Minda Pengarang: Syarikat konsesi tol perlu secara sukarela bantu ringan beban pengguna
UNTUK jangka masa panjang, pengguna lebuh raya di Semenanjung mungkin mendapat berita lebih baik mengenai isu tol. Kerajaan, menerusi Unit Perancangan Ekonomi (EPU), sedang membuat kajian menyeluruh mengenai isu itu. Setakat ini kaedah yang akan digunakan belum dapat dipastikan, sama ada kerajaan akan mengambil alih syarikat konsesi tol dan dijadikan syarikat persendirian atau pendekatan lain, bagi menyelesaikan isu kenaikan tol. Buat masa ini semakan kadar tol terpaksa dilakukan setiap tiga tahun seperti termaktub dalam perjanjian konsesi. Keadaan ini sering menimbulkan kemarahan rakyat. Tentunya, tidak ada rakyat yang suka terhadap kenaikan sesuatu barangan, apatah lagi jika alasan kenaikan tidak memuaskan hati rakyat. Namun, sebagai langkah sementara, kerajaan memberi rebat 20 peratus yang akan dinikmati kira-kira 85,000 pengguna lebuh raya kelas satu yang membayar tol 80 kali atau lebih sebulan, merangkumi semua laluan lebuh raya di seluruh Semenanjung mulai Oktober depan. Pembayaran diskaun itu akan dibuat dalam bentuk nilai-tambah Touch n' Go atau Smart Tag yang dikredit ke dalam kad berkenaan. Kerajaan pula terpaksa memperuntukkan RM61 juta untuk menampung pembayaran rebat itu. Mungkin ada pihak yang bertanya mengapa kerajaan harus mengeluarkan belanja sedangkan kutipan tol dibuat oleh syarikat konsesi. Seperti diketahui, kerajaan dan syarikat konsesi ini mempunyai perjanjian yang termaktub. Jika kerajaan tidak meluluskan cadangan kenaikan tol setiap tiga tahun, ia terpaksa membayar pampasan pada kadar jumlah yang tinggi.
Memang menjadi harapan semua supaya kandungan perjanjian itu dikaji semula supaya ia tidak terlalu membebankan kerajaan dan rakyat sebagai pengguna lebuh raya, sedangkan syarikat konsesi mendapat keuntungan banyak setiap tiga tahun. Biarlah isu ini diteliti lanjut oleh EPU dengan mengambil kira pelbagai faktor dan keadaan semasa. Pemberian rebat 20 peratus itu adalah antara 11 hadiah mesra rakyat yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Sabtu lalu, sempena sambutan 100 hari sebagai Perdana Menteri. Langkah berkenaan bertujuan mengurangkan beban rakyat yang terpaksa membayar tol yang tinggi setiap hari. Setakat ini kita tidak mendengar lagi apakah syarikat konsesi secara sukarela sanggup menambahkan rebat, katakan lima atau 10 peratus lagi sebagai tambahan kepada 20 peratus ini. Jika syarikat konsesi berbuat demikian, maka ia akan menggalakkan lebih ramai pengguna lebuh raya memilih laluan lebuh raya dikendalikan syarikat itu. Misalnya, pekerja pejabat menggunakan laluan tetap yang sama setiap hari dan mereka ini bekerja sekitar 20 hingga 25 hari sebulan. Ini bermakna dalam sebulan, cuma 40 hingga 50 kali mereka melalui jalan bertol dan untuk menikmati rebat memerlukan mereka lebih kerap seperti ke pusat beli-belah di laluan bertol ke pusat bandar atau balik kampung pada hujung minggu. Di sinilah syarikat konsesi boleh mengambil kesempatan untuk menarik pengguna. Malah, sudah tiba masanya juga kadar harga Smart Tag dikurangkan lagi kerana pemberian rebat itu cuma untuk laluan elektronik dan begitu juga promosi jualan Touch n' Go.
0 comments:
Post a Comment