Belajarlah sayangi negara

Belajarlah sayangi negara

ANTARA yang teruk menjadi mangsa 'serangan' pakatan pembangkang terutama DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sehingga saat ini ialah Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Hee Yit Foong.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelapang itu mengaku beliau terpaksa 'menyembunyikan diri' kerana tidak tahan dengan budaya samseng oleh bekas rakan-rakannya.

Beliau dibenci kerana meninggalkan DAP untuk menjadi wakil rakyat Bebas yang menyokong Barisan Nasional.

Kebencian itu membara apabila Yit Foong memainkan peranan penting menyingkirkan V. Sivakumar sebagai Speaker dan membolehkan bekas ADUN Sungkai, Datuk R. Ganesan mengambil alih jawatan tersebut.

Keberaniannya membelakangkan kepentingan peribadi demi keharmonian negeri, bukan sahaja mengundang kebencian tetapi mewujudkan dendam.

"Ini adalah pilihan saya. Saya tidak akan menoleh ke belakang," tegas Yit Foong. Ia menjelaskan betapa beliau nekad untuk tidak bersekongkol dengan 'niat-niat tertentu' pakatan pembangkang.

Kini Yit Foong bukan sahaja dihina dan diancam "untuk mencederakannya", malah dituduh sengaja menggunakan penyembur lada hitam ketika kekecohan pada sidang DUN Perak 7 Mei lalu.

"Saya hanya mengambil penyembur lada hitam yang dibaling kepada saya tetapi bila saya pegang, mereka kata saya gunakan penyembur lada hitam. Kalau saya pegang handphone mungkin mereka akan kata saya pegang pistol," tegasnya.

Penyembur lada hitam itu tidak seharusnya menjadi isu. Tetapi untuk mengalihkan perhatian daripada isu sebenar, beberapa laporan polis telah dibuat oleh pihak pembangkang.

Namun perkara yang cuba disembunyikan oleh mereka bagaimanapun didedahkan oleh ADUN Hulu Kinta, Datuk Rusnah Kassim.

Katanya, beberapa ADUN pembangkang mematahkan mikrofon semata-mata untuk menghalang Yit Foong bercakap.

"Sekurang-kurangnya tiga mikrofon dipatahkan di depan kami. Bayangkan mereka sanggup bertindak begitu," tegasnya.

Dalam keadaan kecoh itu, ada juga di antara ADUN pembangkang yang mengambil kesempatan memeluk ADUN ADUN wanita BN.

Biarpun sikap ganas ADUN-ADUN DAP dan PKR ditonjolkan dengan jelas selama kira-kira lima jam sidang berlangsung, sesuatu yang agak luar biasa ialah sikap "berkecuali" ADUN-ADUN Pas.

Kecuali ADUN Pasir Panjang yang juga bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, yang lain hanya memerhati sahaja drama DAP dan PKR.

Paling kebudak-budakkan ialah sikap Sivakumar. ADUN Tronoh itu sanggup duduk selama hampir lima jam dan enggan meninggalkan kerusi Speaker kerana bimbang ia akan 'direbut' oleh Ganesan.

Bertitik tolak daripada kedudukan ini, kekecohan di Perak ketika ini sebenarnya bukanlah terlalu rumit untuk diselesaikan. Ia boleh diatasi

Pun begitu, ia hanya dapat dileraikan sekiranya semua pihak terutamanya pembangkang memahami bentuk sistem pentadbiran yang dipraktikkan.

Telah tiba masanya untuk kita belajar melepaskan sesuatu yang bukan hak dengan hati terbuka. Tiada guna terus mempertaruhkan masa depan negara dan rakyat. Sedarlah bahawa kedegilan dan kerakusan untuk memiliki kuasa hanya akan merosakkan sistem yang dipersetujui sejak sekian lama.

Tindakan itu juga akan mematikan semangat untuk memajukan bangsa. Sebagai rakyat, sama ada penyokong pembangkang atau kerajaan, kita perlu belajar menyayangi negara.

SITI MARIAM MD. ZAIN

0 comments: