Perjuangan demokrasi Zelaya

Perjuangan demokrasi Zelaya


MANUEL ZELAYA


RAMPASAN kuasa oleh tentera di Honduras pada 28 Jun lalu mengakibatkan polis dan tentera bertempur dengan ribuan penunjuk perasaan berkumpul di luar istana kebangsaan Honduras. Pertempuran berdarah atas nama demokrasi itu menyebabkan sekurang-kurangnya 45 orang terbunuh.

Perbalahan itu menimbulkan reaksi yang pelbagai dalam kalangan pemimpin dunia serta bantahan terhadap penyingkiran presiden pilihan rakyat, Manuel Zelaya dari Parti Liberal sehingga mendorong Pertubuhan Negara-Negara Amerika (OAS) memutuskan untuk menyingkirkan negara itu dari blok serantau.

Pihak tentera pula segera menamakan pengganti Zelaya iaitu rakan sekutunya yang juga dari Parti Liberal, Roberto Micheletti yang telah mengangkat sumpah sebagai presiden sementara sehingga penggal pemerintahan Zelaya tamat pada 27 Januari 2010.

Pemimpin dunia daripada Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama sehinggalah Presiden Venezuela, Hugo Chavez mendesak jawatan presiden Honduras dipulangkan kepada Zelaya yang telah digulingkan itu. Bagaimanapun, Micheletti tetap dengan pendiriannya yang mengatakan perkara itu tidak mungkin terjadi.


ROBERTO MICHELETTI


Kerajaan sementara juga memberi amaran kepada Zelaya bahawa beliau akan ditangkap sebaik sahaja menjejakkan kaki di Honduras.

Mahkamah Agung bagaimanapun menyokong pengambilalihan kuasa oleh pihak tentera dengan menyatakan ia sebagai mempertahankan demokrasi.

Rampasan kuasa oleh tentera itu buat julung kalinya berlaku melibatkan kerajaan Amerika Tengah dalam tempoh 16 tahun lalu. Ia mendapat kritikan meluas dari kerajaan-kerajaan Amerika Latin dan dunia termasuk AS.

Bagaimanapun Zelaya telah berikrar untuk kembali pulang ke negaranya demi rakyat Honduras setelah mendapat sokongan antarabangsa di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan OAS. Zelaya memberitahu bahawa Presiden Argentina dan Presiden Ecuador serta Setiausaha Agung PBB dan OAS akan mengiringi beliau pulang ke Honduras.

Bagaimanapun, keadaan menjadi tegang sewaktu pesawat yang dinaiki oleh bekas presiden Honduras itu mahu mendarat di lapangan terbang utama negara tersebut.

Landasan itu dipenuhi dengan kenderaan dan gerombolan tentera mengakibatkan pesawat tersebut terpaksa berlegar-legar di ruang udara sebelum membatalkan pendaratan dan mengalihkan penerbangan ke El Salvador.

Ratusan ribu penyokong beliau berkumpul di luar lapangan terbang dan sekurang-kurangnya dua orang maut apabila tentera melepaskan tembakan ke arah perhimpunan tersebut.


PENYOKONG Zelaya menyanyikan lagu kebangsaan negara itu di jalanan.


Zelaya memberitahu, pendiriannya tetap akan cuba lagi untuk pulang ke tanah air dalam usaha untuk kembali berkuasa, sekalipun semua cabang kerajaan di negara ini sudah berpakat menentang beliau.

"Saya adalah komander angkatan bersenjata, dipilih oleh rakyat, dan saya mengarahkan angkatan bersenjata mematuhi arahan untuk membuka lapangan terbang ini supaya tidak ada masalah untuk saya mendarat dan menemui rakyat," katanya selepas kejadian tersebut.

Protes semakin meningkat sepanjang minggu lalu dan kehidupan seharian 7.5 juta penduduk negara itu terjejas disebabkan perintah berkurung pada waktu malam yang dikeluarkan oleh kerajaan pemerintah.

Micheletti menyalahkan sekutu berhaluan kiri kepada Zelaya iaitu Chavez dalam krisis politik Honduras dan menjadi punca kematian yang berlaku dalam pertempuran antara pihak polis dan tentera serta orang awam.

Beliau yakin bahawa Chavez telah mencampuri urusan negaranya dan menyalahkan Chavez bagi pertempuran dan rusuhan yang berlaku.

Jika perbalahan ini berpanjangan, keamanan negara itu mungkin akan terjejas dan memberi kesan terhadap perhubungan luar negara dan juga ekonomi negara ini.

Ini kerana seluruh Amerika Latin dengan pemimpin berhaluan kiri telah memanggil pulang duta masing-masing dari Honduras. Presiden Nicaragua, Daniel Ortega berkata, El Salvador, Nicaragua dan Guatemala akan menghentikan perdagangan dengan Honduras.

Di Washington, Obama memberitahu bahawa AS akan memihak kepada demokrasi dan bekerjasama dengan negara-negara lain untuk mencari penyelesaian secara aman di Honduras.


ATAS: Polis dan tentera mengadakan sekatan di lapangan terbang antarabangsa Toncontin untuk menghalang pesawat yang membawa Zelaya mendarat.


"Kami percaya rampasan kuasa itu tidak sah dan Presiden Zelaya kekal sebagai presiden yang dilantik secara demokrasi," kata Obama.

Pada hari yang menjadi sejarah hitam di Honduras, Zelaya dikejutkan dengan tembakan senjata api ketika beliau masih berbaju tidur, beberapa jam sebelum pungutan suara Perlembagaan yang dilihat sebagai cubaannya untuk kekal berkuasa melebihi had satu penggal.

Beliau telah dibawa oleh tentera udara untuk menyelamatkan diri ke Costa Rica ketika kereta perisai tentera melalui jalan-jalan raya di ibu negara Honduras dan pasukan askar menawan istana negara.

Kongres sepakat menerima sepucuk surat yang didakwa sebagai peletakan jawatan Zelaya, namun dia menafikan telah meletak jawatan dan menegaskan akan terus berkhidmat sehingga tamat penggal.

Mampukah Zelaya mengambil kembali tampuk kepimpinannya dengan hampir semua cabang dalam kerajaan menentangnya?

Jika dia nekad untuk mengambil kembali apa yang disifatkan hak dan tanggungjawab beliau, ini bermakna pertumpahan darah akan berlaku dan keadaan akan bertambah teruk.

Ini kerana Micheletti berkata, satu-satunya cara untuk Zelaya kembali sebagai presiden adalah dengan membawa tentera asing untuk menyerang Honduras.

0 comments: