Beliau berkata, kementerian berharap kerajaan dan syarikat konsesi bertolak ansur dan berkongsi sama rata peningkatan terbabit walaupun perjanjian konsesi membenarkan kenaikan 10 peratus.
"Saya sudah mengemukakan kertas cadangan asas kepada Kabinet mengenai berapa sebenarnya kadar tol jika kenaikan 10 peratus dibenarkan dan kemungkinan reaksi pengguna berdasarkan pengalaman masa lalu.
"Kertas cadangan ini turut mengesyorkan beberapa pendekatan yang wajar diambil kerajaan dan bagaimana syarikat konsesi boleh memenuhi tanggungjawab sosial bagi mengekang kenaikan tol demi kebajikan pengguna," katanya ketika dihubungi semalam.
Berdasarkan perangkaan hingga suku pertama tahun ini, 19 syarikat konsesi lebuh raya tempatan mengutip tol sebanyak RM23.66 bilion, termasuk jambatan Pulau Pinang dan Laluan Kedua Malaysia-Singapura (Linkedua).
Secara keseluruhan, semua syarikat berkenaan membelanjakan RM18.93 bilion bagi membina kemudahan terbabit dan menanggung kos purata RM41 juta sebulan bagi menyelenggara infrastruktur di bawah pengurusan masing-masing.
0 comments:
Post a Comment