Import ayam sebagai balasan kedegilan penternak

Import ayam sebagai balasan kedegilan penternak

Oleh AZMAN ANUAR
rencana@utusan.com.my


MASALAH kenaikan harga ayam tidak pernah reda. Harga ayam Malaysia di ladang dikatakan yang paling rendah berbanding tempat lain. Harganya lebih murah daripada ayam ladang di sekitar Bangkok dan Hatyai di Thailand, Vietnam dan Indonesia.

Isunya, walaupun harga di ladang adalah murah tetapi harga meningkat apabila diagihkan daripada penternak kepada pemborong dan seterusnya peruncit. Jadi bayangkan harga ayam yang dibeli oleh pengguna negara ini.

Rabu lalu, satu tamparan kepada Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia (PPPM) apabila Kabinet bersetuju supaya permit import (AP) ayam diliberalisasikan sebagai salah satu kaedah mengawal harga bahan makanan itu seterusnya menstabilkannya di pasaran.

Inilah balasan kepada sikap angkuh pemimpin PPPM yang enggan menurunkan harga ayam antara 40 sen dan 60 sen baru-baru ini walaupun didesak oleh pelbagai pihak termasuk Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Dengan pelaksanaan liberalisasi import ayam ini, pembekal ayam tempatan tidak boleh lagi bermaharajalela dan sesuka hati menentukan harga ayam seperti sebelum ini. 'Kuasa' mereka mengawal harga ayam akan diimbangi oleh ayam import.

Jadi pengguna tidak perlu lagi terlalu bergantung kepada bekalan ayam tempatan. Sudah lama pengguna 'menderita' dengan kerenah penternak dan penjual ayam yang menaikkan harga sewenang-wenangnya.

Ayam sudah lama menjadi sumber protein utama kepada rakyat Malaysia. Pembukaan banyak restoran makanan segera berasaskan menu ayam dan hampir semua gerai dan warung juga 'wajib' menyajikan 'lauk' ini menunjukkan ayam sentiasa mendapat permintaan yang tinggi.

Oleh itu, permintaan terhadap daging ayam sentiasa ada. Maknanya tidak ada masalah untuk menjual ayam. Ia sentiasa akan memberi pulangan kepada para penternak dan peniaga ayam.

Sebab itu, pengguna terasa sakit hati apabila harga ayam 'sekejap naik sekejap turun' tanpa sebab yang munasabah.

Isu harga ayam memang sudah lama diperkatakan. Kerajaan pun sudah lama mengkaji masalah ini. Sudah tentu pihak berkuasa tahu di mana punca 'penyakit' harga ayam itu. Jika penyakit itu berpunca dari pusat ternakan sebagai pembekal maka di situ tempat yang perlu dirawat.

Masalah kenaikan harga ayam berlaku disebabkan ada pihak-pihak tertentu yang mahu harga sumber makanan itu dinaikkan. Justeru mereka menyekat pergerakan bekalan untuk meraih keuntungan di kemudian hari.

Penternak dan pembekal ayam adalah kumpulan yang memonopoli bekalan bahan ini dan mereka boleh mengawal industri, memanipulasi pengeluaran, pengedaran dan harga. Apatah lagi mencetuskan kekurangan bekalan yang palsu.

Mujur kerajaan tidak termakan taktik keluh resah penternak, pengedar dan peniaga ayam. Malah kita juga tidak buntu mencari jalan penyelesaian isu harga ayam.

Akhirnya kita percaya dan yakin pada satu faktor - bekalan daging ayam perlu ditambah melalui import.

Kerajaan dan masyarakat pengguna sebenarnya sudah banyak bersabar dan bertolak ansur dengan penternak dan pengedar ayam. Jadi, mesej yang jelas perlu diberikan kepada pihak terbabit.

Kita sentiasa menyokong kerajaan supaya tidak tunduk pada desakan. Yang penting, kerajaan jangan sekali-kali hilang punca dan tunduk pada desakan dan taktik licik penternak, pembekal dan peniaga ayam.

Sebahagian kenaikkan kos yang mereka gembar-gemburkan biasanya bersifat sementara dan tidak perlu dipindahkan kepada pengguna. Ia akan pulih bergantung pada masa.

Menggunakan alasan kenaikan harga bahan di pasaran dunia atau berlaku kekurangan bekalan adalah taktik yang selalu digunakan untuk menaikkan harga barangan.

Kita sudah lali dengan kenaikan harga seperti tepung, susu, roti dan bahan bukan makanan misalnya simen dan besi keluli - apatah lagi ayam.

0 comments: