RENCANA : AHAD 21 JUN 2009

Siapa yang akan untung?
APABILA Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membuatkenyataan meminta Timbalan Presiden parti itu, Nasharudin Mat Isameletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Bachok jika masih meneruskanhasrat untuk menubuhkan kerajaan perpaduan, mungkin ramai pihak samaada di dalam Pas atau di luar Pas berasa gembira.

UMNO–Pas perlu berunding
ISU kerajaan perpaduan kini semakin mendapat perhatian, malah isutersebut juga seolah-olah menampakkan berlaku perbalahan yang seriusdalam Pas.

Bisik-Bisik Mingguan AWANG SELAMAT
KuanYew dan DAP Lawatan Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew selama lapanhari ke Malaysia baru-baru ini menarik perhatian ramai dan pada masayang sama mengundang banyak persoalan.

Manek Urai jadi ukuran
MANEKURAI, nama yang tentunya membawa makna manik-manik yang mengurai.Mungkin titis embun awal pagi dengan kabus yang menyelubungi kawasanperbukitan itu memberi bayangan sedemikian.

AS dalang rusuhan di Iran
KEPUTUSAN pilihan raya Presiden Iran minggu lepas yang memihak kepadaMahmoud Ahmadinejad telah mencetuskan konflik politik dan keadaan huruhara. Sehingga kini keadaan dilaporkan masih lagi tegang dan pihakmedia Barat seperti biasa melaporkan berita yang berat sebelah terutamadalam memburukkan Ahmadinejad.

Perpaduan nasional perlu strategi baru
MINGGUlepas telah berlangsung satu seminar antara bangsa sempena MesyuaratMenteri- Menteri Pendidikan Komanwel di Kuala Lumpur pada 16 hingga 19Jun 2009.

Faktor mempengaruhi budaya Melayu
SETAKAT mana tersentuh atau terburainya kebudayaan sesuatu bangsamanakala ditakluki kuasa asing? Setakat mana juga golongan intelek danpara penulis yang dijajah bertindak untuk memelihara budaya bangsasendiri?

Indonesia sengaja memperbesarkan isu dera
SELEPASnegara ini menerima 1.2 juta pekerja berdaftar dari Indonesia dandianggarkan hampir sejuta pendatang tanpa izin, Indonesia mengugutmembekukan penghantaran pembantu rumah ke sini. Ugutan itu dilihatkesinambungan daripada “prihatin” Presiden Indonesia, Susilo BambangYudhoyono yang menelefon Siti Hajar di Kuala Lumpur yang mendakwadizalimi majikannya baru-baru ini.

Hari bapa, bapa mertua dan Bapa Kemerdekaan
DALAM ruangan kali ini yang jatuh pada Hari Bapa, penulis inginmerakamkan penghargaan secara khusus kepada bapa-bapa mertua.Menghargai bapa sendiri datang secara semula jadi. Maklumlah bapasendiri. Yang ada kalanya jarang diambil kira ialah sumbangan bapamertua kepada pembangunan keluarga.

Bahana SMS melampau
“Biarkananak anda SMS semasa makan malam! Benarkan anak anda SMS semasa sesipersekolahan! Ia memberi pulangan. Anak anda mungkin memenangi wangtunai, publisiti dan telefon bimbit baru,”. Demikianlah mesej yangdisampaikan oleh Kate Moore, juara terbaru pertandingan menaip khidmatpesanan ringkas (SMS) di Amerika Syarikat (AS).

Pro dan kontra cadangan cuti untuk amah
AMAH,pengasuh dan penolong rumah tangga adalah satu pekerjaan mulia. Bezanyadi Malaysia ia didominasi oleh golongan wanita warga Indonesia. Merekadipilih kerana pandai berbahasa Melayu – memudahkan majikan memberiarahan melakukan kerja rumah dan penjagaan anak.

Jalan perdamaian penuh berliku?
Saya dapat membayangkan betapa terguris perasaan beberapa tokoh politikyang dikecam oleh rakan sendiri disebabkan kerana hasrat ingin mencariperdamaian dalam kalangan kaum muslimin.


Kreativiti si pengedar dadah
PENGEDARAN dadah sememangnya merupakan aktiviti yang paling mendapatperhatian ramai. Kegiatan ini akan sentiasa dipantau oleh bukan sahajapihak berkuasa tetapi turut menarik perhatian masyarakat umum, pemimpinpolitik malahan mereka yang terlibat dalam penagihan dan sindiketsebegini bersesuaian dengan tanggapan bahawa ia merupakan musuh nomborsatu di kebanyakan negara.

Mentafsir erti rusuhan di Iran
TindakanPresiden Mahmoud Ahmadinejad mengusir beberapa wakil media Barat darimembuat liputan rusuhan di Iran adalah wajar. Mereka bukan sekadarmelaporkan keadaan pilihan raya Presiden tetapi mencipta persepsisupaya dunia melihat serong kepada Iran.

Sembilan pembunuhan bersiri dalam 20 tahun
Kisahpembunuhan bersiri Ryan atau nama penuhnya Very Idham Henyansyah yangmembunuh 11 orang mangsa, menyebabkan penulis yang terus tertarik untukmembuat penyelidikan tentang kes-kes pembunuhan bersiri lain diIndonesia.







Mengenali oksidentalisme Melayu
PADA2003, dalam usaha memperkenalkan wacana oksidentalisme (kajian mengenaikebaratan) di Malaysia, saya menyebut Prof Syed Hussein Alatas sebagaiseorang oksidentalis yang terbilang. Seterusnya, dalam beberapapenulisan saya, istilah 'oksidental' dan 'oksidentalis' digunakan tanparagu-ragu. Lantas saya diingatkan supaya berhati-hati dalam kegunaankedua-dua istilah itu kerana ada beberapa konotasi yang tidak disenangioleh cendekiawan dan beberapa rakan di universiti.

Soal Jawab: Ketegangan di Iran cuma luahan kemarahan, harapan rakyat
BUATkali kedua, Mahmoud Ahmadinejad menang pilihan raya presiden Iran, 12Jun lalu selepas kali pertama berjaya pada 2005. Namun, kemenanganbekas Datuk Bandar Teheran itu mencetuskan ketegangan hebat di ibu kotaberkenaan, paling teruk sejak Revolusi Islam 1979 selepas pencabarterdekatnya, Mir Hossein Mousavi tidak dapat menerima kekalahan.

Satelit Measat-3a tingkat mutu telekomunikasi
ANDAIdijalankan kaji selidik terhadap pelanggan Astro dengan pertanyaanapakah masalah paling kerap berlaku atau perkara paling 'menyakitkan'hati ketika hujan, sudah tentu jawapannya seragam - tiada siaran atausiaran terganggu.







Dibuang untuk selamatkan nyawa
JARI tangan Pakar Bedah Neuro Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr. FarizalFadzil menyapu lembut cecair iodin di sekitar kepala Mohd. Hanif yangberlekuk.


Bayi hilang dalam kandungan
Betapa terkejut, tidak percaya dan juga luruh emosi seorang bakal ibuapabila mengetahui kandungannya yang berusia lebih lapan bulantiba-tiba hilang. Dari sudut apakah fenomena ini hendak dihuraikan?


Maznah makan dengan samseng
MENJALANKAN perniagaan kawalan keselamatan menuntut keberanian yangluar biasa. Kata Pengarah Eksekutif, Kumpulan Securiforce Sdn. Bhd.(Securiforce), Datuk Maznah Hamid, tanpa keberanian itu, impian akantinggal impian.


Saya lihat bayi rentung
Pengalaman mengutip cebisan tubuh yang dibakar pengganas komunis diBukit Kepong bersama Dato’ Onn Jaafar menyebabkan ada menitis air matasehingga kini.


Pengsan dituduh perempuan sundal
Ratu Kebaya sebanyak 12 kali, Halimah Shuib, 66, mengaku sembilanlelaki termasuk yang bergelar Tan Sri masuk meminang beliau sejakpertengahan tahun lalu. Bagaimana agaknya beliau menolak godaanlelaki-lelaki pada zaman mudanya?


Ilham rambut kartunis rock
KARTUNNYA bersahaja, namun mesej di sebaliknya pernah menginsafkanpeminat lelaki ini mengenai hakikat hubungan manusia di dunia ini.

0 comments: