Ibu bapa Nurin disoal siasat

KUALA LUMPUR 24 Sept. – Polis hari ini mengambil keterangan Jazimin Abdul Jalil dan isterinya, Norazian Bistaman bagi membantu siasatan kes pembunuhan anak perempuan mereka, Nurin Jazlin, 8, yang mayatnya ditemui dalam keadaan menyayat hati di Taman Petaling Utama, Petaling Jaya, 17 September lalu.

Pegawai penyiasat dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya, Asisten Supritendan Loh Pei Pei bersama empat anggota polis tiba di rumah keluarga Nurin Jazlin di Seksyen 1 Wangsa Maju di sini pada pukul 1.10 petang ini.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamad berkata, keterangan yang direkodkan selama dua jam itu lebih tertumpu kepada proses pengecaman mayat serta pembunuhan Nurin Jazlin.

“Kita ambil keterangan daripada mereka (ibu bapa Nurin Jazlin) untuk memperkuatkan lagi siasatan polis,” katanya ketika dihubungi.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai butir-butir keterangan itu kerana dikhuatiri mengganggu siasatan.

Sementara itu, Jazimin ketika ditemui selepas itu berkata, proses mengambil keterangan daripada beliau dan isterinya berjalan lancar.

“Saya tidak tahu kenapa saya ditanya mengenai proses pengecaman mayat anak saya. Tiada sebarang soalan yang memberi tekanan kepada saya,” katanya.

Ketika ditanya mengenai siasatan kes pembunuhan anaknya, beliau memberitahu, polis memaklumkan kepadanya bahawa tiada sebarang tangkapan dibuat setakat hari ini.

“Bagaimanapun, saya akan dimaklumkan oleh polis sekiranya terdapat maklumat terkini mengenai suspek,” ujarnya.

Jazimin meminta media tidak membuat spekulasi berhubung pembunuhan anaknya dan mengaitkannya dengan kematian Nurin Jazlin

Pada 20 Ogos lalu, Nurin Jazlin, pelajar tahun dua Sekolah Rendah Kebangsaan Desa Setapak di sini, dilaporkan hilang setelah keluar bersendirian untuk ke pasar malam berhampiran rumahnya.

Usaha mencarinya di Kuala Lumpur dan beberapa negeri selama sebulan tidak membuahkan hasil.

Selepas 27 hari dilaporkan hilang, pada 17 September lalu, polis menemui mayat seorang kanak-kanak yang disumbat di dalam sebuah beg di Taman Petaling Utama, Petaling Jaya dekat sini pada pukul 8.30 pagi.

0 comments: