Kawalan media demi pertahan nilai teras

Kawalan media demi pertahan nilai teras

Oleh RUHANIE AHMAD


DEMIKIANLAH hakikatnya kebebasan akhbar di Malaysia dan Singapura. Tetapi, oleh kerana sesetengah pihak yang mendakwa diri mereka jaguh kebebasan akhbar dan sering berkiblatkan kepada Amerika Syarikat (AS), maka wajarlah ditinjau apakah bentuk dan realiti kebebasan akhbar di negara tersebut.

Konsep kebebasan akhbar di Amerika Syarikat

Kebebasan akhbar di AS adalah bersumberkan The First Amendment (1791) Perlembagaan AS. Antara seluruh media di AS, media cetak paling bebas. Bagaimanapun, kebebasan akhbar di AS juga adalah bersyarat. Namun ia tidak termasuk kebebasan untuk menyiarkan bahan-bahan lucah atau pornografi. Kebebasan itu juga tidak mengatasi keselamatan serta kepentingan negara.

Media penyiaran yang terangkum di bawah First Amendment AS pula menghadapi peraturan dan sekatan.

The Communications Act 1934 AS mewujudkan The Federal Communications Commission (FCC) untuk meregulasikan radio, televisyen dan telekomunikasi. Anggota FCC dilantik oleh Presiden AS. (Ryan & Wentworth 1999:120-122).

Pada awal 1990-an kerajaan AS menggunakan alasan "keselamatan ketenteraan" untuk menyekat kebebasan akhbar. Contohnya, campur tangan ketenteraan AS di Granada, Panama dan Teluk Parsi membolehkan kerajaan menggunakan isu "keselamatan ketenteraan" sebagai alasan untuk memperkenalkan satu sistem yang menyeluruh bagi menapis penyaluran berita mengenai perang terbabit.

Wartawan yang membuat liputan Perang Teluk, contohnya, hanya diizinkan melaporkan berita-berita atas kawalan pegawai Pentagon. Wartawan yang diizin membuat liputan juga disaring oleh pihak Pentagon (Exoo, 1994:96).

Berikutan tragedi 11 September 2001, kerajaan AS pula mengambil beberapa langkah yang disifatkan sebagai menjejaskan kebebasan akhbar. Hakikat ini dihuraikan secara panjang lebar oleh Navasky (2002:28). Antaranya, Navasky menyatakan, kerajaan AS mengeluarkan arahan eksekutif untuk menghalang pengedaran kertas-kertas maklumat mengenai bekas Presiden AS.

Peguam Negara AS menarik balik andaian di sebalik Freedom of Information Act bahawa sesuatu dokumen hanya akan dilarang daripada edaran jika ia menimbulkan mudarat. Kerajaan AS juga meluluskan Patriot Act. Akibatnya, pengaliran maklumat di AS telah dikompromi dan hak rakyat AS untuk mendapatkan maklumat turut terjejas.

Hakikat kebebasan akhbar di AS seperti dihuraikan di atas membuktikan Perlembagaan AS juga memberikan kebebasan akhbar secara bersyarat.

Ia selaras dengan kebebasan akhbar yang dipelopori menerusi Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat dan PBB. Pada waktu yang sama, dua nilai teras yang amat dipelihara oleh AS adalah kepentingan dan keselamatan negara.

Oleh itu, kebebasan akhbar di AS tidak boleh mengatasi aspek nilai-nilai teras berkenaan.

Realiti kebebasan akhbar di Malaysia

Berdasarkan seluruh huraian di atas, kerajaan Malaysia terbukti memberikan kebebasan akhbar di negara ini selaras dengan prinsip dan konsep kebebasan akhbar yang dipelopori oleh Deklarasi Hak Manusia Sejagat, PBB dan juga AS.

Nilai-nilai teras yang dipertahankan oleh kerajaan Malaysia juga sama dengan nilai-nilai teras yang dipertahankan menerusi deklarasi itu dan juga AS. Dalam lain perkataan, kebebasan akhbar di Malaysia adalah sama piawaiannya dengan kebebasan akhbar yang dilindungi oleh Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat, selaras dengan matlamat serta prinsip PBB dan sama tarafnya dengan standard kebebasan di AS.

Pada waktu yang sama, amalan kebebasan akhbar di Malaysia juga tidak jauh berbeza dengan amalan di Singapura dan Indonesia.

Oleh itu, mengapakah pihak yang kononnya juara kebebasan akhbar di Malaysia gagal menerima hakikat? Mengapakah NGO antarabangsa yang memberikan ranking negatif terhadap kebebasan akhbar di negara ini seolah-olah tidak mahu menerima realiti? Mengapakah diketepikan kebenaran dan diperbesarkan pula kepalsuan?

Isu kebebasan akhbar di Malaysia juga menjadi polemik dan dipolitikkan. Mungkinkah kerana ia adalah antara isu terbaik untuk dijadikan perkakas yang boleh melumpuhkan kekuasaan Melayu yang menjadi teras pemerintahan negara ini? Oleh itu, adakah soal kebebasan akhbar di negara ini yang kononnya negatif akan lenyap bila kuasa negara beralih ke tangan yang lain, khususnya ke tangan bukan Melayu?

Mengapakah kelompok antarabangsa dan tempatan yang prihatin terhadap kebebasan akhbar di Malaysia tidak memberikan minat dan komen terhadap tindakan seorang exco sebuah kerajaan negeri yang menyaman sebuah akhbar Melayu dengan jumlah jutaan ringgit semata-mata kerana akhbar itu menyiarkan sebuah cerpen mengenai seorang individu yang hanya wujud dalam dunia khayalan?

Mengapakah kelompok ini juga tidak pernah membuat apa-apa kritikan bila exco yang sama juga menyaman seorang penyair dan menuntut gantirugi sebanyak RM30 juta semata-mata kerana penyair itu menghasilkan sebuah puisi yang kononnya merujuk kepada exco tersebut? Tidakkah tindakan undang-undang seperti ini merupakan langkah yang tidak kondusif kepada kebebasan berkarya dan kebebasan akhbar?

Kesimpulan

Kebebasan akhbar yang menjadi sebahagian ciri-ciri kebebasan masyarakat yang demokratik adalah kebebasan yang bersyarat dan yang dihadkan oleh nilai-nilai teras sesebuah masyarakat dan negara. Nilai-nilai teras yang sangat dititikberatkan oleh kerajaan Malaysia adalah ketenteraman awam, keselamatan negara, keharmonian kaum dan perpaduan masyarakat.

Amalan kebebasan akhbar yang bersyarat ini juga terdapat di AS, Singapura dan Indonesia. Oleh sebab itu, tuduhan kononnya kerajaan Malaysia tidak memberikan kebebasan akhbar adalah dakyah semata-mata.

DATUK RUHANIE AHMAD ialah bekas wartawan dan juga bekas Ahli Parlimen Parit Sulong

0 comments: