100,000 berarak bantah junta

Ribuan penduduk tepuk tangan beri sokongan kepada penunjuk perasaan

YANGON: Seramai 100,000 termasuk 15,000 sami Buddha berarak di sepanjang bandar utama Myanmar semalam dalam bantahan anti junta paling besar pernah diadakan sejak 20 tahun, kata saksi.

Perarakan bermula dengan 10,000 sami dan penunjuk perasaan lain berarak dari pagoda Shwedagon, kawasan paling terkenal di Myanmar tetapi bilangan mereka bertambah sekurang-kurangnya tiga kali ganda dalam masa 45 minit selepas melalu ibu pejabat parti pembangkang yang diketuai Aung San Suu Kyi, kata saksi.

Beribu-ribu penduduk yang berada di tepi jalan juga tunduk hormat kepada sami sambil bertepuk tangan kepada penunjuk perasaan.

Sami berpakaian jubah oren dan merah membawa kain rentang pelbagai warna sementara seorang sami dilihat turut membawa patung kecil Buddha di tangannya.

Beberapa sami lain turut membawa mangkuk yang diterbalikkan yang biasanya digunakan mereka untuk memungut derma, sebagai tanda simbolik keengganan mereka menerima derma dari pihak tentera sebagai tanda bantahan.

Sementara itu di Bangkok, satu badan pemantau mendakwa pemerintah tentera Myanmar menahan 218 orang berikutan bantahan anti junta yang tercetus lima minggu lalu dan kadangkala didakwa turut memukul mereka yang ditahan ketika siasatan.

"Aktivis bukan saja dipukul ketika ditahan tetapi juga diberikan tekanan mental dan fizikal yang melampau," kata Bo Kyi, ketua Persatuan Bantuan bagi Tahanan Politik (Burma) yang berpejabat di Thailand.

Kebanyakan mereka yang ditahan adalah ahli parti pembangkang Aung San Suu Kyi, Liga Kebangsaan Demokrasi (NLD) atau sebahagian daripada pergerakan 88 Generation Student yang melakukan tunjuk perasaan sejak 19 Ogos lalu.

Mon Ko Naing dan pemimpin kumpulan 88 Generation Student yang lain yang mengetuai kebangkitan 1988 terhadap tentera juga tidak dibenarkan bertemu pihak luar sejak mereka ditahan, kata Bo Kyi.

"Pihak berkuasa belum mengumumkan apa-apa mengenai mereka atau membenarkan sesiapa melawat mereka," katanya.

Bo Kyi, bekas tahanan politik yang kini mengendalikan kumpulan pemantau penjara Myanmar berkata, sebanyak 46 daripada tahanan terbabit ditahan dalam keadaan hina di balai polis di Yangon.

"Mereka tidak dibenarkan mandi dan mereka tidak diberi makanan mencukupi. Beberapa orang juga cedera ketika mereka ditahan tetapi tidak diberikan rawatan perubatan," katanya.

Myanmar dipercayai mempunyai 1,100 tahanan politik dan yang paling terkenal ialah pemenang Hadiah Nobel Keamanan, Aung San Suu Kyi yang menghabiskan masa 12 tahun sejak 18 tahun lalu dalam tahanan di kediamannya di Yangon. – AFP

0 comments: