lagi 30 peratus Bumiputera.

Cakap-cakap yang mempersoalkan kontrak sosial, menghina orang Melayu dan agama Islam oleh orang bukan Melayu sudah melampau dan kalau perkara ini tidak dibendung sebelum merebak tidak tentu hala akan mendatangkan kesan yang buruk.

Kita sedar pemimpin kita sedang berusaha untuk mengembalikan keyakinan kepada bangsa lain supaya tidak beranggapan orang yang memerintah tidak pedulikan mereka.

Tetapi kita lihat bidang politik ini tidak lagi boleh dikatakan bidang orang Melayu kerana sudah banyak perbezaan sejak PRU 12.

Suara-suara lantang bukan saja daripada mereka yang menjadi pembangkang tetapi daripada mereka yang diharapkan oleh orang Melayu sendiri untuk memberikan kelainan kepada apa yang mereka lihat tidak digemari sebelum PRU 12 dulu.

Nyata sekali harapan itu tinggal harapan saja kerana telah terbukti bahawa mereka yang dapat kuasa tidak dapat menegakkan suara mereka sendiri sebaliknya ditentukan oleh orang lain.

Sekian lama negara kita dalam keadaan aman dan selesa, kini kita berdepan dengan suatu suasana yang kurang selesa dan kurang aman.

Parti-parti komponen Barisan Nasional bercakaran. Lihat saja yang terbaru, MCA memecat Timbalan Presidennya atas perkara yang berlaku dua tahun dulu. Apa jua sebab dia dipecat, gambaran kepada orang ramai ialah keresahan sudah dirasai.

Begitu juga PPP dan MIC. Apakah sebagai suatu parti yang suatu masa disegani sudah mula luntur imejnya dengan apa yang berlaku sekarang ini.

Apakah ini adalah ekoran daripada reformasi yang dikatakan dijalankan oleh masing-masing? Kalau ya, ia tidak mendatangkan manfaat malahan lebih buruk daripada dulu.

DATO’ SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

0 comments: