‘H1N1: Kita lapor secara telus, jujur’
TAN Sri Dr. Ismail Merican hairan kerana alamat e-mel peribadinya diketahui orang lain sedangkan ia tidak pernah didedahkan.

Bantu negara atasi pandemik selesema babi, pakailah penutup mulut
PANDEMIK Influenza A (H1N1) seperti tidak menunjukkan tanda-tanda akanberakhir dalam tempoh terdekat ini. Sejak tercetusnya penyebaran virusselesema babi ini, kerajaan telah pun mengambil pelbagai pendekatan.

Menguji kemahuan rakyat
ESOK sebanyak 20,290 pengundi di Permatang Pasir akan keluar menunaikantanggungjawab masing-masing memilih wakil rakyat mereka bagimenggantikan Allahyarham Datuk Mohd. Hamdan Abd. Rahman yang meninggaldunia kerana sakit jantung pada 31 Julai lalu.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
KETIKADewan Undangan Negeri (DUN) Kedah pimpinan Pas-PKR mendesak supayapilihan raya kecil diadakan di Kota Siputeh, tiba-tiba wakil rakyat PKRpula meninggalkan parti itu.

Usah biar kontrak sosial jadi polemik berpanjangan
PERDEBATAN mengenai kontrak sosial kembali panas sejak kebelakangan iniapabila pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab mempersoalkan kedudukanraja-raja Melayu, agama Islam serta hak keistimewaan kaum bumiputra.

Menangani risiko ancaman sosial kanak-kanak
KANAK-KANAK adalah modal insan yang penting untuk sesebuah negara.Mereka merupakan generasi pelapis yang menjadi harapan untuk meneruskankemajuan yang dicapai dan dicorakkan oleh generasi kini.





Memastikan keselesaan perjalanan satu Malaysia
BAGIsebahagian besar warga Lembah Klang, penggunaan kad pembayaranelektronik, Touch n� Go bagaikan satu kemestian jika mereka mahu tibake pejabat pada waktunya. Setiap bulan, mereka memperuntukkansebahagian gaji untuk menambah nilai kad itu yang jumlahnya bergantungkepada kekerapan dan jarak menggunakan lebuh raya.

Minda Pengarang: Pengedaran gula ikut sistem zon pastikan dipatuhi
KALIterakhir masalah kekurangan gula berlaku ialah pada 2006 berikutanperbuatan menyorok bekalan, gara-gara khabar angin ketika itu hargagula akan dinaikkan.

Cakap-cakap
BEKASPerdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat memakai sarung penutupmulut dan hidung ketika ditemui di Bazar Ramadan Jalan Raja AlangKampung Baru, Kuala Lumpur, kelmarin.

Fungsi bioteknologi menangani wabak H1N1
KEBELAKANGANini, perkataan seperti Tamiflu, antiviral, antibiotik dan vaksin sudahmenjadi sebutan dalam perbualan harian kita. Namun, masih ada sedikitsebanyak kekeliruan mengenai apa yang sebenarnya dimaksudkan denganperkataan ini. Tambahan pula, masih juga timbul kekeliruan mengenaiujian bagi mengesan jangkitan Influenza A (H1N1).

20,290 penentu hayat Pas di Pulau Pinang
ESOKseramai 20,290 pemilih berdaftar di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN)Permatang Pasir akan membuat pilihan siapakah wakil rakyat baru merekabagi menggantikan Allahyarham Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman.

Tambang baru masih tak dapat ubah tabiat lama pemandu teksi
BAGIpengguna yang tidak menyedari akan kenaikan tambang pengangkutan awamterutama teksi, pasti akan terkejut apabila membuat bayaran lebihtinggi daripada biasa. Ini disebabkan kadar tambang baru perkhidmatanteksi sudah dinaikkan daripada RM2 kepada RM3 berkuat kuasa, 1 Ogoslalu.

Orang politik jangan anggap SPRM musuh
WAJARKAHpentadbiran menguasai undang-undang dan di mana lagi relevan sesuatupelaksanaan undang-undang itu jika terpaksa tunduk kepada mainanpolitik yang secara terang-terang sentiasa bermuka-muka untukkepentingan peribadi atau lebih tepat lagi, kepentingan parti politikitu sendiri.





Jual sehingga 300kg
Buah kurma bukan saja digemari umat Islam, malah khasiatnya diperakuidan turut menjadi pilihan masyarakat bukan beragama Islam.


Menu buah kurma
Selain dimakan begitu sahaja, kurma juga boleh dipelbagaikan dalammasakan mengikut kreativiti masing-masing. Bagaimana caranya?


Bukti keupayaan Orang Asli
RPS Kemar boleh diakses melalui jalan air dengan menggunakanperkhidmatan bot selama satu jam perjalanan dari Jeti Trojan, TasikTemenggor, Perak.
Memastikan keselesaan perjalanan satu Malaysia

Oleh Manja Ismail

PENGENDALI Touch n' Go dan konsesi lebuh raya seharusnya berbincang mencari jalan melancarkan perjalanan, termasuk meningkatkan perkhidmatan kad elektronik itu.

Kad elektronik lebuh raya, kemudahan lain perlu diperluas

BAGI sebahagian besar warga Lembah Klang, penggunaan kad pembayaran elektronik, Touch n' Go bagaikan satu kemestian jika mereka mahu tiba ke pejabat pada waktunya. Setiap bulan, mereka memperuntukkan sebahagian gaji untuk menambah nilai kad itu yang jumlahnya bergantung kepada kekerapan dan jarak menggunakan lebuh raya.

Walaupun ada lebih 10 lebuh raya bagi melancarkan lalu lintas di sekitar Lembah Klang, ia hanya membantu, itu pun pada waktu dan di lebuh raya tertentu, ketika mereka memandu di lebuh raya. Bagaimanapun, mereka terpaksa menempuh kesesakan teruk sebelum plaza tol dan di beberapa laluan, sebaik melepasinya.

Kesesakan sebelum plaza tol tentunya meningkat pada hari bekerja Ramadan sekarang kerana ramai mahu pulang berbuka di rumah dan pastinya semakin teruk menjelang musim pulang beraya nanti. Penggunaan lorong Touch n' Go atau Smart Tag jika laluannya di sebelah kanan, memang menjimatkan banyak waktu.

Oleh itu, tidak hairanlah apabila perangkaan terbaru menunjukkan pengguna Touch n' Go kini mencecah 5.9 juta dengan 3.7 juta daripadanya adalah pengguna lebuh raya, manakala 2.7 juta lagi mereka yang menggunakan kad pintar itu untuk tujuan lain.

Menteri Kerjaraya, Datuk Shaziman Abu Mansor, berkata angka itu membuktikan semakin ramai rakyat lebih selesa menggunakan kad pintar itu untuk melakukan pelbagai urusan pembayaran berbanding secara tunai yang diamalkan sebelum ini.

Bercakap selepas Melancarkan Kad 1Malaysia Touch n' Go Edisi Terhad, Jumaat lalu, beliau berkata, kerajaan menggalakkan pengguna lebuh raya beralih daripada sistem tunai kepada Touch n' Go dan Smart Tag bagi melancarkan laluan di plaza tol, terutama pada waktu puncak dan musim perayaan.

Memang sejak diperkenalkan di Plaza Tol Jalan Pahang pada Mac 1997 dan Lebuh Raya Utara-Selatan pada November 1998, Touch n' Go banyak memberi keselesaan kepada pengguna lebuh raya. Penggunaan kad itu dari plaza tol di Kempas, Johor sehingga Jitra, Kedah, menjadikan Touch n' Go satu perkhidmatan pembayaran tol elektronik untuk satu laluan terpanjang di dunia.

Kini Touch n' Go, bukan saja menjadi kad elektronik tunggal untuk pembayaran tol, malah boleh digunakan untuk pelbagai tujuan lain, terutama bagi pengangkutan awam seperti LRT, KTM komuter, bas dan perkhidmatan meletak kereta di gedung beli-belah.

Bagaimanapun, berdasarkan surat dan e-mel kepada media, banyak juga aduan daripada mereka yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan Touch n' Go � sesuatu yang tidak dapat dielakkan jika pelanggannya hampir satu perlima rakyat negara ini.

Yang paling ketara ialah kemudahan untuk menambah nilai kad elektronik itu di luar Lembah Klang dan laluan bukan Lebuh Raya Utara-Selatan. Pengguna Lebuhraya Pantai Timur (LPT), misalnya, terpaksa memastikan nilai kad mereka mencukupi sebelum keluar dari ibu kota kerana tidak ada kemudahan tambah nilai di kawasan rehat, plaza tol atau mesin ATM di stesen-stesen minyak sepanjang laluan itu.

Seorang pengadu mendakwa, pernah dia terpaksa keluar di Plaza Tol Maran sebelum masuk semula untuk ke Kuantan kerana jangkaannya dapat menambah nilai di beberapa stesen minyak sebelum Plaza Tol Gombak atau Hentian Rehat Temerloh, meleset.

Pemandu dari Kelantan, Terengganu dan Pahang yang menghala ke ibu kota tentu lebih sukar untuk menambah nilai, itu pun jika mereka ada menggunakan Touch n' Go. Berbeza dengan Lebuh Raya Utara-Selatan di mana kad itu boleh ditambah nilai di hentian rehat, ada peniaga di hentian rehat LPT yang tidak tahu mengenai kad elektronik itu.

Barangkali kerana penduduk di Pantai Timur masih lagi dianggap mundur dan pengguna LPT tidak seramai Lebuh Raya Utara-Selatan, pengendali kad elektronik itu tidak melihat usaha mempromosi Touch n' Go sebagai keutamaan.

Ada juga yang mempersoalkan bayaran tambahan 50 sen untuk menambah nilai di mesin ATM dan RM1 di mesin Simpanan Tunai. Sementara tiada caj tambahan dikenakan di kaunter Touch n' Go, pejabat operasi lebuh raya dan lorong tambah nilai, kemudahan itu hanya diperoleh di lokasi tertentu. Bagi lorong tambah nilai misalnya, ia hanya disediakan ketika keluar dari lebuh raya di plaza tol tertentu, bukannya ketika memasuki lebuh raya sedangkan bagi kebanyakan pengguna, mereka lebih suka berbuat demikian sebelum memulakan perjalanan jauh.

Tidak lama lagi kita akan menyambut Aidilfitri dan seperti biasa, kesesakan teruk berlaku di sepanjang lebuh raya, terutama sebelum plaza tol. Pengendali Touch n' Go dan konsesi lebuh raya seharusnya berbincang untuk mencari jalan melancarkan perjalanan, termasuk meningkatkan perkhidmatan kad elektronik itu di mana perlu.

Yang lebih penting, pengendali Touch n' Go jangan dilihat mengejar keuntungan semata-mata dengan hanya memberi tumpuan kepada warga Lembah Klang. Langkah terbarunya melancarkan Kad 1Malaysia Touch n' Go seharusnya mencerminkan perkhidmatan yang tidak berbeza untuk warga kota dan desa atau pengguna Lebuhraya Pantai Timur dengan Utara-Selatan.

Minda Pengarang: Pengedaran gula ikut sistem zon pastikan dipatuhi

KALI terakhir masalah kekurangan gula berlaku ialah pada 2006 berikutan perbuatan menyorok bekalan, gara-gara khabar angin ketika itu harga gula akan dinaikkan. Selepas tiga tahun dan menjelang Ramadan dan Aidilfitri, tiba-tiba stok bekalan gula tiada di pasaran. Anehnya, empat pengilang utama gula menghasilkan pengeluaran yang mencukupi. Walaupun pengeluaran gula dilakukan seperti biasa, permintaan terhadap gula meningkat mendadak. Pembelian antara Januari hingga Jun lalu melebihi jangkaan pihak industri apabila meningkat 70,000 tan berbanding tempoh sama tahun lalu. Walaupun permintaan meningkat, pengilang dapat mengeluarkan bekalan bagi menampung keperluan. Namun, siasatan mendapati gula itu diseludup ke negara jiran. Di negara ini harga runcit gula ialah RM1.45 sekilogram berbanding RM2.30 sekilogram di Thailand. Masalah kekurangan gula akibat perbuatan tidak bertanggungjawab pihak yang menyorok gula semakin ketara. Bagi tempoh 1 Julai sehingga minggu lalu, sebanyak 38 kes menyorok gula dikesan di seluruh negara iaitu 15 di Kelantan, enam di Selangor, empat di Perlis, dua di Sarawak dan masing-masing satu di Kedah, Pulau Pinang, Johor dan Sabah. Kerajaan perlu membuat pemantauan rapi bagi memastikan tidak berlaku ketirisan dalam proses rangkaian pengedaran bekalan membabitkan pengilang, pemborong dan peruncit. Peniaga mengambil kesempatan dengan menyorok gula agar harga keperluan ini melambung tinggi di pasaran. Bagi umat Islam, mereka sepatutnya tahu bahawa Rasulullah SAW bersabda 'siapa yang menyorok barang keperluan, dia seorang yang berbuat maksiat.' (Riwayat Muslim).

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) perlu memantau pelanggan individu dan kelompok kecil tertentu yang membeli gula dalam kuantiti luar biasa, yang disyaki ada kaitan dengan krisis kekurangan bekalan di pasaran. Krisis bekalan masih berterusan di kawasan tertentu, walaupun pengeluaran gula sudah ditingkatkan sejak dua minggu lalu, dengan pemantauan rapi terhadap pengilang dan pemborong. Pengilang sudah menambah bekalan dalam pasaran sejak dua minggu lalu selaras arahan supaya pengeluaran ditingkatkan sebanyak 20 peratus bulan ini menjadikannya 120,000 tan berbanding 100,000 tan sebelum ini. Walaupun pelbagai cara dilakukan untuk membendung masalah kekurangan bekalan, kita berharap tindakan kerajaan menstruktur semula pengedaran gula di seluruh negara mengikut sistem zon, akan memberi kesan kepada bekalan gula. Walaupun gula tidak baik untuk kesihatan dan tidak digalakkan menggunakannya secara berlebihan, kekurangan bekalan juga menyebabkan rakyat panik. Semua pihak sama ada pengguna, peruncit, pemborong dan sebagainya perlu sama-sama memastikan bekalan gula sentiasa mencukupi di pasaran.
Cakap-cakap

BEKAS Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat memakai sarung penutup mulut dan hidung ketika ditemui di Bazar Ramadan Jalan Raja Alang Kampung Baru, Kuala Lumpur, kelmarin. Sebagai seorang doktor, beliau tentulah lebih tahu perlunya seseorang memakai sarung seperti itu pada masa ini. Beliau berharap orang ramai pakai sarung itu bagi mengelakkan mereka dijangkiti virus selesema babi (H1N1).

Mamat - B1N1 lebih hebat daripada virus H1N1
Fungsi bioteknologi menangani wabak H1N1

Oleh M Firdaus Raih
rencanabh@bharian.com.my

Pemahaman Tamiflu, antiviral penting bagi proses pemulihan daripada jangkitan

KEBELAKANGAN ini, perkataan seperti Tamiflu, antiviral, antibiotik dan vaksin sudah menjadi sebutan dalam perbualan harian kita. Namun, masih ada sedikit sebanyak kekeliruan mengenai apa yang sebenarnya dimaksudkan dengan perkataan ini. Tambahan pula, masih juga timbul kekeliruan mengenai ujian bagi mengesan jangkitan Influenza A (H1N1).

Pemahaman mengenai perkara ini penting bagi membolehkan kita membuat keputusan berasaskan maklumat untuk membantu pihak bertanggungjawab ke atas kesihatan awam dan juga untuk kebaikan umumnya. Oleh itu, rencana ini akan cuba mengupas perkataan dan isu terbabit serta peranan dimainkan oleh bioteknologi dalam menangani wabak penyakit di zaman ini.

Semoga maklumat ini, terutama sekali dengan latar belakang penularan penyakit H1N1 yang dihadapi, boleh dijadikan panduan. Dua perkataan yang mungkin sudah lama dikenali sejak sebelum wabak H1N1 lagi ialah antibiotik dan juga vaksin.

Antibiotik dikatakan sebagai bahan kimia yang secara khususnya boleh membasmi pertumbuhan bakteria dan penggunaannya dalam pembasmian mikroorganisma lain seperti kulat. Vaksin pula adalah satu campuran atau persediaan biologi digunakan untuk sistem pertahanan badan supaya dapat mengenali sesuatu bahan asing yang menceroboh masuk ke badan.

Antara bendasing yang dimaksudkan adalah mikroorganisma pembawa penyakit yang juga dikenali sebagai 'patogen' seperti bakteria dan juga virus. Ini bermakna antibiotik adalah sesuatu yang digunakan khusus untuk membasmi jangkitan bakteria dan tidak boleh digunakan terhadap jangkitan virus. Penyalahgunaan antibiotik mengakibatkan masalah kerintangan bakteria terhadap antibiotik.

Penyalahgunaan boleh timbul dalam beberapa keadaan. Situasi utama yang membabitkan populasi awam ialah pengambilan dos antibiotik yang tidak mencukupi. Keadaan sebegini boleh timbul apabila pesakit mendapati jangkitan yang mereka alami seperti batuk sudah pun hilang dan terus menghentikan pengambilan antibiotik yang diberikan.

Mungkin juga berlaku keadaan, pesakit mendapati mereka mendapat jangkitan dan oleh kerana masih ada antibiotik terdahulu yang tidak dihabiskan, maka pesakit itu mengambil inisiatif untuk mengubati diri sendiri dengan antibiotik terbabit.

Lama-kelamaan, bakteria yang tidak dibasmikan sepenuhnya akan bermutasi dan menjadi rintang terhadap antibiotik sedia ada. Kerintangan bakteria patogen terhadap antibiotik adalah satu masalah yang besar. Sekiranya bakteria yang dulunya dianggap kurang berbahaya menjadi rintang terhadap antibiotik, jangkitan bakteria itu tidak boleh lagi diubati dengan antibiotik sama. Maka antibiotik baru perlu ditemui atau dibangunkan.

Antibiotik secara amnya bertindak dengan merencat sesuatu sistem yang diperlukan untuk kemandirian bakteria. Sebagai contoh,

sekiranya sejenis bahan kimia dapat bertindak merencat sistem penghasilan protein bakteria, maka bakteria itu tidak dapat menghasilkan protein untuk terus hidup dan mengakibatkan kematian bakteria.

Bahan kimia yang bertindak sedemikian adalah antibiotik. Beberapa spesies atau jenis bakteria yang berlainan mungkin boleh dibasmi dengan satu jenis antibiotik sekiranya sistem yang terjejas oleh antibiotik pada bakteria berlainan itu mempunyai persamaan. Dengan kefahaman ini, antibiotik tidak boleh digunakan bagi menangani jangkitan virus seperti Influenza.

Bagi penyakit yang disebabkan virus, kebiasaannya, ubat antivirus yang khusus terhadap sesuatu virus, seperti Tamiflu, boleh digunakan. Tindakan ubatan antiviral berbeza daripada antibiotik. Antiviral lazimnya bertindak merencat penggandaan virus dan tidak bertindak membasmi atau membunuh virus seperti dilakukan oleh antibiotik terhadap bakteria.

Ini bermakna virus induk yang menjangkiti individu tidak dapat menghasilkan lebih banyak virus untuk meneruskan jangkitan terbabit. Dengan cara ini, sistem pertahanan (keimunan) semula jadi tubuh berpeluang untuk bertindak membantu memulihkan badan daripada jangkitan.

Pada zaman ini, bioteknologi berperanan penting dalam pencarian dan pembangunan pelbagai ubatan anti mikroorganisma seperti antibiotik dan antiviral dan penghasi-lan vaksin yang baru. Lazimnya, sa-saran bagi ubatan adalah protein.

Protein yang menjadi sasaran boleh terbabit dalam pelbagai fungsi penting untuk kehidupan bakteria atau penggandaan virus. Ilmu biologi molekul mempunyai peranan penting kerana penyelidikan dalam bidang ini banyak menyumbang pemahaman mengenai fungsi dan mekanisme tindakan sesuatu protein. Apabila sesuatu protein sasaran dikenal pasti dan dikaji mekanisme tindakannya, maka pemahaman yang timbul boleh diguna pakai bagi mencari jalan untuk merencatkan tindakan protein itu.

Vaksin pula terhasil apabila sesuatu bendasing mengaruhkan sistem pertahanan tubuh untuk mengenalinya sebagai suatu bendasing dan menghasilkan antibodi yang boleh menyekat bendasing berkenaan. Ada beberapa cara vaksin dihasilkan. Antaranya penghasilan vaksin menggu-na-kan mikroorganisma patogen yang dilemahkan atau dinyahaktifkan.

Selain itu, toksin yang dihasilkan bakteria boleh digunakan. Ini bermakna, bagi individu yang sudah divaksinasi, toksin dihasilkan oleh kuman jangkitan boleh dikenal pasti lalu dinyahaktifkan. Dalam keadaan sebegini, vaksin tidak menghasilkan tindakan secara langsung ke atas organisma patogen.

Penggunaan virus yang dilemahkan atau dimatikan, terutama bagi virus yang masih belum difahami sepenuhnya, membawa risikonya tersendiri. Oleh itu, wujud usaha untuk membolehkan hanya protein permukaan mikrob patogen dipencilkan dan dipersembahkan untuk dikenal pasti oleh sistem keimunan badan.

Cara sebegini membolehkan sistem pertahanan mengenali mikroorganisma yang boleh menjangkitinya dan menyediakan antibodi yang bersesuaian tanpa risiko seperti dalam kes penggunaan virus yang dilemahkan.

Antara usaha yang giat dijalankan di banyak makmal penyelidikan seluruh dunia, termasuk di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ialah kajian terhadap protein mikroorganisma yang berpotensi dijadikan sasaran ubatan. Ilmu biologi molekul dan bioteknologi menjadi teras yang mendokong penyelidikan sebegini. Usaha ini di-harap dapat menyediakan antibiotik generasi akan datang yang boleh menangani masalah kerintangan antibiotik dan antiviral. Teknologi yang dibangunkan membolehkan kajian sesuatu organisma patogen dilakukan dengan lebih cepat.

Sesuatu organisma yang baru saja dikenal pasti boleh diselidiki hingga memperoleh ubatan antimikrob atau vaksin dalam masa yang singkat dan bukan jangkamasa bertahun atau berabad lamanya seperti sekarang.

Dengan harapan sedemikian, maka tidak hairanlah dana hingga puluhan bilion dolar Amerika disalurkan setiap tahun dalam bidang bioteknologi. Penguasaan bidang ilmu biologi molekul dan bioteknologi, terutama aspek bioteknologi perubatan, dijangka dapat memberi pulangan yang menguntungkan pelabur awal.

Pelabur awal di sini dimaksudkan pemodal dan pengeluar dana penyelidikan besar-besaran seperti kerajaan Amerika Syarikat dan pemodal swasta seperti dana amanah. Selain menjanjikan pulangan kewangan, penguasaan teknologi penghasilan antimikrob dan vaksin juga mempunyai dampak dari segi jaminan keselamatan dan kesejahteraan sesebuah negara yang tidak dapat dinilai hanya berasaskan wang ringgit.

Penulis ialah penyelidik bidang biologi komputasi (bioinformatik) dan biologi struktur di Pusat Pengajian Biosains dan Bioteknologi, Fakulti Sains dan Teknologi, UKM.
20,290 penentu hayat Pas di Pulau Pinang

Oleh Fazli Abdullah

Pengundi Permatang Pasir perlu berfikiran waras dakwaan jaminan masuk syurga, neraka

ESOK seramai 20,290 pemilih berdaftar di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir akan membuat pilihan siapakah wakil rakyat baru mereka bagi menggantikan Allahyarham Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman.

Mungkinkah majoriti pengundi akan terus memberi mandat kepada Pas untuk mewakili mereka dengan memilih Mohd Salleh Man, 52, bagi menyambung khidmat Mohd Hamdan? Atau, mungkinkah calon Barisan Nasional (BN), Rohaizat Othman, 38, berjaya merampas semula kerusi dikuasai Pas sejak 1999 dengan menundukkan Mohd Salleh.

Jika BN menang, Pas bukan saja 'berkubur' di Pulau Pinang, malah Mohd Salleh, yang juga Pesuruhjaya Pas negeri akan mencipta rekod sendiri � tujuh kali berturut-turut kecundang di gelanggang.

Tetapi, kemenangan majoriti yang besar iaitu 5,433 undi ke atas calon BN pada pilihan raya lalu, membayangkan Pas tidak berdepan laluan sukar untuk mempertahankan kerusi tunggal parti itu di Pulau Pinang.

Malah, jika majoriti undi diperoleh calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh Ogos tahun lalu dan DUN Penanti pada Mei lalu dijadikan perbandingan, Pas mungkin dapat melebarkan lagi perbezaan undi.

Pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir adalah yang ketiga selepas Parlimen Permatang Pauh dan DUN Penanti. DUN Permatang Pasir dan Penanti terletak di dalam Parlimen Permatang Pauh.

Bagi Pas, kekalahan bukan satu pilihan kerana Permatang Pasir adalah satu-satunya kerusi yang mereka miliki di Pulau Pinang daripada lima kerusi ditandingi pada pilihan raya lalu. Sebab itulah Pas bersama rakan dalam Pakatan Rakyat tidak mengambil mudah pada pilihan raya kecil ini dengan berhabis-habisan berkempen untuk mempertahankan kerusi itu.

Pakatan menggunakan apa saja senjata bagi memastikan kemenangan berpihak kepada mereka, hatta Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, membuat kenyataan kononnya Islam diamalkan Umno tidak boleh membawa penyokong parti itu ke syurga.

Kenyataan itu amat besar kesannya kepada pengundi di Permatang Pasir kerana 72.36 peratus daripada pengundi adalah Melayu. Oleh kerana soal syurga dan neraka adalah perkara pokok bagi orang Islam, kenyataan Menteri Besar Kelantan itu memainkan peranan besar untuk menarik sokongan pengundi memilih Mohd Salleh.

Tetapi, pengundi perlu berfikiran waras dan bertanya diri adakah dengan hanya pangkah Pas pada pilihan raya kecil kali ini sudah memberi jaminan untuk masuk syurga?

Sepanjang tempoh berkempen sejak hari penamaan calon 17 Ogos lalu, ceramah PKR juga lebih banyak memberi fokus kepada perkara membangkitkan rasa kebencian rakyat kepada kerajaan, bukannya membentangkan agenda perjuangan untuk membantu penduduk Permatang Pasir.

Mereka meniup semangat kebencian kepada kerajaan, polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), pemimpin kerajaan serta mendedahkan peribadi calon BN, selain menghentam media arus perdana.

Tindakan sedemikian semata-mata kerana Pakatan Rakyat tiada hala tuju untuk membawa sesuatu yang lebih bermakna kepada penduduk Permatang Pasir kerana mereka tidak akan mampu melakukannya.

Perbuatan menyemai perasaan benci kepada kerajaan itu semata-mata untuk menjadi popular dan strategi jangka panjang bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, BN yang semakin matang selepas 52 tahun memerintah negara, tidak terikut-ikut dengan rentak pembangkang. Pemimpin dan penceramah BN tidak menyentuh keperibadian dan mendedahkan keaiban calon Pas.

Sebaliknya, memberi harapan baru kepada penduduk bahawa nasib mereka yang terbiar sejak 10 tahun lalu kerana mempunyai wakil rakyat Pas, akan dibela. Permatang Pasir bakal dijadikan anak emas Kerajaan Pusat.

Bermakna, Permatang Pasir akan mendapat nikmat pembangunan seperti di tempat lain. Pembangunan dijanjikan bukan saja dalam bentuk fizikal, malah juga pembangunan modal insan.

Walaupun Pulau Pinang diperintah kerajaan Pakatan Rakyat ia bukan satu masalah untuk melakukan pembangunan di kawasan itu kerana Kerajaan Pusat melalui kementerian dan agensinya boleh melaksanakannya.

Bagaimanapun, Pakatan Rakyat menyatakan penduduk Permatang Pasir tidak memerlukan pembangunan kerana mereka sudah selesa dengan apa dimiliki sekarang, lalu meminta rakyat tidak perlu terpengaruh dengan janji BN.

Mungkin golongan berumur 60 tahun ke atas mewakili kira-kira 20 peratus daripada pengundi, tidak lagi memerlukan pembangunan, tetapi bagaimana pula dengan pengundi berusia antara 21 hingga 60 tahun. Bagaimana pula dengan generasi yang masih di alam persekolahan.

Adakah kumpulan ini juga tidak mahu pembangunan? Adakah mereka sanggup melihat pembangunan negara berlalu begitu saja tanpa memberi apa-apa makna kepada mereka. Adakah mereka tidak berasa irihati dengan pembangunan di tempat lain dan terus berada dalam keadaan terpinggir?

Insan normal tidak akan menolak pembangunan dan mereka tidak akan sanggup melihat anak cucunya hidup seperti menumpang di tanah air sendiri. Malah, al-Quran juga menyatakan kemiskinan membawa kepada kekufuran.

Justeru, sudah sampai masanya pengundi Permatang Pasir berhijrah untuk mencapai sesuatu yang lebih baik dan bermakna dalam kehidupan. Hijrah ke arah kebaikan adalah dituntut dalam Islam.

Penulis ialah Ketua Biro Berita Harian, Pulau Pinang
Tambang baru masih tak dapat ubah tabiat lama pemandu teksi

Oleh Jami'ah Shukri

BAGI pengguna yang tidak menyedari akan kenaikan tambang pengangkutan awam terutama teksi, pasti akan terkejut apabila membuat bayaran lebih tinggi daripada biasa. Ini disebabkan kadar tambang baru perkhidmatan teksi sudah dinaikkan daripada RM2 kepada RM3 berkuat kuasa, 1 Ogos lalu.

Tuntutan kenaikan kadar tambang selama ini membelenggu 32,932 pemilik teksi sejak 2005 sudah dipenuhi, tetapi rungutan orang ramai tetap kedengaran.

Pemilik teksi juga boleh tarik nafas lega dan masa tidak terbuang di jalan raya ketika terperangkap dengan kesesakan khususnya pada waktu puncak kerana dibayar semula dengan kenaikan tambang RM3 itu bagi tiga minit pertama dan setiap 10 sen bagi setiap 21 saat berikutnya.

Malang, selepas lebih setengah bulan kenaikan harga tambang itu, rungutan terhadap perkhidmatan teksi masih pada takuk lama dan tidak seiring mutu diberikan.

Pemandangan di beberapa lokasi utama di Kuala Lumpur seperti di KL Sentral, perkhidmatan teksi seakan tidak berubah. Pengguna masih berbaris panjang menunggu teksi khususnya waktu puncak.

Cuma, baru-baru ini, ada keluhan pemandu teksi yang beratur panjang menukar meter baru di lapan syarikat diiktiraf dan disahkan di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) berikutan kesesakan di pusat itu sehingga ada yang menunggu lama.

Namun, masalah itu sudah ditangani segera Puspakom yang membuka pusat mereka mulai jam 6 petang sehingga 11.30 malam.

Pengerusi Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP), Datuk Halimah Mohamed Sadique, menjelaskan sejak tambang baru dikuat kuasa, 13,169 daripada 30,000 pemandu teksi sudah membuat kalibrasi skala meter masing-masing bagi membolehkan mereka menggunakan kadar baru itu.

Beliau berkata, pemandu teksi juga diberi tempoh 31 Disember ini untuk mengubah suai meter mereka bagi mengelak tindakan tegas jika gagal mematuhinya.

Halimah juga memberi jaminan mutu perkhidmatan teksi akan bertambah baik dengan kenaikan tambang berkenaan.

Presiden Persatuan Pengusaha Teksi dan Kereta Sewa Wilayah Persekutuan dan Selangor, Datuk Aslah Abdullah, berkata kenaikan memang perlu dan sebagai usaha mengubah perspektif buruk masyarakat terhadap pelbagai isu membabitkan perkhidmatan teksi.

Katanya, kenaikan berkenaan dianggap bonus kepada pemandu teksi untuk mengubah imej buruk selain menganggap kenaikan itu berpatutan.

Selepas 13 tahun menunggu, akhirnya kerajaan mendengar keluhan pemilik dan pengusaha teksi, iaitu menurunkan waktu menunggu daripada 45 saat kepada 21 saat.

"Jika sebelum ini, pemandu hanya mendapat RM8 sejam pada waktu kesesakan jalan raya kini meningkat RM17.10 sejam," katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa pengusaha dan pemilik teksi segera mengubahsuai meter serta mengesahkan kepada Puspakom.

Sementara itu, Ketua Pengarah Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), Prof Dr Ahmad Farhan Sadullah, berkata kenaikan tambang itu perlu ada keseimbangannya dari segi peningkatan mutu perkhidmatan dan etika mereka.

Pada masa sama, kajian juga sudah pasti dilakukan aras mana sesuai untuk ditingkatkan supaya pengguna juga tidak berasa beban dengan kadar baru itu.

"Saya berpendapat, situasi menang-menang perlu wujud dengan kenaikan tambang berkenaan, iaitu pengguna berpuas hati dengan perkhidmatan diberikan, manakala pemandu pula dapat mengatasi masalah kos penyelenggaraan semakin meningkat," katanya.

"Tetapi, saya lihat, kebanyakan teksi juga sudah berubah dari segi tingkah laku dan etika mereka yang dilihat semakin baik dengan pendekatan lebih sistematik diperkenalkan kerajaan," katanya.
Orang politik jangan anggap SPRM musuh

Azrul Affandi Sobry

WAJARKAH pentadbiran menguasai undang-undang dan di mana lagi relevan sesuatu pelaksanaan undang-undang itu jika terpaksa tunduk kepada mainan politik yang secara terang-terang sentiasa bermuka-muka untuk kepentingan peribadi atau lebih tepat lagi, kepentingan parti politik itu sendiri.

Undang-undang yang sudah dibentuk secara terperinci di negara ini sewajarnya dijadikan benteng kekuatan perlembagaan berparlimen tanpa mampu diganggu gugat oleh sesiapa pun walaupun mereka mempunyai pengaruh atau kuasa termasuk menteri mahupun Raja sekalipun.

Terbaru, apabila ruang kebebasan tugas Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) seakan disekat dengan pekeliling oleh kerajaan Selangor yang hanya memberikan kebenaran kepada suruhanjaya itu menjalankan siasatan pada waktu pejabat saja, ia jelas satu tindakan untuk menghalang pelaksanaan undang-undang di negara ini.

Bagaimanapun, Jumaat lalu Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Shah Alam, bagi memohon pengisytiharan Pekeliling Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri Selangor Bilangan 4 Tahun 2009 berkenaan arahan menghadiri temuduga membantu siasatan SPRM adalah tidak sah dan batal.

Malah, lebih mengecewakan apabila setiap kali SPRM memulakan siasatan kepada mana-mana pihak dalam kerajaan negeri yang dipimpin Pakatan Rakyat, mulalah timbul bantahan dan kritikan tajam menuduh suruhanjaya itu sebagai tidak adil, ganas dan pelbagai lagi sedangkan mereka bertepuk tangan dan menjulang SPRM seakan wira jika siasatan membabitkan pemimpin dalam Barisan Nasional (BN).

Itulah persoalannya yang perlu dilihat kerana saban hari, sejak suruhanjaya itu dijadikan sebuah badan bebas, begitu banyak kes penyelewengan membabitkan orang politik didedahkan, tak kiralah sama ada ia membabitkan BN atau Pakatan Rakyat.

Memang tidak adil jika dikatakan hanya Pakatan Rakyat menjadi sasaran kerana berdasarkan rekod, ada juga beberapa kes sama ada membabitkan individu bertaraf menteri, exco kerajaan negeri atau pemimpin kanan pertubuhan politik dalam parti komponen BN turut pernah disiasat.

Buktinya, pada 12 Mac lalu, akhbar melaporkan SPRM merampas sejumlah fail dan menyoal siasat beberapa pegawai Kementerian Pelancongan bagi membantu siasatan berhubung rasuah politik dan salah guna kuasa dalam pengagihan projek kementerian itu serta melakukan pemeriksaan mengejut di pejabat Menteri Pelancongan ketika itu, Datuk Seri Azalina Othman Said.

Pada 2 Ogos pula, SPRM menahan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Terengganu bersama seorang rakannya di restoran sebuah hotel di Kijal, Kemaman kerana dipercayai meminta wang habuan antara 10 hingga 13 peratus daripada nilai satu projek landskap bernilai RM2 juta dari sebuah syarikat.

Malah, Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, berkata beliau sendiri ketika menjadi Menteri Besar pernah dirakam percakapan selama lapan jam selain fail dan dokumen diambil bagi membantu siasatan SPRM.

Katanya, selepas tidak lagi memegang jawatan itu, boleh dikatakan setiap kes ditohmahkan ke atasnya akan disiasat SPRM, termasuk isu banglonya yang mula disiasat oleh suruhanjaya itu pada awal Julai tahun ini.

Pada 20 Jun lalu pula, sekumpulan pegawai SPRM melakukan pemeriksaan ke atas rekod kewangan pejabat Umno Bahagian Dungun selain menemuramah beberapa kakitangan dan jawatankuasa Umno bahagian.

Sumber memberitahu, pemeriksaan dilakukan sejak jam 12 tengah hari dan berlarutan hingga 9 malam itu, bertujuan melengkapkan siasatan SPRM Selangor terhadap dua ahli Umno negeri itu bergelar Datuk yang disyaki terbabit kegiatan rasuah RM3 juta dalam projek Lebuh Raya Lingkaran Tengah (MRR2).

Ketika semua tindakan ke atas individu dalam BN digerakkan, Pakatan Rakyat seakan memberikan lampu hijau menyokong langkah itu, namun apabila beberapa siasatan ke atas pemimpin mereka seperti berlaku di Pulau Pinang dan paling ketara di Selangor, pelbagai tohmahan dan proses halangan digerakkan.

Penganalisis politik, Profesor Dr Shamsudin Abdul Rahim, berkata memang ketara begitu banyak siasatan dibuat ke atas pemimpin Pakatan Rakyat terutama di Selangor lantaran ada beberapa kepincangan yang dikesan dan dilaporkan kepada SPRM.

Katanya, ia berlaku lantaran kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor disertai oleh mereka yang tiada pengalaman dalam pentadbiran kerajaan sekali gus menyebabkan berlakunya risiko salah laku atau kekurangan yang mudah dikesan pihak pimpinan terdahulu.

“Contohnya, jika ada sebarang pelaksanaan dibuat kerajaan baru ini dan ia jelas berbeza dengan apa dibuat ketika BN memerintah, mungkin ia menimbulkan keraguan dan bagi mendapatkan kesahihan, laporan dibuat. SPRM pula perlu menjalankan siasatan apabila menerima aduan.

“Silapnya ialah SPRM terlalu awal membuat pengumuman kepada pihak media mengenai apa yang sedang mereka buat sedangkan siasatan itu belum mengesahkan individu itu bersalah atau tidak. Itu menyebabkan orang politik tak senang dan tak boleh duduk diam.

“Reputasi sangat penting dalam kerjaya politik seseorang. Sekali reputasinya jatuh, amat susah untuk dia bertahan dan terus mendapat kepercayaan. Saya percaya, kerana itulah ia mengundang kepada pelbagai campur tangan daripada orang politik kerana bimbang reputasinya terjejas,” katanya.

Merujuk kepada senario ketika ini dengan pelbagai tohmahan serta tekanan dihadapi SPRM, beliau berkata, tidak ada mana-mana pihak boleh campur tangan bidang kuasa yang ada pada suruhanjaya itu kerana realitinya, rakyat mahukan akauntabiliti, lebih-lebih lagi selepas pilihan raya umum yang lalu.

Pensyarah di Fakulti Undang-Undang Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang enggan namanya disiarkan, berkata tak ada sesiapapun di negara ini boleh menghalang daripada dikenakan tindakan undang-undang termasuk orang politik mahupun Raja.

Merujuk kepada arahan kerajaan Selangor itu, beliau berkata pekeliling dikeluarkan hanya hal pentadbiran dan tidak sama sekali boleh menghalang peranan dan bidang kuasa SPRM kerana suruhanjaya itu mempunyai akta diluluskan di Parlimen.

“Sebagai contoh, menurut Seksyen 111, polis mempunyai kuasa memanggil individu untuk hadir memberikan kenyataan di mana saja dan pada bila-bila masa. Seksyen 112 pula menyebut, individu yang dipanggil polis wajib memberikan kenyataan dengan benar dan hanya boleh berdiam diri jika ia mungkin mendatangkan implikasi terhadap tindakan undang-undang ke atasnya. Namun, mereka tidak boleh berkata enggan memberikan kerjasama.

“Dalam isu ini satu persoalan, mana lebih utama, arahan atau pekeliling dikeluarkan oleh kerajaan negeri, atau tugas dan peranan menjalankan undang-undang digerakkan oleh polis atau SPRM. Saya yakin SPRM juga berpegang pada akta sama,” katanya.

Katanya, dalam menjalankan tugas undang-undang, Menteri Besar tidak mempunyai kuasa untuk membuat satu peraturan baru yang jelas berlawanan dengan akta sedia ada, malah ia juga tidak boleh diusik mana-mana pihak sekalipun kecuali dibentangkan di Parlimen.

“SPRM sepatutnya bebas memanggil sesiapa saja saksi pada bila-bila masa dan di mana saja. Siapapun tak boleh halang. Itu tugas mereka berdasarkan undang-undang. Malah, sesiapa saja boleh didakwa di negara ini tak kiralah menteri atau keturunan Raja. Adalah satu kesalahan menghalang proses undang-undang,” katanya.
‘H1N1: Kita lapor secara telus, jujur’

TAN Sri Dr. Ismail Merican hairan kerana alamat e-mel peribadinya diketahui orang lain sedangkan ia tidak pernah didedahkan.

Sebagai Ketua Pengarah Kesihatan yang menjadi rujukan utama kerajaan, media dan rakyat ketika negara dilanda pandemik selesema babi atau Influenza A (H1N1) saat ini, beliau memberitahu butiran kandungan e-mel itu ada kalanya agak ‘menusuk’ dan ketikanya pula bernada positif.

“Antaranya mendakwa kami (Kementerian Kesihatan) beri maklumat tidak tepat serta mengelirukan mengenai H1N1, tidak lakukan apa yang sepatutnya dan persoalkan kenapa tidak bagi kemudahan lebih pada hospital.

“Tetapi mereka ini hanya pandai tulis dan lempar kritikan tetapi tidak tahu bahawa saya dan anggota saya bekerja setiap masa sehingga ke dinihari.

Begitupun saya tidak ‘melatah’, mana yang sempat saya jawab, saya jawab. Bagi saya, orang ramai kena pupuk kesedaran yang tinggi mengenai risiko H1N1 ini, kalau kita suruh pakai penutup mulut, pakailah,” katanya kepada wartawan Utusan Malaysia, ZULKIFLI JALIL dan HASHNAN ABDULLAH serta jurugambar SAIFUL BAHARI ASHARI di pejabat beliau di Putrajaya, Khamis lalu.

Dr. Ismail percaya H1N1 yang mudah merebak sepantas ‘memetik jari’ daripada penghidapnya yang hanya bersin atau batuk di tempat awam, mampu dibendung jika semua pihak berdisiplin.

Utusan: Apa sebenarnya H1N1?

DR. ISMAIL: H1N1 adalah sejenis penyakit selesema (Influenza). Ia disebabkan oleh virus selesema. Virus ini mampu menjangkiti manusia menerusi saluran pernafasan. H1N1 adalah satu virus baru dan bukan biasa. Ia wujud dengan gabungan tiga jenis virus iaitu selesema burung, selesema bermusim dan selesema babi. Bila dikategorikan baru, ia senang dijangkiti sebab kita tidak memiliki daya ketahanan langsung.

H1N1 mempunyai dua ciri. Pertama ia senang dan mudah sangat dijangkiti. Ia merebak ke seluruh dunia dalam masa enam minggu sahaja dan ini disebabkan oleh perjalanan. Ciri kedua, ia tidak begitu serius berbanding dengan H5N1. Tetapi dalam banyak kes, ia lebih mudah dijangkiti oleh mereka yang dalam lingkungan umur produktif iaitu antara 20 hingga 45 tahun.

Risiko mereka yang mempunyai penyakit kronik untuk dijangkiti lebih tinggi berbanding orang biasa. Bagi selesema biasa, ia selalunya menjangkiti mereka yang berumur lebih 65 tahun atau kanak-kanak.

H1N1 ini tidak seperti selesema lain. Selesema lain itu memang ada tanda-tanda demam, sakit tekak, batuk dan lain-lain. Sesetengah orang dapat gejala yang berlainan daripada selesema biasa seperti cirit birit dan muntah.

Jadi, saya telah maklumkan kepada doktor, jika seseorang itu menghidap demam atau cirit birit pun, kita kena berhati-hati kerana ketika ini, susah hendak dikenal pasti sama ada ada ia H1N1 atau keracunan makanan.

Apa tanda utamanya?

Demam panas yang tinggi suhunya iaitu 39 Celsius ke atas dan sesak nafas.

Kalau tidak ada penyakit lain, cuma demam, sesak nafas, sakit dada, batuk tidak berhenti, maka ini gejala-gejala yang berbahaya. Lebihlebih lagi, jika kita dalam risiko tinggi.

Kenapa ia lebih kerap menyerang mereka dalam kategori umur 20 hingga 45 tahun?

Kita tidak tahu kenapa kerana tiap-tiap penyakit ada ‘keunikan’ tersendiri.

Berapa cepat H1N1 ini boleh merebak?

Dalam tempoh singkat dan dalam lingkungan satu meter dari mereka yang batuk atau bersin.

Orang yang pergi pasar raya, gunakanlah topeng mulut untuk menghindarkan jangkitan kepada orang lain. Tetapi malangnya, kebanyakan daripada orang kita tidak pakai topeng. Dan jika waktu itu, ada pesakit yang asma atau obes, habislah mereka.

Begitupun, ada sesetengah pakai topeng itu macam berfesyen pula dengan meletakkannya di bawah dagu. Pada masa sama, yang selalu dibuat oleh individu apabila bersin dan batuk ialah dia tidak cuci tangannya dan dalam masa dua jam, virus akan membiak.

Apabila bersalam dengan orang lain, maka ia boleh merebak termasuk apabila dia menggosok mata atau hidung.

Kadang-kadang semasa dalam lif, penghidap H1N1 ini batuk dan dia kemudian tekan butang dan di butang itu ada virus. Datang orang lain, dia pula tekan butang itu dan dalam keadaan inilah virus itu tersebar. Sebab itulah kita harus tekankan kebersihan.

Sesetengah orang yang faham tentang risiko H1N1 ini sampai tidak mahu lagi bersalam. Tetapi di sini apabila orang menghulur tangan, takkan tidak disambut. Nanti dikatakan sombong pula. Sebab itu dalam poket kita kena ada sanitizer.

Kalau dipantau pula di sesetengah restoran atau hotel 5 bintang atau Hentian Rehat dan Rawat (R&R), tidak kelihatan pun sabun walaupun sering kali ia dicuci. Perkaraperkara ini nampak kecil atau remeh tetapi cukup mustahak.

Ada kemungkinan virus ini sengaja disebarkan untuk mengaut keuntungan menerusi penjualan vaksin?

Takkan manusia begitu kejam sekali. Saya fikir ini tidak berlaku.

Kenapa angka korban H1N1 di Malaysia begitu tinggi?

Sesetengah kes itu mungkin bukan dalam golongan H1N1. Ia macam penyumbang dan bukan secara langsung. Realitinya, 80 peratus daripada kes yang diterima berkaitan H1N1 setakat ini mempunyai simptom penyakit lain seperti kencing manis dan kegagalan jantung. Jadi, dengan sendirinya jika kita menghidap penyakit-penyakit ini, risikonya memang ada dan tinggi untuk menghidap penyakit lain termasuklah H1N1.

Sebenarnya, jika kita ambil ujian di kalangan orang ramai, didapati kebanyakannya sudah menghidapi H1N1 tetapi tidak menunjukkan kesan-kesan yang serius. Ini kerana kebanyakan kes H1N1 akan sembuh atau 95 peratus akan pulih.

H1N1 ini sudah ada dalam komuniti kita. Kalau kita buat ujian di tekak sekarang ini, mungkin sudah banyak ada H1N1.

Jadi, saya khuatir kita agak ghairah melaporkan statistik kematian ini. Diharap kematian yang dilaporkan ini tidak disalahtafsirkan oleh orang ramai.

Tetapi kita tidak salahkan orang ramai kalau beranggapan ada banyak kes yang meninggal dunia. Kerana itu sekarang ini kita telah mewujudkan satu kumpulan untuk mengkaji semua kematian yang telah berlaku setakat ini kerana ia satu angka yang amat banyak.

Kumpulan ini akan menganalisis kenapa kematian itu berlaku. Apakah faktor yang menyumbang kepada kematian itu? Sama ada berlaku kelemahan Kalau ada kelemahan, kita akan atasinya.

Tetapi setakat ini kalau kita lihat kes-kes kematian itu, 80 peratus mempunyai penyakit lain selain H1N1 – jantung, kencing manis dan radang paru-paru.

Jadi, kenapa tidak dikategorikan balik punca kematian H1N1 ini?

Pada mulanya kita laporkan, kalau H1N1, kita akan putuskan puncanya H1N1. Tetapi di sesetengah negara, mereka mempunyai kaedah lain. Mereka tengok betul-betul dan lapor lambat. Mereka kaji, kalau ada kesan secara langsung, barulah diputuskan puncanya adalah H1N1.

Namun di Malaysia, kita cepat memaklumkannya. Jadi, mungkin kita terlalu telus tetapi ia bukan satu kesalahan atau kesilapan. Cuma kita mahu maklumkan kepada orang ramai yang ada risiko tinggi, besar kemungkinan mereka akan dapat gejala yang serius berbanding orang lain.

Dan pihak Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pun sudah berada di Malaysia ketika ini. Mereka mahu melihat angka kematian itu, sama ada cara kita laporkan itu sama dengan cara yang dilaporkan oleh negara lain.

Tetapi peliklah, Malaysia catat kematian yang banyak tetapi negara-negara sekitar begitu kurang. Itulah sebab kita mahu tengok balik punca kematian yang dikatakan dari H1N1 ini.

Bagaimana nanti ramai persoal kenapa Kementerian Kesihatan tidak tangguh dulu pengenalpastian punca kematian akibat H1N1 ini?

Kebanyakan kematian akibat H1N1 ini disebabkan radang paru-paru (pneumonia) dan jika ada kes yang mati disebabkan penyakit itu pada masa ini, kita kategorikan ia sebagai H1N1.

Kalau lihat di Selangor, tiap bulan berlaku 4 atau 5 kematian kes radang paru-paru. Malah sebelum H1N1 lagi. Tetapi radang paru-paru itu bukan berpunca dari H1N1 tetapi disebabkan bakteria dan lain-lain virus.

Jadi, bukan saya nak bagi orang ramai lagi keliru tetapi kita nak terangkan kenapa bilangan kematian di Malaysia tinggi sangat. Saya fikir dengan cara saya maklumkan tadi, kebanyakannya ada berkaitan dengan penyakit serius lain.

Dengan dijangkiti penyakit serius itu, besar kemungkinan mereka akan meninggal dunia. Jadi, kebanyakannya ada penyakit H1N1.

Sama ada ia penyebab utama atau penyumbang kepada kematian, kita akan jalankan kajian dan apabila kita dapat laporan dari kumpulan WHO itu.

Tetapi tak apalah, apa yang telah berlaku, telah berlaku. Sekarang ini, kita akan lihat setiap kes kematian dan kalau benar-benar disebabkan oleh H1N1, kita akan laporkan. Maknanya si pesakit itu tidak ada apa-apa penyakit tetapi tiba-tiba dapat radang paru-paru dalam dua tiga hari, masuk Unit Rawatan Rapi (ICU) dan kemudian meninggal. Kita akan bedah siasat paru-parunya jika dipenuhi kesan jangkitan.

Dan kebiasaannya kebanyakan orang dapat radang paruparu sebelah sahaja tetapi kalau kedua-dua belah dijangkiti dalam masa 48 jam, individu itu boleh ditakrifkan sebagai penghidap H1N1.

Ini bermakna prosedur menangani H1N1 kita silap?

Tak mungkin silap kerana sebaik sahaja kementerian dengar ada H1N1, kita dah buka bilik operasi dan cuma kaedah ini mungkin berbeza dengan negara lain. Saya yakin apa yang kita buat adalah lebih lagi daripada apa yang diminta oleh WHO. Kita lebih baik.

Cuma orang ramai perlu lebih berhati-hati, bergiat aktiflah dan mengambil tanggungjawab bukan hanya untuk menjaga diri tetapi tidak beri peluang supaya virus itu tidak merebak kepada orang lain.

Kita memang terlalu jujur dalam memaklumkan punca kematian akibat H1N1 ini. Ini kerana kita mahu tekankan satu mesej supaya rakyat tidak mengambil ringan penyakit ini.

Mungkin media kita juga ada ‘masalah’ dalam melaporkan pasal H1N1 ini kerana negara-negara lain mana ada melaporkan tentang H1N1 ini. Hanya di Malaysia sahaja. Walaupun akhbar berniat untuk mewujudkan sikap berjaga-jaga tetapi janganlah sampai siar setiap hari. Kalau setiap minggu, okay lah.

Satu hal lagi, media pun pada masa sama turut menyiarkan surat daripada ‘mangkukmangkuk’ yang menyatakan tidak payah pakai topeng, tak payah itu, tak payah ini.

Padahal kementerian minta pakai topeng tetapi ‘mangkuk’ itu kata, jangan pakai topeng. Kementerian kata pula beri tamiflu dalam masa 48 jam, ‘mangkuk’ itu lagi pula kata tak payah.

Kalau kita bagi laporan yang boleh menimbulkan kekeliruan mesej, mana rakyat nak ikut dan mereka mesti ikut yang lebih senang iaitu ‘mangkuk’ itu lah. Bagi saya, ini semua masih belum dapat menyedarkan orang ramai. Sikap mereka tidak berubah.

Daripada segi pelancongan pula, mungkin ketelusan Malaysia ini memberi ruang kepada negara pesaing untuk mengatakan jangan ke Malaysia kerana ramai yang mati.

Dengan kehadiran anggota WHO ini, adakah Malaysia akan menyemak balik punca kematian 68 orang ini?

Kita tidak akan semak balik apa yang telah kita maklumkan. Cuma kita akan lebih mengetahui bahawa apa yang kita laporkan itu memang H1N1. Memang semua itu ada H1N1 tetapi cuma kita hendak tahu perkara sebenar daripada WHO. Sama ada kaedah kita gunakan untuk melaporkan kematian itu sama dengan negara lain. Itu sahaja.

Kalau kaedah sama dan memang 68 kematian berpunca dari H1N1, maka itu serius kerana kenapa kita guna kaedah yang sama tetapi negara-negara lain melaporkan kes kurang daripada kita.

Mungkin di negara ini, ciri-ciri penyakit itu berlainan sikit atau barangkali pesakit datang lambat untuk mendapat rawatan. Juga mungkin rawatan yang diberikan agak lewat sungguhpun mereka datang awal. Kita kena semak balik.

Lawatan WHO itu sekurang-kurangnya memberikan keyakinan kalau apa yang kita buat sama dengan negara lain tetapi kalau kaedah kita untuk melaporkan kematian itu sama dengan negara lain, saya khuatir juga kenapa kita dapat bilangan kematian yang begitu tinggi.

Adakah kementerian buat perbandingan kaedah mengkategorikan punca kematian H1N1 dengan negara lain?

Memang ada tetapi negara lain bukan semuanya buat. Macam China yang langsung tidak mencatatkan kematian H1N1 ini. Kita meraguinya. Bukan tak percaya tetapi cuma hairan kenapa sesetengah negara itu ia tidak mencatat kematian. Mungkin mereka ada tapisan, kita tidak tahu. Kalau negara itu terlalu banyak mencatat kematian H1N1, siapa nak pergi ke negara itu.

Bukan saya nak tuduh sesiapa tetapi cuma berharap dengan kunjungan WHO ini, kita akan lebih mengetahui sama ada apa yang kita jalankan menepati kaedah rawatan dan prosedurnya. Antaranya daripada segi memberi maklumat, ujian imbasan dan sebagainya.

Sekarang WHO tidak memaksa setiap negara mengikut cara mereka. Mereka hanya bagi garis panduan dan terpulang untuk menentukan yang mana lebih sesuai dan elok.

Kita memang ada pengalaman sewaktu Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS) dan sebagainya. Lagipun, kita sudah ada pelan pandemik sejak 2006 dan sebab itulah kita yakin bendung H1N1 ini. Lagi pun pengalaman kita dan negara-negara ASEAN lebih daripada negara lain dalam menangani sesuatu wabak berjangkit. ASEAN lebih dahulu menjalankan aktiviti pencegahan atau penyaringan berbanding dengan Barat kerana kita lebih berpengalaman.

Tapi saat ini pun tidak nampak kebimbangan masyarakat kita terhadap H1N1?

Ya, saya sendiri tidak nampak. Mereka kata Kementerian Kesihatan kena lebih berusaha lagi tetapi saya nak tanya pada mereka, apa lagi kita nak usahakan? Kadang-kadang orang ramai mudah sebarkan khabar angin.

Dalam menangani sesuatu wabak atau krisis, sepatutnya hanya ada satu jurucakap sahaja. Ini exco negeri nak bercakap, kawan itu nak bercakap, kawan ini nak bercakap dan keadaan ini menyebabkan orang ramai lebih keliru. Ini juga menyebabkan imej jurucakap kerajaan terjejas.

Bagaimana dengan kepakaran. Adakah mencukupi untuk membendung H1N1?

Tidak ada masalah kerana H1N1 ini senang dirawat. Kita sudah maklumkan semua doktor kerajaan dan swasta. Sesiapa yang dimasukkan ke hospital disebabkan radang paru-paru, anggaplah ia H1N1 dan bagi segera ubat tamiflu.

Kita ada tiga kategori iaitu sesiapa ada risiko tinggi walaupun tidak masuk hospital, kita beri tamiflu. Atau sesiapa datang ke hospital kerana demam terlalu tinggi melebih dua hari, juga kita bagi tamiflu.

Tetapi sama ada doktor-doktor di 7,000 buah klinik sedia ada ini mengikut nasihat, tahu garis panduannya, tahu cara nak rawat yang ada H1N1 atau ada ILI (simptom penyakit serupa influenza), yang itu kita tidak tahu.

Tetapi kalau tidak tahu, saya hairan juga kerana hebahan telah dibuat sama ada melalui media, bengkel, ceramah dan laman web rasmi kementerian.

Orang ramai mungkin buat tinjauan dengan bertanyakan doktor, apa yang dia akan lakukan jika ada pesakit radang paru-paru atau batuk-batuk dan kita dengar apa yang dia (doktor) kata. Kadang-kadang kita pergi ke unit pesakit luar, yang bawa pesakit itu tidak pakai topeng sedangkan pesakit itu pakai topeng. Ini tak masuk akal kerana sepatutnya dia pakai topeng dan setiap orang yang berada di hospital itu kena pakai topeng. Tetapi saya tak nampak ini berlaku.

Perlukah dikuatkuasakan undang-undang pakai penutup mulut?

Kalau dikuatkuasakan undang-undang, orang ramai marah pula. Kalau tidak dikuatkuasakan, juga orang marah.

Bagaimana tahap pemantauan di pintu- pintu masuk termasuk lapangan terbang?

Mula-mula ia nampak berkesan kerana banyak kes import. Tetapi sekarang tidak berkesan kerana banyak kes jangkitan tempatan. Namun kita tetap teruskan pemeriksaan termasuk pengisian borang status kesihatan walaupun tak banyak kes dikesan.

Bagaimana dengan antiviral?

Ia mencukupi tetapi kita harapkan doktordoktor di luar sana jangan bagi ubat sewenang-wenangnya. Saya cukup marah jika mereka bagi sesuka hati kerana bimbang berlaku penolakan (resistance).

Tahap pemantauan di sekolah-sekolah pula adakah memuaskan?

Kita sudah meletakkan tanggungjawab itu kepada pengetua atau guru besar. Jadi, mereka boleh isytiharkan sekolah ditutup jika tidak ada murid-murid yang mencukupi untuk menjalankan kelas atau guru-guru terlalu ramai yang sakit. Kita bagi nasihat, kalau kelas masih boleh berjalan, jalanlah tetapi kalau sesiapa yang sakit, hantar dia balik.

Kepada ibu bapa, kalau anak sakit, jangan benarkan ke sekolah. Tanggungjawab itu terletak di bahu ibu bapa. Bagi pihak sekolah, sebelum kelas bermula, kena buat pengumuman siapa yang demam, batuk dan tak sihat. Jika ada, asingkan dan hantar balik.

Tetapi itupun agak terlambat kerana sebelum itu, mereka sudah pun bercampur dengan kawan-kawan mereka dalam bas dan kawasan sekolah sebelum pengumuman itu dibuat.
Bantu negara atasi pandemik selesema babi, pakailah penutup mulut

PANDEMIK Influenza A (H1N1) seperti tidak menunjukkan tanda-tanda akan berakhir dalam tempoh terdekat ini. Sejak tercetusnya penyebaran virus selesema babi ini, kerajaan telah pun mengambil pelbagai pendekatan.

Semuanya dalam usaha membendung wabak ini daripada terus menjadi ancaman kepada rakyat.

Terbaru kerajaan mengumumkan penubuhan pasukan khas untuk menyiasat jumlah kematian yang dikatakan begitu tinggi akibat penularan virus ini sehingga "mencetuskan panik di kalangan rakyat".

Bagaimanapun, jika diperhatikan keadaan sebenar dalam masyarakat ketika ini, istilah "panik" itu mungkin kurang tepat.

Berdasarkan situasi semasa serta 'penerimaan' ramai, tiada langsung tanda-tanda penularan wabak itu menimbulkan kebimbangan melampau kepada masyarakat.

Malah lebih ramai yang bimbang dengan masalah kekurangan gula berbanding ketiadaan topeng mulut.

Jika dilihat daripada keadaan ini, mungkin boleh dikatakan "kebimbangan atau panik" hanya berlegar di pihak kerajaan dan Kementerian Kesihatan sahaja.

Kelompok inilah yang kelihatan bersungguh-sungguh untuk menangani penularan H1N1. Sedangkan tiada tanda-tanda kegusaran yang serius di kalangan majoriti ahli masyarakat kita.

Semua orang kelihatan bebas melakukan rutin harian tanpa mengendahkan rayuan kerajaan. Sekurang-kurangnya berhubung isu pemakaian topeng mulut.

Keengganan rakyat memenuhi permintaan kerajaan itu jelas jika dilihat di tempat-tempat tumpuan ramai. Contoh terbaik dalam bulan puasa ini ialah di pasar-pasar Ramadan.

Dalam ribuan orang yang mengunjungi pasar-pasar berkenaan pada satu-satu masa mungkin tidak sampai 10 orang yang memakai topeng mulut.

Pastinya dalam ramai-ramai itu mungkin ada yang 'berperanan' sebagai penyebar virus H1N1 secara tidak disedari.

Paling malang jika dalam kumpulan orang ramai itu terdapat juga pengunjung yang merupakan penghidap penyakit kronik. Keadaan itu sudah pasti akan mendedahkan mereka kepada ancaman H1N1.

Mereka sepatutnya sedar mereka berdepan dengan risiko tetapi apa yang dilakukan? Tidak ada. Seperti biasa, ramai yang bersifat tidak ambil peduli. Ramai yang beranggapan mereka kebal daripada ancaman H1N1 ini.

Maka rayuan kerajaan agar orang ramai memakai topeng mulut tidak langsung diberi perhatian. Kerajaan hanya akan mendapat 'perhatian' apabila jumlah dijangkiti H1N1 meningkat dengan mendadak.

Ketika itu seperti biasa, ramai yang akan menuding jari menyalahkan kerajaan dan Kementerian Kesihatan.

Malah jangan terkejut jika isu H1N1 juga akan menjadi modal politik di kalangan pemimpin pembangkang untuk menghentam kerajaan. Kononnya kerajaan tidak cekap atau tidak bertindak apa-apa.

Hakikatnya ketika ini, parti-parti pembangkang yang menggelar diri mereka 'pembela rakyat' itu tidak pun tampil dengan kempen menggesa pengikut menjaga kebersihan diri dan memakai topeng mulut.

Mungkin mereka beranggapan jika melaksanakan kempen itu, mereka akan dilihat seperti akur kepada kerajaan.

Jadi, lebih baik berdiam diri dan menunggu keadaan menjadi semakin buruk. Ketika itu kerajaan akan "dipukul habis-habisan".

Kepada rakyat yang lebih bersifat rasional, sampai bilakah kita akan terus bersikap tunggu dan lihat. Sampai bila kita hanya akan tengadah apabila sudah terhantuk?
Menguji kemahuan rakyat

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my

ESOK sebanyak 20,290 pengundi di Permatang Pasir akan keluar menunaikan tanggungjawab masing-masing memilih wakil rakyat mereka bagi menggantikan Allahyarham Datuk Mohd. Hamdan Abd. Rahman yang meninggal dunia kerana sakit jantung pada 31 Julai lalu.

Pengundi berbangsa Melayu membentuk 72.4 peratus penduduk di N11, manakala 25.8 peratus lagi terdiri daripada pengundi berbangsa Cina, kaum India (3.39 peratus) dan kaum-kaum lain sebanyak 0.16 peratus.

Di tangan pengundi-pengundi inilah terletaknya nasib kedua-dua calon yang bertanding - Rohaizat Othman mewakili Barisan Nasional (BN) dan Mohd. Salleh Man (Pas).

Siapa yang menjadi pilihan penduduk Permatang Pasir semestinya didorong oleh kepercayaan dan keyakinan mereka bahawa dia mampu menjadi wakil rakyat yang 'terbaik'.

Dan maksud perkataan terbaik itu sangat luas dan rencam seperti mana yang telah ditunjukkan dalam siri pilihan raya sebelum ini di mana sebelum tahun 1999, calon BN menjadi yang terbaik lantas terpilih manakala selepas tahun tersebut Pas adalah yang terbaik bagi pengundi di situ.

Di situ timbul kesukaran untuk membuat penilaian terhadap 'calon terbaik' yang menjadi pilihan pengundi. Sifatnya yang subjektif menyebabkan tempoh kempen yang memasuki hari kelapan sukar untuk dijadikan kayu pengukur calon mana menjadi favourite penduduk Permatang Pasir.

Begitu juga jika dilihat dari sudut pembangunan di N11 itu.

Selama tiga penggal penduduk yang diwakili oleh pemimpin Pas dilihat seolah-olah selesa menjalani kehidupan sedemikian rupa. Keselesaan itu mungkin disebabkan segala kemudahan asas seperti bekalan api, elektrik dan jalan raya telah tersedia sebelum tahun 1999.

Sebab itu ada kalangan penduduk di Permatang Pasir tidak gemar apabila ada pemimpin bercakap soal membawa pembangunan di kawasan tersebut, malah ada kalangan mereka menyifatkan tanggungjawab menyediakan segala kemudahan rakyat adalah tanggungjawab Kerajaan Pusat biar pun wakil rakyat di kawasan itu daripada parti pembangkang.

Tetapi tidak semua penduduk di Permatang Pasir berpandangan sedemikian. Banyak juga yang menaruh harapan kepada corak pembangunan yang tidak tertumpu kepada bentuk fizikal. Mereka mahu wakil rakyat yang dipilih kelak mampu 'mengisi' pembangunan yang telah dimulakan semasa wakil rakyat BN mewakili mereka.

Bagi mereka pemimpin yang selayaknya menjadi wakil rakyat di situ adalah calon yang mampu meneruskan pembangunan dan pada masa yang sama mengisi pembangunan tersebut dengan pelbagai kegiatan berfaedah.

Golongan miskin misalnya mahu kehidupan mereka terus dibela, ibu-ibu tunggal pula mahu mereka dilibatkan dalam program pembangunan modal insan manakala golongan muda kepingin pendedahan kepada pelbagai projek yang membolehkan mereka berdikari dan menjadi lebih berjaya.

Aspek inilah yang kurang mendapat sentuhan di Permatang Pasir sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan penduduk di situ lantaran pembangunan fizikal yang tersedia di situ tidak diisi dengan program-program untuk rakyat.

Penduduk bukan saja berasa tersisih dari arus pembangunan fizikal biar pun Permatang Pauh terletak di pinggir bandar malah pengisian pembangunan insan di situ juga tidak dipedulikan.

Dalam kempen-kempen Pas dan rakan pakatan pembangkang tidak bercakap mengenai pembangunan atau pengisian pembangunan. Bagi mereka penduduk di Permatang Pasir hanya perlu memilih wakil rakyat daripada parti Pas tetapi jangan diungkit soal pembangunan baik berupa fizikal mahu pun rohani.

Lebih daripada itu mereka juga menguar-uarkan bahawa penduduk di N11 tidak memerlukan pembangunan sebab itu sepanjang tiga penggal berkuasa di situ tiada usaha untuk memperbaiki keadaan dan mengisi keperluan rakyat.

Lantas Permatang Pasir kekal setakat pembangunan yang dilaksanakan di zaman BN memerintah di situ. Jika pun ada pembangunan tambahan, ia dilaksanakan oleh Kerajaan Pusat bukannya oleh wakil rakyat yang mewakili parti pembangkang.

Boleh sahaja dibayangkan jika kawasan tersebut memilih wakil rakyat dari parti kerajaan, tentunya pembangunan baik berupa fizikal mahu pun rohani akan diteruskan selaras dengan keperluan rakyat di situ.

Namun kempen pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir yang hampir sampai ke penghujungnya masih sukar melihat apa pilihan sebenar penduduk di situ. Sama ada mereka ingin terus dinaungi wakil rakyat dari parti pembangkang atau pun kembali kepada BN tidak mudah untuk disimpulkan.

Begitu juga tidak dapat dipastikan sama ada trend memilih parti dan bukannya calon atau calon bukannya parti - yang mana satu diterima pakai di N11.

Sejauh mana keberkesanan kempen kedua-dua pihak untuk memenangi hati pengundi di N11 hanya akan terjawab esok.

Sama ada pengundi termakan dengan pendekatan menyerang peribadi lawan atau mereka percaya dengan janji-janji membawa pembangunan untuk rakyat - kesemuanya akan ditentukan oleh 20,290 pengundi Permatang Pasir.

Esok juga akan menjelaskan lagi maksud 'calon terbaik' yang dipilih oleh penduduk N11 untuk menjadi wakil mereka.

Sama ada calon itu benar-benar yang terbaik untuk masa depan Permatang Pasir dan penduduk di situ atau dia yang terbaik berdasarkan penilaian emosi, pengundi di situ ada jawapannya.

Begitu juga sama ada calon terbaik yang dipilih itu kerana diyakini dapat membawa perubahan kepada mereka atau semata-mata kerana terpedaya dengan ilusi.

Hakikatnya keputusan di Permatang Pasir akan menjadi penanda aras kepada penerimaan rakyat pelbagai bangsa dan keturunan terhadap kedua-dua parti yang bertanding.

Ia juga bakal menyimpulkan tentang sejauh mana parti-parti itu bersungguh-sungguh untuk kembali memenangi hati pengundi dan seterusnya mahu berbakti kepada rakyat.

Di situ juga akan memberi jawapan tentang semangat setiakawan dan lawan - juga erti persahabatan sehingga sanggup mengetepikan kerencaman perbezaan.
BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

KETIKA Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah pimpinan Pas-PKR mendesak supaya pilihan raya kecil diadakan di Kota Siputeh, tiba-tiba wakil rakyat PKR pula meninggalkan parti itu.

Ia satu tamparan kepada kerajaan negeri yang menaruh harapan untuk ‘mengambil alih’ kerusi DUN yang kini diwakili Barisan Nasional.

Namun hasrat Pas-PKR nampaknya tidak kesampaian apabila Mohd. Radzhi Salleh hanya keluar PKR. Beliau tidak meletak jawatan sebagai ADUN Lunas, malahan mahu mengekalkan kerusi Exco Kerajaan Negeri yang disandangnya.

Awang menjangkakan, Mohd. Radzhi juga akan didesak meletak jawatan seperti yang berlaku kepada wakil rakyat lain.

Jika ini berlaku, jelaslah pihak berkenaan mahu memastikan siri pilihan raya kecil diteruskan.

Tidak dapat dibayangkan apa akan terjadi jika selepas Lunas, ada lagi wakil rakyat PKR meninggalkan parti itu dan setiap kali mereka mengisytiharkan diri sebagai wakil Bebas, akan ada desakan supaya pilihan raya kecil diadakan.

Awang percaya tindakan wakil rakyat meninggalkan parti bukan kerana desakan atau paksaan mana- mana pihak. Sebaliknya ia didorong perasaan tidak puas hati terhadap kepimpinan parti. Mereka hilang keyakinan dengan perjuangan pemimpin. Pokok pangkalnya, mereka yang meninggalkan PKR tidak mahu lagi terpedaya. Maka adalah tidak wajar menyalahkan orang yang sudah sedar kesilapan lalu.

Awang – Insaf.
Usah biar kontrak sosial jadi polemik berpanjangan

PERDEBATAN mengenai kontrak sosial kembali panas sejak kebelakangan ini apabila pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab mempersoalkan kedudukan raja-raja Melayu, agama Islam serta hak keistimewaan kaum bumiputra.

Mereka yang beragenda peribadi ini dan juga seluruh rakyat bagaimanapun seharusnya akur dengan teguran-teguran yang dibuat oleh Raja-Raja Melayu.

Kontrak sosial merujuk kepada perjanjian oleh pemimpin-pemimpin yang berjuang mencapai kemerdekaan negara yang secara umumnya melibatkan pemberian taraf warganegara kepada bukan Melayu dan pemberian keistimewaan kepada bumiputera melalui Perkara 153.

Ia diwujudkan untuk memelihara hak-hak keistimewaan kaum bumiputra dengan tidak meminggirkan lain-lain bangsa adalah ramuan penting kepada perpaduan masyarakat majmuk di Malaysia.

Penulis percaya gelagat sesetengah pihak yang mempertikaikan kontrak sosial adalah berpunca dari sikap tidak menghargai kemakmuran negara yang sebahagian besarnya dikecapi hasil kewujudan kontrak sosial itu sendiri. Kecenderungan mempertikai kontrak sosial juga adalah kerana faktor mahu meraih sokongan politik yang berpaksikan kepentingan peribadi.

Telah berdekad lamanya rakyat Malaysia dari satu generasi ke satu generasi hidup bersama tanpa timbul masalah yang besar. Janganlah kita menggadai keamanan ini hanya kerana perasaan iri hati dan ketidakpuasan yang tidak dikongsi oleh majoriti rakyat.

Jangan kita lupa bahawa iklim kemakmuran dan keamanan Malaysia yang selama ini dikecapi hanyalah mainan mimpi bagi sesetengah rakyat negara asing. Justeru itu, pihak-pihak yang ada agenda peribadi diharap dapat bertindak secara matang daripada terus cuba 'bermain api'. Jangan biarkan dasar 'keterbukaan' kerajaan digunakan untuk tujuan negatif.

Kerajaan perlu bertindak segera agar generasi muda berbilang kaum memahami apakah itu kontrak sosial.

Pemahaman yang menyeluruh dan tepat perlu supaya generasi muda benar-benar memahami dan menerima kontrak sosial sebagai sumber kerukunan masyarakat majmuk serta tidak berlaku salah tanggapan bahawa kontrak sosial adalah sesuatu yang bersifat berat sebelah.

Tanggapan negatif terhadap kontrak sosial adalah sesuatu yang sangat berbahaya kepada perpaduan rakyat. Jangan biarkan ia dijadikan bahan berpolitik pihak-pihak yang dianggap petualang dan menjadi polemik berpanjangan.

Sudah sampai masanya kerajaan mengadakan program menjelajah ke seluruh negara untuk mengingatkan rakyat bahawa Perlembagaan negara digubal berasaskan kesepakatan semua kaum di negara ini.

Ia merupakan satu kontrak sosial rakyat berbilang kaum yang tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana pihak.

Tidak ada kompromi atau toleransi terhadap apa-apa sahaja usaha untuk mempertikaikan kandungan perlembagaan negara. Rakyat perlu jelas bahawa kontrak sosial adalah mekanisme yang membolehkan suasana keamanan dan kemakmuran negara kita terus terpelihara.

Kerajaan tidak harus berlembut dengan pihak-pihak yang semakin berani mempertikaikan peruntukan-peruntukan di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Tindakan tegas perlu diambil agar menjadi pengajaran kepada pihak yang ingin menguji 'keterbukaan' kerajaan. Jika tidak ada tindakan, dibimbangi ia memberikan petanda bahawa kerajaan boleh berkompromi terdapat isu sensitif dan boleh menggugat keharmonian dan kemakmuran Malaysia ini.

Pihak yang berminat untuk mempertikaikan kontrak sosial wajar merenung dan menginsafi bahawa kejayaan yang dicapai sehingga kini adalah berpunca daripada suasana aman dan makmur yang wujud di Malaysia. Jangan sesekali mempertaruhkan sesuatu yang terlalu bernilai kerana ia boleh merosakkan generasi akan datang.

Saranan Perdana Menteri agar kontrak sosial dipertahan dan dipatuhi amat wajar diterima dengan hati terbuka dan penuh keinsafan memandangkan ia adalah merupakan ramuan utama bagi menjayakan gagasan Satu Malaysia.


Universiti Teknologi Mara Perlis">
Menangani risiko ancaman sosial kanak-kanak

JUDUL: Perlindungan kanak-kanak berisiko
Pengarang: Siti Hajar Abu Bakar Ah dan Abd Hadi Zakaria
Penerbit: Penerbit Universiti Malaya
ISBN: 978-983-100-463-0
Pengulas: MOHD YAHYA MOHD ARIFFIN

KANAK-KANAK adalah modal insan yang penting untuk sesebuah negara. Mereka merupakan generasi pelapis yang menjadi harapan untuk meneruskan kemajuan yang dicapai dan dicorakkan oleh generasi kini.

Namun, jika golongan ini diabai serta dibiarkan terlibat dalam aktiviti antisosial, maka ia bakal menjejas dan merosakkan masa depan negara. Tingkah laku antisosial kanak-kanak termasuklah keganasan (fizikal dan harta benda), keganasan seksual, penyalahgunaan dadah, lepak, lari dari rumah, kongsi gelap dan geng samseng.

Sama ada sedar atau tidak, perubahan sosial dan desakan ekonomi menyebabkan ramai kanak-kanak hidup dan membesar dalam persekitaran berisiko. Kanak-kanak yang terdedah kepada persekitaran berisiko ini mempunyai kecenderungan tinggi untuk terlibat dengan pelbagai kegiatan antisosial.

Masa depan kumpulan kanak-kanak ini dikatakan amat kabur sekiranya kehidupan berisiko yang dilalui mereka tidak ditangani dengan bersungguh-sungguh oleh pihak yang berkaitan. Malah apa yang lebih menggerunkan lagi seperti kata pengarang buku ini ialah jika masalah ini dipandang remeh oleh masyarakat maka, ia mampu mengancam kesejahteraan hidup masyarakat.

Cuba kita bayangkan bagaimanakah kehidupan sebuah komuniti yang mana majoriti daripada anggota muda (kanak-kanak) terdiri daripada mereka yang antisosial?

Begitulah antara gambaran yang dilontarkan oleh dua pengarang buku ini, Profesor Madya Dr. Siti Hajar Abu Bakar Ah dari Universiti Malaya dan Profesor Dr. Abd Hadi Zakaria dari Universiti Darul Iman mengenai kanak-kanak berisiko di negara ini.

Bagi memperkukuhkan hujah, mereka mengkaji beberapa persekitaran sosial berisiko iaitu persekitaran sosioekonomi keluarga yang mencabar, kapasiti dan kualiti kemahiran hidup yang dimiliki kanak-kanak serta persekitaran komuniti berisiko.

Buku setebal 219 halaman dengan lapan bab ini membincangkan tiga intervensi sosial yang boleh membantu dan melindungi kanak-kanak berisiko daripada ancaman faktor risiko atau terbabit sebagai pelaku antisosial.

Tiga intervensi itu ialah penjagaan peribadi bersemuka, program kemahiran hidup serta program penjagaan komuniti untuk kanakkanak berisiko. Buku ini memberi pengetahuan lebih luas berkaitan penjagaan sosial kanak-kanak berisiko dan lebih penting, sebagai usaha melindungi mereka.

Perkara asas yang perlu dilakukan oleh pihak berwajib sebelum mengenal pasti program pencelahan yang komprehensif untuk menangani tingkah laku antisosial kanak-kanak ialah mengenal pasti faktor prajadian dan risiko yang mendorong kanak-kanak terlibat dan melakukan aktiviti antisosial.

Perancangan program penjagaan sosial untuk menangani masalah tingkah laku berisiko kanak-kanak harus memenuhi tiga kekurangan keperluan golongan berkenaan.

Pertama ialah keperluan perhatian, kasih sayang, penjagaan, kawalan, bimbingan dan hubungan mesra daripada orang dewasa yang berkesan. Individu dewasa berkesan seperti ibu bapa, saudara terdekat, guru, profesional dalam bidang berkaitan dengan kanak-kanak berperanan penting membantu kanak-kanak berisiko mengawal diri sendiri, mengenal pasti kekurangan keperluan, merawat masalah serta memanfaatkan aset pengembangan dalam diri mereka seoptimum mungkin.

Program ini pula harus bersifat anjal.

Kedua, keperluan memiliki kemahiran hidup yang mampu membantu kanak-kanak berisiko menghadapi segala cabaran hidup yang wujud di persekitaran sosial mereka.

Menurut pengarang, penjagaan peribadi untuk kanak-kanak berisiko akan lebih berkesan jika mereka yang terlibat mempunyai kemahiran dalam bidang berkaitan.

Program yang dijalankan pula harus seimbang daripada segi keperluan sosial, akademik, sahsiah dan peribadi kanak-kanak ini, selain latihan harus terbuka. Maklumat mengenai latihan kemahiran ini harus dimaklumkan secara terus dan telus kepada kanak-kanak berisiko melalui sekolah, pusat pengembangan atau media massa.

Perkara ketiga ialah keperluan kanak-kanak berisiko untuk hidup dan membesar dalam persekitaran komuniti mesra dan membangun. Persekitaran ini harus menyediakan kaedah dan strategi yang terdapat dalam sesebuah komuniti bagi melindungi kebajikan dan kesejahteraan mereka.

Di samping itu, persekitaran sedemikian merupakan elemen paling diperlukan oleh kanak-kanak ini untuk membentuk serta mengekalkan interaksi dan perhubungan yang positif dengan ahli lain dalam komuniti.

Menurut pengarang, cabaran Ketujuh dan Kesembilan Wawasan 2020 serta Dasar Sosial Negara dengan jelas menyentuh mengenai kepentingan persekitaran sosial yang mesra dan membangun dalam pembentukan masyarakat Malaysia yang maju, sejahtera dan beretika mulia.

Isu yang dikaji dalam buku ini dilihat mampu menyumbang kepada peningkatan pemahaman dan kesedaran tentang perlindungan kanak-kanak berisiko di negara ini.

Buku ini amat sesuai dibaca dan dirujuk oleh masyarakat yang ingin mendalami, memahami serta mencari cara untuk melindungi kanak-kanak berisiko yang sememangnya wujud di sekeliling kita.
Jual sehingga 300kg

Buah kurma bukan saja digemari umat Islam, malah khasiatnya diperakui dan turut menjadi pilihan masyarakat bukan beragama Islam.




KEDATANGAN Ramadan pada setiap tahun begitu sinonim dengan amalan memakan buah kurma. Seperti tidak lengkap berbuka puasa tanpa menikmati seulas dua buah manis dari Timur Tengah ini. Kedatangan bulan mulia ini juga membawa maksud permintaan terhadap buah kurma melambung tinggi.

Ini mungkin kerana buah kurma telah dijadikan hidangan wajib bagi setiap keluarga Islam di Malaysia.

Selain mempunyai khasiat yang tinggi, buah ini turut digemari kerana ia merupakan makanan sunnah Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat.


KURMA ROYAL menawarkan pelbagai buah kurma yang bercita rasa tinggi dan mewah.



SALAH satu jenis kurma di bawah jenama Yusuf Taiyoob, Wasem.



KURMA Medjol bersaiz agak besar dan mencecah harga RM2 seulas.



KIRI: Buah kurma segar enak dimakan begitu sahaja.



SEBAHAGIAN buah kurma yang telah siap dibungkus dalam paket kecil.





Buah berwarna coklat itu dipercayai telah wujud sejak ribuan tahun lalu. Ia juga dipanggil buah tamar. Walaupun pasaran buah ini sentiasa ada sepanjang tahun, namun permintaannya semakin meningkat sewaktu Ramadan.

Perkara ini diakui oleh Pengurus Kurma Royal, Safaa Salleh ketika ditemui Kosmo! di premis mereka di Jalan Radin Anum, Seri Petaling, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Menurut Safaa, permintaan kurma meningkat beberapa kali ganda berbanding dengan bulan-bulan biasa.

"Jika pada bulan-bulan biasa, kami dapat menjual antara 100 hingga 150 kilogram (kg) kurma yang terdiri daripada pelbagai jenis, tetapi pada bulan puasa jumlah itu meningkat sehingga 300kg.

"Kebiasaannya, pelanggan akan membeli dalam jumlah yang banyak untuk dihadiahkan kepada sahabat handai atau kaum keluarga. Tidak ketinggalan, syarikat-syarikat korporat juga akan membuat pesanan dalam bentuk hamper untuk dihantar kepada pelanggan mereka," ujar Safaa yang fasih berbahasa Melayu.

Mewah

Kurma Royal merupakan perniagaan kurma bercita rasa tinggi dan mewah yang dimiliki oleh bapa Safaa, Saleh K. Yeslam melalui syarikat Semangat Awal (M) Sdn. Bhd. Semua kurma yang dijual diimport khas dari Madinah.

Uniknya, buah kurma tersebut diambil dari ladang yang diusahakan sendiri oleh Saleh dan keluarganya. Terdapat lebih daripada 10 jenis kurma yang dijual di sini, sekali gus membolehkan pelanggan membuat banyak pilihan.

Antara kurma yang sering menjadi pilihan adalah kurma Agwah iaitu kurma Nabi Muhammad s.a.w yang dianggap paling tinggi nilainya berbanding jenis kurma yang lain. Justeru itu, tidak hairanlah jika harganya lebih mahal, sekitar RM175 untuk satu kilogram.

Selain Agwah, kurma lain yang dijual di Kurma Royal adalah Anbarah, Mabroom, Suqaey, Safawy, Sukariyah, Kodri, Sofri, kurma campuran dan kurma segar.

Sementara itu, salah satu syarikat pembekal kurma terbesar di Malaysia, Yusuf Taiyoob Sdn. Bhd. (Yuta) juga mengakui pasaran permintaan buah kurma sepanjang bulan Ramadan amat tinggi.

Permintaan

Pengerusinya, Datuk Yusuf Taiyoob ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini berkata, permintaan itu bukan hanya di Malaysia, tetapi juga dari negara-negara jiran seperti Singapura, Indonesia, Thailand dan Brunei.

Adakah bekalan yang diperoleh mencukupi untuk memenuhi permintaan yang tinggi? : "Alhamdulillah, setakat ini kami mampu memenuhi semua permintaan tersebut. Ini kerana syarikat kami mengimport pelbagai jenis kurma dari Asia Barat.

"Contohnya negara seperti Iran, Iraq, Tunisia, Turki, Oman, Mesir, Arab Saudi, Madinah dan juga Afrika Selatan. Disebabkan sumber yang ada tidak terhad, ia memberi kelebihan kepada kami untuk memasarkan buah kurma di bawah jenama Yusuf Taiyoob dengan baik dan sepanjang tahun."

Tambah Yusuf, sebelum buah kurma dihantar ke Malaysia, beliau akan melawat ladang-ladang kurma di negara tertentu untuk melihat proses membekalkan kurma berjalan lancar.

"Di samping itu, ia juga bertujuan memastikan setiap kurma yang diimport berkualiti dan tidak rosak apabila sampai ke lokasi," ujar Yusuf sambil memberitahu pihaknya mempunyai tempat simpanan buah kurma yang elok dan luas bagi menjamin ketahanan buah tersebut.

Antara jenis kurma yang dijual di bawah jenama Yusuf Taiyoob adalah Agwah, Medjol, Mariami, Bam, MaBroom, Safia dan lain-lain.

Kurma segar

Salah seorang pembantu bagi wakil pembekal kurma di bawah jenama Yusuf Taiyoob, Mariati Ahmad yang membuka gerai jualan di Pasar Gombak memberitahu, setiap pelanggan mempunyai cita rasa tersendiri dalam memilih buah kurma.

"Berdasarkan pengalaman saya sebagai penjual kurma, setiap kurma ada peminatnya. Mungkin sesetengah individu sukakan jenis A dan setengah yang lain menggemari jenis B. Tetapi, biasanya ramai yang menyukai kurma Agwah kerana ia dikenali sebagai kurma Nabi Muhammad s.a.w.

"Tidak terkecuali, ada juga pelanggan yang gemarkan kumar Medjol yang mempunyai saiz agak besar berbanding kurma-kurma yang lain. Biasanya, jika telah merasai kemanisan dan keenakan kurma Medjol, mereka tidak mahu membeli kurma yang lain," ujar Mariati sambil menambah seulas kurma Medjol boleh mencecah harga RM2.

Dalam pada itu, kurma sememangnya terkenal sebagai buah yang berkhasiat dan boleh memberikan tenaga kepada manusia. Disebabkan itulah, umat Islam disunatkan berbuka dengan beberapa ulas kurma dan air kosong sebelum menunaikan solat Maghrib.

Kemudian, barulah mereka boleh menikmati makanan berat seperti nasi, lauk-pauk, kuih-muih dan sebagainya untuk mengalas perut yang kosong setelah seharian berpuasa.

Seorang wakil dari agensi yang bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan pakej haji dan umrah CS Holidays, Masri Mat Kali berkata, buah kurma adalah anugerah dari Allah s.w.t yang amat istimewa.

Beliau yang sering berulang alik dari Malaysia ke tanah suci kerana membawa rombongan mengerjakan umrah atau haji, turut memaklumkan bahawa buah ini bukan hanya dinikmati oleh orang Islam tetapi juga bangsa lain.

"Ketinggian khasiat buah ini menjadikan ia turut diminati oleh kaum lain yang bukan beragama Islam. Malah di Masjidil Haram sendiri, pihak pengurusan di sana sentiasa menyediakan kurma segar, air zam-zam dan gahwah iaitu sejenis kopi Arab untuk jemaah berbuka puasa.

"Ia bertujuan memberi tenaga kepada mereka sebelum menjamah makanan lain. Sebaik-baiknya buah kurma perlu diambil sekurang-kurangnya tiga ulas setiap hari untuk membekalkan tenaga dan kesihatan yang baik," jelas Masri yang sering mengamalkan memakan tujuh ulas buah kurma pada setiap hari, selain meminum jus buah tersebut.

Masri yang juga pelanggan tetap di Kurma Royal sering membawa pelanggan lain untuk membeli buah kurma di sana. Ujarnya, kurma yang terdapat di kedai itu sangat baik dan berkualiti.

Bagi Siti Nurasiah Abu Hanifah, 28, pula setiap kali tibanya bulan Ramadan, dia tidak pernah terlepas membeli buah kurma di kedai itu untuk dihadiahkan kepada ibu bapa dan keluarga mertua serta rakan-rakan.

"Biasanya, saya lebih suka membeli kurma Nabi (Agwah) dan jeli kurma yang juga dijual di sini," ujar Nurasiah yang datang membeli beberapa kotak kurma bersama suaminya.

Menu buah kurma

Selain dimakan begitu sahaja, kurma juga boleh dipelbagaikan dalam masakan mengikut kreativiti masing-masing. Bagaimana caranya?


CHEF ZAINUDDIN (dua dari kiri) bersama rangkaian menu berasaskan kurma yang disediakan bersama pembantunya.


DI tanah Arab, buah kurma merupakan makanan ruji bagi penduduk di sana. Malah, setiap rumah sentiasa menyimpan buah kurma sama ada segar mahupun kering untuk santapan seisi keluarga pada bila-bila masa.

Bahkan, jika tetamu datang ke rumah, kurma adalah hidangan pertama yang akan dijamu sebelum disusuli dengan menu utama seperti kambing panggang, roti Arab dan sebagainya.

Menurut Safaa Salleh, selaku Pengurus Kurma Royal yang berketurunan Arab, ayahnya berasal dari Yaman manakala ibunya pula orang Mesir. Katanya, rumah yang tidak mempunyai buah kurma dianggap sebagai miskin.

"Sehinggakan, kalau tuan rumah tidak menghidangkan kurma kepada tetamu, mereka tanpa segan silu akan meminta buah tersebut untuk dinikmati seulas dua," ujar Safaa.

Di Malaysia, selain dimakan begitu sahaja, buah kurma turut dijadikan sebagai bahan dalam sesuatu masakan berdasarkan kreativiti seseorang tukang masak.


JUS KURMA


Bagi Chef Eksekutif Palms Cafe di Hotel Palm Garden, Putrajaya, Chef Zainuddin Abu Hassan, banyak menu boleh disediakan dengan campuran buah kurma.

"Apa yang penting, ia bergantung kepada daya kreativiti seseorang untuk mempelbagaikan menu dengan masakan sedia ada. Di samping itu, harus diingat bahawa dengan mencampurkan buah kurma, ia akan menjadikan sesuatu masakan manis.

"Justeru, kita harus bijak menyesuaikan rasa makanan tersebut agar tidak hilang kelazatannya," ujar Chef Zainuddin yang berpengalaman selama 20 tahun dalam bidang kulinari.

Lebih lapan jenis menu termasuk pencuci mulut dan kek serta roti disediakan oleh beliau bersama pembantunya, Chef Pastri, Chef Yaakub Abdullah dan Chef Ridwan Mansor.

Antaranya termasuklah kaki kambing bakar dengan kurma, rendang rusa kurma dengan gaya masakan Cina, nasi minyak kurma, ayam masak merah kurma, pai ayam dengan kurma, pastri lapis ikan dengan kurma, kek kurma, jus kurma dan juga roti kurma.

Malah, sempena bulan puasa ini juga, Palms Cafe tidak ketinggalan menyediakan beberapa menu berasaskan buah kurma untuk dinikmati para pengunjung yang datang berbuka di sini.

"Salah satu hidangan wajib adalah jus kurma dan diselang-selikan dengan menu lain seperti yang disebutkan tadi," tambah beliau.

Apakah jenis kurma yang digunakan? "Biasanya, saya gunakan kurma jenis rotab yang agak lembut isinya berbanding kurma lain. Selain itu, saya juga sering menggunakan kurma dari Tunisia,"beritahunya.

Ada dua cara untuk mencampurkan kurma di dalam masakan. Pertama, kurma yang dikisar atau dihancurkan dan kedua dimasukkan buah kurma begitu sahaja.



Bukti keupayaan Orang Asli

RPS Kemar boleh diakses melalui jalan air dengan menggunakan perkhidmatan bot selama satu jam perjalanan dari Jeti Trojan, Tasik Temenggor, Perak.


RPS Kemar sentiasa menerima kunjungan para pemimpin negeri. - Gambar hiasan


SEJAK lebih dua dekad lalu, nasib penduduk Orang Asli di daerah Hulu Perak, Perak sentiasa diberi perhatian oleh kerajaan negeri, Malahan bagi kebanyakan masyarakat terbabit, pembangunan demi pembangunan yang dilaksanakan kerajaan di kawasan penempatan mereka dianggap cukup membahagiakan.

Mana tidaknya, segala kemudahan seperti sekolah, klinik kesihatan, bekalan air bersih yang dinikmati penduduk lain di negeri ini turut dikecapi meskipun lokasi perkampungan mereka terlalu jauh di ceruk pedalaman.

Komitmen berterusan kerajaan negeri Perak, Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) dan pemimpin setempat berjaya meningkatkan taraf hidup masyarakat berkenaan.

Perkara ini diakui ahli masyarakat tersebut di Rancangan Penempatan Semula (RPS) Kemar, yang terletak di tebing Tasik Temenggor, Gerik, Perak. Perkampungan itu merupakan antara contoh penempatan Orang Asli di Hulu Perak yang berjaya dibangunkan menerusi usaha berterusan pihak-pihak berkenaan.

Merangkumi 15 buah kampung, RPS Kemar ketika ini mempunyai lebih 4,000 penduduk dan kira-kira 600 buah rumah.

Kawasan berkenaan dilengkapi dengan kemudahan asas yang lengkap seperti sebuah sekolah rendah, bekalan air bersih, dewan serbaguna dan juga jalan berturap.

Selain itu, RPS Kemar boleh diakses melalui jalan air dengan menggunakan perkhidmatan bot selama satu jam perjalanan dari Jeti Trojan, Tasik Temenggor. Untuk perjalanan darat pula, ia boleh dilakukan melalui laluan hutan tebal dari pekan kecil Lasah di Sungai Siput, Perak. Perjalanan darat mengambil masa kira-kira lima jam.

Rata-rata penduduk di penempatan ini sudah mempunyai pendapatan tetap, sama ada mengusahakan ladang, menoreh getah mahu pun menangkap ikan di Tasik Temenggor.

Begitu juga, cerita mengenai kejayaan anak-anak Orang Asli RPS Kemar melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi bukanlah sesuatu yang asing.

Ini dapat dibuktikan menerusi keazaman tiga anak muda, Sofiah anak Angah, 25, Rudi a/l Chua Chin Huat, 24, dan Afzainizam Omar, 24, yang berjaya menamatkan pengajian dalam bidang Mekatronik di Institut Teknologi Perak (ITP) pada penghujung tahun lalu. Ia sekali gus membuktikan tiada apa yang mustahil yang boleh dilakukan oleh anak-anak muda Orang Asli di penempatan tersebut.

Mereka semakin matang malah tidak keterlaluan jika dikatakan, masing-masing mampu memikirkan apa yang terbaik untuk diwariskan kepada generasi Orang Asli akan datang.

Selain itu, ramai dalam kalangan penduduk RPS Kemar mula menanam getah di kawasan belukar di tepi Tasik Temenggor untuk menambah pendapatan, selain menoreh di ladang yang sedia ada.


SEKOLAH ini menyediakan kemudahan pembelajaran untuk anak-anak Orang Asli.


Mereka tidak lagi menunggu bantuan daripada pihak berkaitan dan inisiatif menanam pokok getah berkenaan disifatkan Ketua Cawangan UMNO RPS Kemar, Aziz a/l Asuh sebagai manifestasi anjakan minda kelompok Orang Asli khususnya di Hulu Perak.

"Jika dahulu masyarakat Orang Asli bergantung harap kepada hasil-hasil hutan tetapi kini masyarakat mula sedar bahawa pekerjaan tradisi itu tidak akan memberi 'kebahagiaan' kepada generasi akan datang.

"Selepas kerajaan membantu penduduk menanam getah di kawasan ini, kami mula merasa nikmatnya dan tidak salah rasanya jika kami sendiri mengambil inisiatif demi masa depan anak dan cucu kami," katanya kepada Kosmo! baru-baru ini.

Ujarnya, peserta RPS Kemar kini memperoleh pendapatan bulanan antara RM1,000 hingga RM1,500, hasil daripada tanaman getah dan ini sekali gus menjadi cara terbaik, untuk tidak membiarkan mereka hidup berpindah randah.

"Kita sememangnya terhutang budi dengan komitmen kerajaan negeri khususnya bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Temenggor, Datuk Hasbullah Osman dan Menteri Besar sekarang, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir yang sentiasa prihatin dengan keperluan kami," katanya.

Sungguhpun begitu, Aziz tidak dapat menyembunyikan rasa terkilan apabila ada pihak luar cuba mengambil kesempatan terhadap masyarakat Orang Asli ini, khususnya penduduk RPS Kemar.

Katanya, adalah sesuatu yang memalukan sekiranya Orang Asli masih dianggap sebagai 'tidak reti', pak turut, dipergunakan untuk tujuan tertentu, sedangkan masing-masing tahu keupayaan kelompok pribumi itu kini setanding dengan masyarakat lain di negara ini.

"Saya sangat kecewa jika Orang Asli dipermain-mainkan oleh segelintir individu untuk kepentingan pihak tertentu.

"Kami tidak mahu dituduh sebagai golongan yang tidak mengenang budi atau berterima kasih, malah sehingga hari ini, jasa dan komitmen yang diberikan pemimpin-pemimpin berkenaan disanjung tinggi," katanya.

Sebagai pemimpin peringkat akar umbi, beliau sememangnya mahu melihat semua penduduk di penempatan berkenaan menongkah kejayaan demi kejayaan tanpa diganggu oleh mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Penduduk RPS Kemar telah membuktikan bahawa kami mampu menjadi yang terbaik dalam meningkatkan taraf hidup dan berharap, semua pihak akan memberi sokongan sewajarnya," katanya.


PENDUDUK orang Asli kini semakin bijak menjana ekonomi.


Mengulas semangat yang ditunjukkan Aziz, Ketua Zon Orang Asli RPS Kemar dan RPS Banun, Che Harun Hussin memberitahu, beliau secara peribadi mengakui terharu dengan kesungguhan penduduk penempatan berkenaan menerima pembaharuan dan kemajuan yang disalurkan kerajaan negeri mahupun kerajaan pusat sebelum ini.

"Sejak dilantik mengurus selia pembangunan di penempatan Orang Asli ini kira-kira enam tahun lalu, penduduk RPS Kemar telah membuktikan mereka bukan sahaja boleh berjaya dalam apa jua perkara yang diceburi tetapi juga menjadi contoh kepada masyarakat lain," katanya.

Jelas Che Harun, penduduk RPS Kemar sebenarnya semakin bijak dan matang malahan sepanjang tempoh berkhidmat di kawasan itu, segala perancangan untuk memajukan kawasan tersebut sama oleh JHEOA mahupun agensi berkaitan diterima dengan baik.

"Apa yang mengujakan, kesemua mereka memanfaatkan kemudahan yang disediakan kerajaan dan atas pertimbangan itulah, beberapa projek seperti pembinaan pencawang elektrik oleh Tenaga Nasional Berhad dan pencawang selular sebuah syarikat telekomunikasi kini dalam proses pertimbangan untuk dibina di sini," katanya.

Namun beliau turut mengakui, hanya kekuatan diri dan iltizam menggunung Orang Asli terbabit mampu terus melonjak kehidupan mereka di tahap yang lebih baik.