RENCANA : JUMAAT 15 MEI 2009

Pendidikan berteras fitrah
FITRAH ciptaan manusia ialah menjadi hamba kepada Allah SAW. Berasaskankepada fitrah itu, maka umat Islam perlu membentuk jati diri berasaskankeimanan kepada-Nya. Dunia perlu dibangunkan berdasarkan perundangandan peraturan di dalam al-Quran dan hadis. Ilmu dan pendidikan yangsempurna berperanan penting dalam pembentukan jati diri umat Islam.

Belia dan agenda Satu Malaysia
HARIBelia diraikan pada 15 Mei setiap tahun. Pengiktirafan kepada beliaadalah penting kerana golongan ini bukan sahaja generasi pewaris tetapinadi dan indikator keadaan sesebuah negara. Maju atau mundur ekonominegara, perubahan nilai dan budaya, struktur pekerjaan dan konsepkenegaraan dicerminkan oleh generasi belia.

Realiti kebebasan media di Malaysia
KEBEBASAN adalah antara elemen penting dan fundamental bagi seluruhumat manusia. Elemen ini termaktub dalam Deklarasi Hak Asasi ManusiaSejagat 1948. Ia dititikberatkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu(PBB).

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
AWANGmengucapkan tahniah kepada pasukan polis kerana berjaya menumpaskan duakumpulan penjenayah warga asing yang berbahaya dalam tempoh tidaksampai seminggu.

Akhlak penentu kelangsungan tamadun bangsa
AKHLAKmulia merupakan unsur penting yang perlu ada dalam diri setiap umatIslam. Malah tujuan Nabi Muhammad SAW sebagai utusan Allah SWT adalahuntuk menyempurnakan akhlak mulia manusia.

Belajarlah sayangi negara
ANTARAyang teruk menjadi mangsa 'serangan' pakatan pembangkang terutama DAPdan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sehingga saat ini ialah TimbalanSpeaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Hee Yit Foong.

Dakwaan rasuah dalam Pas jadi polemik blogger
PENDEDAHANKetua Majlis Ulama Pas, Datuk Mohamed Daud Iraqi berhubung wujudnyagejala rasuah dalam parti itu mendapat reaksi beberapa penulis blog,termasuk mereka yang cenderung propembangkang.




Minda Pengarang: Kerajaan tidak abai nasib pegawai kumpulan sokongan
KAKITANGANawam sekali lagi mendapat perkhabaran gembira apabila kerajaan semalammengumumkan kira-kira 176,066 pegawai kumpulan sokongan bagiperkhidmatan Persekutuan yang berkhidmat lebih 15 tahun dipertimbangkanuntuk kenaikan pangkat secara Khas Untuk Penyandang (KUP) mulai 1 Julaiini.

Gagasan PM ceriakan alam sekitar
PEPATAHMelayu menyebut bersatu teguh, bercerai roboh. Demikian kepentinganperpaduan dalam sesebuah keluarga, masyarakat, organisasi dan sesebuahnegara. Tanpa perpaduan sekurang-kurangnya dari segi aspirasi danwawasan, maka kita tidak dapat bersaing, apatah lagi mengangkasa bangsaMalaysia untuk berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negaramaju.

Belia berwawasan bantu jayakan konsep 1Malaysia
BELIAadalah aset terpenting dalam sesebuah negara. Jatuh bangunnya sesebuahnegara pada masa depan, bergantung kepada peranan dimainkan golonganini. Tentunya kita sudah biasa mendengar ungkapan itu.

0 comments: