Kesan krisis politik Perak

Kesan krisis politik Perak

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my

Anggota Polis Simpanan Persekutuan (FRU) berkawal di hadapan pintu masuk Bangunan Perak Darul Ridzuan Ipoh, kelmarin.


APA kesudahan krisis politik di Perak? Bila agaknya ia akan tamat? Dan sejauh manakah kesannya kepada rakyat di negeri itu?

Adakah ‘jangkitan’ kemelut itu ke negeri-

negeri lain menyamai bahaya wabak influenza A atau meningitis yang begitu menakutkan?

Persoalan itu mesti dijawab. Lantaran kebimbangan orang ramai terhadap kemelut yang amat kabur kesudahannya itu semakin berat.

Kemelut itu wajib diselesaikan segera. ‘Penyakit’ itu jika tidak dibendung pasti memberi kesan jangka panjang kepada pembentukan negara bangsa.

Kebimbangan itu direkodkan Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail ketika beliau mencelah pendengaran rayuan kes tersebut di Mahkamah Rayuan pagi semalam.

Katanya: “Perkembangan politik di Perak memberi kesan kepada seluruh negara dan jika dilengah-lengahkan akan menimbulkan krisis yang berpanjangan.”

Itulah hakikat yang mesti ditelan oleh semua pihak. Bahawa mengizin kemelut itu berlarutan untuk satu tempoh yang agak panjang sehingga menimbulkan kebosanan, mual dan muak di kalangan rakyat juga satu kesilapan.

Krisis dan kemelut ini mesti dihentikan supaya penduduk di Perak kembali aman dan dapat menjalankan rutin harian tanpa gangguan. Lebih penting lagi urusan rakyat di seluruh negara dapat dilangsungkan tanpa perlu menoleh kepada perkembangan tidak perlu yang sengaja diada-adakan.

Sebab itu Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri mesti dipelihara, dihormati dan diguna pakai intipatinya sebaik-baik mungkin.

Ini kerana jawapan kepada kemelut politik yang boleh sahaja mencetuskan suasana tidak selesa di kalangan rakyat itu terbentang di dalam undang-undang tersebut.

0 comments: