Imigresen tidak goyang kaki
MOHD. Zamberi Abdul Aziz bukanlah orang baru di Jabatan Imigresen.Beliau pernah mengetuai bahagian penguat kuasa agensi itu sekitar tahun1990-an selama lima tahun.

Toleransi demi 1Malaysia
RAKYATsebenarnya sangat berharap untuk melihat satu bentuk baru kenegaraan dibawah kepemimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak,khususnya menjelmakan janji 'mendahulukan rakyat dan mengutamakanpencapaian'. Apa yang rakyat ingin lihat ialah pelaksanaan gagasan SatuMalaysia secara menyeluruh dan konsisten dalam semua aspek kehidupanrakyat negara ini, tanpa membezakan warna kulit, perbezaan agama sertabudaya etnik.

Meletakkan nama Felda di pentas global
SELAINdaripada syarikat minyak nasional Petronas, Malaysia tidak ada namasyarikat multinasional yang begitu gah namanya di serata dunia.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SETELAHpakatan pembangkang menolak gagasan kerajaan perpaduan yang dicetuskansendiri oleh Pas, Dewan Pemuda Pas pula mempelawa Pergerakan PemudaUMNO untuk bermuzakarah.

Isu tanah NCR boleh jadi mudah, rumit
SATUpertemuan antara pihak media dengan Jabatan Tanah dan Survei (JTS)Sarawak diadakan kelmarin. Pertemuan dalam bentuk informatif itusedikit sebanyak dapat mewujudkan hubungan baik antara pihak mediadengan pegawai-pegawai jabatan tersebut.

Surani, Tarmizi patut jadi ikon pasukan polis
TAHNIAHserta jutaan terima kasih kita ucapkan kepada Detektif Koperal Mohd.Surani Sarbini dan Lans Koperal Mohd. Tarmizi Arbayee kerana kecekalanserta ketulusan mereka dalam menjalankan amanah di bawah naungan PolisDiraja Malaysia (PDRM).

Pupuk kerjasama sejak kecil elak polarisasi kaum
PERANAN ibu bapa sangat penting. Mereka perlu bimbing anak-anak untukmemupuk persefahaman dengan rakan daripada pelbagai kaum dan agama.






Langkah tepat harungi perkembangan ekonomi masa kini
GARISPanduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) diwujudkan kerajaan pada1974 bagi membantu mencapai matlamat kedua Dasar Ekonomi Baru (DEB)iaitu menyusun semula masyarakat, khususnya berkaitan pemilikan ekuitidi kalangan rakyat pelbagai kaum.

Minda Pengarang: Usahawan perlu ubah minda 'ali baba', 'sleeping partner'
INSTRUMENyang kaku perlu diubah. Penyertaan ala 'ali baba' bukan saja tidak lagirelevan malah merugikan. Sekatan yang sudah tidak memberi manfaat,perlu dimansuhkan. Ibarat barangan di kedai yang tidak laku dibeliorang tempatan, lebih baik dijual kepada orang asing bagi mengelakkanpeniaga rugi.

Tingkat penyertaan ekonomi Bumiputera
LANGKAHmeliberalisasi Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) dan penubuhan sebuahinstitusi pelaburan baru yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk SeriNajib Razak kelmarin, dijangka mampu melonjak pertumbuhan ekonominegara dan pada masa sama bukan saja dapat terus melindungi kepentinganBumiputera malah meningkatkan penyertaan mereka dalam sektor korporat.
Imigresen tidak goyang kaki

Oleh ZULKIFLI JALIL dan SITI MAISARAH SHEIKH ABD. RAHIM
pengarang@utusan.com.my

MOHD. Zamberi Abdul Aziz bukanlah orang baru di Jabatan Imigresen. Beliau pernah mengetuai bahagian penguat kuasa agensi itu sekitar tahun 1990-an selama lima tahun.

Bagaimanapun, senario ketika itu jauh berbeza terutama apabila membabitkan kemunculan pendatang asing tanpa izin (PATI) ke negara ini.

Pendekatan tindakan penguatkuasaan turut berbeza. Ketika itu tindakan lebih tertumpu kepada pengawalan di sekitar pintupintu masuk haram yang tidak diwartakan oleh kerajaan.

"Kalau kita lihat isu PATI sekitar tahun 1980-an dan 1990-an, boleh dikatakan lebih 50 peratus daripada mereka masuk secara haram sama ada melalui sempadan darat atau laut, yakni bukannya melalui pintu utama yang dibenarkan.

"Tetapi keadaan sekarang sebaliknya. Hanya 30 peratus memasukinya cara begitu," kata beliau yang mengambil alih jawatan Pengarah Penguatkuasa Imigresen daripada Datuk Ishak Mohamad atau dikenali sebagai Pak Sako, sejak lima bulan lalu.

Bercakap kepada Utusan Malaysia dalam pertemuan di Putrajaya baru-baru ini, Mohd. Zamberi memberitahu, cabaran menghadapi PATI pada alaf baru ini merupakan suatu tugas rumit apabila skop penguatkuasaannya tidak lagi tertumpu kepada pencegahan 'di jalan-jalan tikus.'

"Walaupun pada mulanya memasuki negara ini secara sah, mereka selepas itu mengambil kesempatan pula untuk tinggal di sini selepas tamat tempoh dengan melanggar syarat pas.

"Kumpulan inilah yang lebih ramai sekarang dan mereka tetap dianggap PATI. Walaupun masih mempunyai 'pas kemasukan'," tegasnya.

Kebanjiran PATI di negara ini menimbulkan kebimbangan rakyat Malaysia apabila dikatakan bilangannya melebihi mereka yang datang secara sah.

Begitupun, jelas Mohd. Zambery, jumlah sebenar PATI di negara ini tidak dapat dianggarkan kerana tidak ada statistik yang tepat. Ia sekadar anggaran yang dibuat oleh sesetengah pihak berdasarkan pemerhatian rambang.

''Jumlah PATI susah kita nak anggar sebab dia tidak daftar, bila tak daftar tidak ada rekod.

''Kalau pada tahun 80-an, kita buat anggaran jumlah PATI berdasarkan nisbah 1:1 iaitu setiap seorang warga asing yang sah, maka terdapat seorang PATI. Tetapi keadaan sekarang sebaliknya. Jika 100 orang warga asing diperiksa, kebiasaannya tidak lebih 20 orang adalah PATI.

''Jika dulu 1:1 sekarang mungkin 4:1 iaitu kalau dulu ada sejuta yang sah, maka ada sejuta PATI.

Sekarang jika ada dua juta yang sah manakala PATI tidak lebih 500,000 orang. Tetapi itu anggaran sahaja, tidak ada angka tepat," katanya.

Membincangkan isu itu lebih serius, Mohd. Zamberi tidak menolak trend rakyat negara ini yang berani mengambil pembantu rumah di kalangan PATI tanpa mempedulikan undang-undang negara.

Walaupun jumlahnya tidak dapat ditentukan dengan tepat, beliau percaya ada kalangan rakyat negara ini membuat 'kerja' sedemikian memandangkan permintaan terhadap perkhidmatan pembantu rumah semakin tinggi.

Bagaimanapun tindakan penguatkuasaan bagi mencekup PATI di kalangan pembantu rumah diakui sendiri Mohd. Zambery sangat sukar.

Ini kerana anggota penguat kuasa tidak akan 'menang tangan' untuk memeriksa 350,000 buah rumah bagi mencari PATI di kalangan 400,000 pembantu rumah warga asing yang berdaftar.

''Kalau di sektor industri, setiap satu majikan ada lebih kurang 400 pekerja tetapi pembantu rumah, kebiasaannya setiap seorang majikan hanya ada satu pembantu rumah.

''Jadi kalau kita nak periksa rumah ke rumah tidak begitu berbaloi.

''Oleh itu, kita hanya membuat pemeriksaan berdasarkan maklumat dan aduan orang ramai sahaja dengan mengenal pasti terlebih dahulu alamatnya dan akan diperiksa secara terus dan bukannya secara serbuan," katanya.

Dan barangkali ramai yang mungkin tidak tahu atau sekadar memejam mata akan risiko atau bahananya mengambil PATI sebagai pembantu rumah atau menyalahgunakan pas pekerja mereka.

Jelas Mohd. Zamberi, mereka yang 'menggaji' PATI bukan sahaja akan berputih mata jika berlaku sesuatu di luar dugaan seperti anak atau barang mereka dilarikan atau dicederakan. Malah, lebih malang lagi, majikan terbabit akan dihukum mengikut undang-undang yang ditetapkan.

''Mereka boleh dikenakan denda RM10,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali jika didapati melindungi PATI di bawah seksyen 56(1D) atau denda tidak kurang RM10,000 dan tidak lebih 50,000 serta penjara setahun bagi kesalahan menggaji PATI," katanya.

Bagaimanapun, menurut Mohd. Zamberi, ramai yang menganggap memiliki pas pekerja atau pasport sudah cukup sebagai satu tiket kebebasan yang melayakkan pekerja asing itu diambil bekerja sebagai pembantu rumah.

''Mereka fikir selagi ada pasport dan ada pas dia boleh kerja. Begitu juga dengan pembantu rumah. Kalau nak ambil pembantu rumah, walaupun dia ada pasport dan ada pas tetapi untuk bekerja dengan orang lain, maka dia tidak layak ambil pembantu rumah itu.

''Ini bererti pembantu rumah itu salah guna pas. Bila salah guna, kita tetap anggap dia itu PATI. Jika pembantu rumah itu PATI, maka majikan tersebut bersalah sebab dikira menggaji PATI," jelasnya.

Cabaran fungsi dan peranan Jabatan Imigresen tidak sekadar tertumpu kepada penangkapan PATI. Lebih dari itu, agensi tersebut turut bertanggungjawab dalam penghantaran pulang PATI ke negara asal mereka.

Menurut Mohd. Zamberi, depot tahanan ketika ini berada pada tahap maksimum berikutan jumlah penangkapan yang dibuat melebihi penghantaran pulang.

''Nak hantar pulang bukan senang kerana ia mengambil masa disebabkan masalah PATI yang tidak ada dokumen.

''Proses mendapatkan dokumen amat susah kerana perlu diperoleh daripada kedutaan. Ada negara yang mempunyai syarat ketat untuk mengeluarkan dokumen kerana perlu memeriksa identiti rakyat mereka terlebih dahulu di depot, kemudian balik tengok di negara asal sama ada dia ini betul ke rakyat mereka.

''Disebabkan proses lama itu, kerajaan terpaksa menanggung kos berjuta-juta ringgit bagi perbelanjaan 9,000 PATI yang berada di 13 depot tahanan seluruh negara," ujar beliau sambil berkongsi pengalaman anggotanya menangkap PATI sehingga ada kalanya melibatkan mereka yang mempunyai anak kecil sehingga menimbulkan keadaan serba salah untuk menahan mereka.

Nada Mohd. Zamberi kembali serius apabila menggambarkan tanggungjawab Imigresen yang harus dipikul demi memastikan negara bebas daripada PATI.

Jelasnya, pernah Jabatan Imigresen dicemuh kerana dianggap tidak menjalankan tugas menangkap PATI.

Mohd. Zamberi memberitahu, sejumlah 24,315 tangkapan dibuat dalam tempoh enam bulan ini sahaja.

Warga Indonesia merupakan paling ramai ditahan iaitu seramai 10,082 orang, diikuti Filipina (4,304), Bangladesh (3,316), Myanmar (1,626), India (1,077) dan Thailand (965).

Tangkapan ke atas warganegara China pula seramai 386 orang termasuk Pakistan (325) dan Kemboja (222) manakala lain-lain negara 1,359 orang.

''Ini bererti kami bukan goyang kaki sahaja," tegasnya.

Kerana itu, Mohd. Zambery mahu orang ramai mengubah persepsi terhadap kedatangan warga asing ke negara ini. Kehadiran warga asing turut menyumbang dalam pembangunan negara.

''Sebenarnya jumlah PATI tidak sampai satu juta seperti yang diuar-uarkan. Jangan apabila melihat warga asing, terus mengandaikan mereka itu PATI. Tanggapan ini sebenarnya tidak tepat.

''Warga asing yang masuk dan tinggal secara sah adalah lebih kurang lima juta. Mereka inilah indikator kepada kejayaan-kejayaan program kerajaan," katanya.

Justeru, rakyat harus mengetepikan tanggapan kedatangan warga asing ke Malaysia sebagai suatu bentuk ancaman. Sebaliknya sebagai penyumbang kepada kejayaan program kerajaan dalam pelbagai aktiviti seperti hub halal, teknologi maklumat, pusat pendidikan serantau, pusat perubatan dan pelancongan.

''Kerajaan juga menggalakkan kemasukan pelabur asing secara profesional dan mahir untuk mempercepatkan bidang teknologi," kata Mohd. Zamberi.
Toleransi demi 1Malaysia

Oleh ANUAR AHMAD

RAKYAT sebenarnya sangat berharap untuk melihat satu bentuk baru kenegaraan di bawah kepemimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, khususnya menjelmakan janji 'mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian'. Apa yang rakyat ingin lihat ialah pelaksanaan gagasan Satu Malaysia secara menyeluruh dan konsisten dalam semua aspek kehidupan rakyat negara ini, tanpa membezakan warna kulit, perbezaan agama serta budaya etnik.

Sudah banyak yang digariskan oleh Perdana Menteri tentang gagasan 'Satu Malaysia', kebanyakannya secara terpisah-pisah di dalam ucapan-ucapan beliau sama ada di parlimen, mesyuarat Kabinet, Majlis Tertinggi UMNO dan di majlis rasmi yang dihadirinya. Dengan serangkaian nilai murni seperti integriti, penerimaan, adil dan sebagainya, gagasan ini nampaknya perlu disepadukan untuk dilestarikan makna dan niat baik beliau.

Konsep 1Malaysia perlukan wajah serta tindakan. 1Malaysia perlukan pengorbanan serta keikhlasan. Oleh itu pemupukan nilai toleransi melalui tindakan (bukan sekadar slogan) menjadi faktor utama kepada asas pembentukan 'Satu Malaysia'. Bagi membina toleransi, maka pemikiran yang terbuka serta tindakan yang lebih berani, liberal dan tidak popular adalah enjin utamanya.

Sudah menjadi bukti sejarah bahawa negara ini telah berjaya membentuk keharmonian kaum melalui usaha liberalisasi antara kaum khusus tindakan toleransi dan persefahaman dalam politik, ekonomi dan budaya. Misalnya, tindakan pemimpin Melayu seperti Tunku Abdul Rahman membenarkan konsep Jus Soli dilaksanakan sebagai asas kewarganegaraan pada tahun 1957 kepada masyarakat Cina dan India adalah satu liberalisasi yang sangat besar ertinya. Tindakan beliau bukan sahaja tidak popular malah telah mendapat tentangan ramai pemimpin orang Melayu ketika itu. Tetapi hasilnya kita seluruh rakyat Malaysia dapat hidup dengan aman pada hari ini.

Manakala kesanggupan pemimpin orang bukan Melayu seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun Tan Siew Sin dan Tun V.T Sambanthan menerima baik dengan konsep hak dan keistimewaan Bumiputera, kedudukan agama Islam, bahasa dan status raja- raja Melayu juga merupakan satu toleransi yang telah menjayakan kehidupan bermasyarakat di negara ini. Itulah tahap pertama liberalisasi dan toleransi terlaksana secara berstruktur di negara ini.

Kini kita sudah memasuki fasa kedua liberalisasi dan toleransi. Fasa baru ini ditandai dengan perubahan hidup masyarakat yang mengungkap bentuk-bentuk baru kemasyarakatan yang harus dikendalikan dalam bentuk yang baru, bermula sejak tahun 1991.

Tamatnya DEB fasa satu dan timbulnya Wawasan 2020 adalah penanda kepada fasa kedua liberalisasi berlaku. Maka para pemimpin politik sama ada kerajaan atau pembangkang harus menerima keadaan ini demi kesejahteraan dan survival rakyat negara ini.

Apabila migrasi penduduk Melayu ke bandar besar bermula pada era 1970-an menjadi matang sekarang, masyarakat Melayu dan bukan Melayu tidak lagi hidup seperti mana pada zaman penjajahan, terpisah antara satu sama lain. Kini mereka berjiran, bekerja dan berekreasi di ruang yang sama.

Selain itu, perkembangan perindustrian serta tekanan globalisasi telah mewujudkan masyarakat berpendidikan, tidak lagi seperti era awal abad ke-20. Sektor pekerjaan yang berasaskan etnisiti juga sudah mula berubah berbanding zaman sebelum merdeka dahulu. Semua ini mengubah bentuk serta struktur hubungan kaum di negara ini.

Demi meningkatkan daya saing negara, nampaknya Najib mula mendahului langkah liberalisasi dengan melaksanakan dasar liberalisasi ekonomi. Kini sektor perkhidmatan mula dikongsi secara bersama dengan semua kumpulan etnik.

Liberalisasi 27 sub-sektor perkhidmatan merupakan satu tindakan liberalisasi beliau yang berani. Sekarang liberalisasi ekonomi akan mula menjangkau ke bidang lain seperti francais, automotif serta pembinaan.

Apa yang lebih penting ialah tindakan ini seharusnya di uar-uar sebagai satu usaha ke arah membina gagasan 1Malaysia secara perlahan-lahan.

Secara sejarahnya, ikatan kontrak sosial yang rigid antara Melayu dan bukan Melayu telah menjadi sebab utama untuk masyarakat Melayu dan bukan Melayu bertelagah antara satu sama lain. Seharusnya kontrak sosial dilihat semula supaya lebih dinamik dan pragmatik agar toleransi kaum dapat direalisasikan sepenuhnya. Tetapi pada masa yang sama harus dikekalkan tujuan dan aspirasi sebagaimana terkandung dalam Perlembagaan negara.

Mungkin kontrak sosial ini perlu lebih terbuka, toleran dan mengutamakan keadaan menang-menang pada semua kaum. Satu yang pasti di negara ini ialah jika ada mana-mana kaum yang cuba bercita-cita untuk menguasai semuanya tanpa mahu berkongsi dengan kaum lain maka lambat-laun mereka pasti akan hilang semuanya.

Jika ada orang Cina bercita-cita ingin menguasai seluruhnya ekonomi negara atau ada orang Melayu mencuba mahu menguasai seluruh kuasa politik negara, akhirnya mereka semua akan menggigit jari. Percayalah, waktunya akan tiba jika kita tidak berhati-hati.

Ini hakikat perkongsian antara kaum di dalam sebuah negara bernama Malaysia, sama ada kita suka atau pun tidak. Pada yang ekstrem, mereka akan berkata biarlah jika begitu yang terjadi asalkan kami dapat apa yang kami mahu. Tetapi bukan semuanya rakyat berfikiran ekstrem, sebahagian besar masyarakat ingin hidup dalam keamanan, boleh berkongsi serta bersama-sama ingin membangunkan negara ini.

Maka penilaian semula terhadap dasar serta polisi berkaitan pengagihan ekonomi perlu dilihat semua. Sebagai contoh, walaupun hak istimewa orang Melayu yang sudah termaktub dalam Perlembagaan negara, pelaksanaannya kaedah pengagihan bantuan kerajaan masih boleh dinilai semula mengikut keadaan dan situasi semasa supaya turut dinikmati oleh semua kaum di negara ini.

Apakah orang Melayu tidak boleh bersifat sedikit terbuka rasa 'ketuanan' mereka dengan memberikan bantuan kepada golongan bukan Melayu yang miskin untuk pembiayaan perniagaan kecil melalui geran kerajaan, atau pembiayaan pengajian anak-anak mereka ke universiti.

Kerajaan perlu membina model baru ekonomi seperti DEB dengan roh 'Semangat Satu Malaysia'. Dasar baru ini jangan lagi terlalu rigid dan tidak lagi harus terikat dengan semangat Melayu semata-mata tetapi juga harus mengambil kira ukuran kemiskinan sebagai asas bantuan. Orang Melayu yang miskin wajib dibantu, begitu juga dengan orang bukan Melayu yang serba kekurangan.

Apabila orang Melayu boleh melaksanakan sifat liberalisasi, maka masyarakat Cina dan India juga harus tahu bersyukur dan boleh bertoleransi. Sebagai contoh, dengan mula membenarkan kewujudan sekolah satu aliran di dalam negara ini. Bukan untuk keuntungan orang Melayu tetapi demi hidup bersama. Demi perpaduan generasi masa depan.

Pentingnya liberalisasi pendidikan ini kerana tanpa sekolah satu aliran maka sampai bila pun negara ini tidak akan berganjak ke hadapan untuk membina sebuah masyarakat 'Satu Malaysia'.

Tindakan liberalisasi pendidikan oleh masyarakat bukan Melayu akan mula membina kepercayaan dan keinginan di kalangan orang Melayu bertoleransi di dalam sektor yang lain. Ini adalah satu permulaan bagi tujuan membina satu Malaysia yang diidamkan oleh semua.

Kajian psikologi sosial menunjukkan bahawa sesebuah masyarakat yang tidak mempunyai tahap toleransi yang tinggi bermula di dalam persekitaran kumpulan etnik sendiri yang tidak liberal.

Contoh mudah, bayangkan dalam sebuah keluarga yang ibu bapa terlalu autokratik dan tidak mengamalkan budaya yang sedikit terbuka, pasti anak-anak tidak akan mempunyai kepercayaan pada orang lain dan mereka biasanya tidak mempunyai budaya toleransi di kalangan rakan-rakan di sekolah.

Bagaimana pun, liberalisasi ini juga harus ada batasnya dan Perlembagaan negara adalah batas sempadannya. Bagaimana pun, penterjemahan kepada Perlembagaan negara haruslah lebih terbuka, sesuai dan adil pada semua kaum di negara ini.

Rasa hormat dan akur harus diberikan kepada Perlembagaan negara. Tanpa penghormatan kepada perlembagaan, sukar untuk menentukan takat mula dan sempadan keterbukaan, maka dibimbangkan tuntutan atau desakan oleh pihak tertentu akan melampaui tahap yang bersusila. Maka akan gagal juga cita-cita untuk membina '1Malaysia'.

ANUAR AHMAD ialah Pensyarah Sosiologi Pendidikan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
Meletakkan nama Felda di pentas global

SELAIN daripada syarikat minyak nasional Petronas, Malaysia tidak ada nama syarikat multinasional yang begitu gah namanya di serata dunia.

Bukan untuk memperkecilkan usaha syarikat lain bertaraf global dari negara kita, tetapi kedudukannya masih di bawah.

Sebab itu kita mengalu-alukan daya usaha Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) untuk melangkah satu lagi tapak ke hadapan. Melalui Felda Global Ventures Holdings (Felda Global), sayap Felda akan dikembangkan ke luar negara.

Cabaran Datuk Seri Najib Tun Razak kepada Felda pada Julai 2008 supaya menjadi syarikat multinasional seperti Petronas nampaknya sudah disahut.

Kini harapan Perdana Menteri yang bertanggungjawab memajukan Felda sejak lebih setahun lalu mahu direalisasikan.

Malahan impian masyarakat peneroka juga untuk melihat syarikat yang asalnya dari luar bandar itu berkemampuan menjadi sebuah syarikat multinasional dalam bidang pertanian multi- crop di peringkat antarabangsa - dipenuhi.

Jelaslah ilham yang dibuat oleh Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein sejak penubuhannya lebih 50 tahun lalu menunjukkan hasil.

Dengan pelancaran Felda Global, adalah menjadi tanggungjawab peneraju syarikat baru ini untuk mendokong matlamat Felda ke arah yang lebih jelas.

Felda perlu menjayakan hala tuju yang tepat sejajar dengan kehendak peneroka dan perkembangan semasa. Felda mempunyai aset ladang sawit yang terbesar di negara ini dan sudah 'molek' mengembangkan sayap pelaburannya ke luar negara.

Perladangan adalah bidang kepakaran Felda. Jadi, keberanian untuk meneroka ke dalam bidang yang Felda miliki kepakarannya perlu diteruskan.

Sebab itu pemimpin dan pihak pengurusan Felda tidak perlu takut melakukan perubahan, asalkan ia memberi manfaat kepada negara dan peneroka.

Felda memang patut ke luar negara untuk meneroka bidang pertanian, minyak dan lemak, oleochemical serta logistik.

Langkah ini adalah satu lagi strategi penting untuk menjadikan Felda secara berterusan kekal kompetitif dalam arena perniagaan. Dan pada masa sama tetap melihat kepentingan pemiliknya iaitu para peneroka dan kerajaan.

Sekarang terdapat kira-kira 500,000 peneroka dan ahli keluarga mereka di lebih 200 tanah rancangan Felda di seluruh Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

Felda perlu menyambut cabaran baru ini bukan hanya untuk memastikan ia kekal relevan dalam cabaran global tetapi demi kesinambungan generasi kedua dan ketiganya.

Sebagai generasi kedua dan ketiga Felda, mereka bukan lagi dikenali sebagai penoreh getah atau pengait kelapa sawit, sebaliknya mereka menjadi penggerak menerjah ke dalam ekonomi global.

Dengan sokongan penuh daripada Perdana Menteri yang begitu komited memajukan Felda, usaha meletakkan satu lagi nama syarikat multinasional Malaysia di pentas dunia, insya-Allah akan berjaya.
BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SETELAH pakatan pembangkang menolak gagasan kerajaan perpaduan yang dicetuskan sendiri oleh Pas, Dewan Pemuda Pas pula mempelawa Pergerakan Pemuda UMNO untuk bermuzakarah.

Nadanya lebih lembut berbanding dengan hasrat Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk mengadakan debat terbuka dengan Perdana Menteri – idea yang banyak pihak merasakan ia tidak akan membawa faedah.

Daya usaha Pemuda Pas itu dilihat sebagai suatu perkembangan baru kepada perbincangan UMNOPas, walaupun idea perbincangan kerajaan perpaduan sebelum ini tidak disenangi oleh sekutu-sekutu Pas iaitu DAP dan PKR.

Namun bagi Awang, dalam hal ini Pemuda UMNO perlulah terlebih dahulu menilai kejujuran dan keikhlasan Pemuda Pas dalam membincangkan isu-isu nasional.

Mesej yang jelas perlu disampaikan kepada Pas bahawa UMNO yang menerajui kerajaan Barisan Nasional, tidak berada dalam keadaan terdesak.

Sungguhpun begitu, sebagai orang Melayu, Awang melihat generasi pelapis dalam Pas mempunyai pemahaman yang lebih jelas dalam konteks perlunya perpaduan dan persefahaman di kalangan kelompok orang Melayu di negara ini.

Awang – Tunggu dan lihat.
Isu tanah NCR boleh jadi mudah, rumit

Oleh FAUZI JAAFAR
pengarang@utusan.com.my

SATU pertemuan antara pihak media dengan Jabatan Tanah dan Survei (JTS) Sarawak diadakan kelmarin. Pertemuan dalam bentuk informatif itu sedikit sebanyak dapat mewujudkan hubungan baik antara pihak media dengan pegawai-pegawai jabatan tersebut.

Pengarah JTS, Sudarsono Osman berkata, hubungan baik dengan media amat penting untuk pihaknya melakukan misi menguruskan sebarang aspek berkaitan tanah. Malah dalam ucapannya juga beliau berkata, pihak media boleh membantu untuk memudahkan mereka (JTS) atau boleh juga menjadikannya lebih rumit.

Ada asasnya apa yang beliau tekankan itu tetapi bagaimana pula dengan alasan yang patut dikemukakan oleh pihak media dalam melaporkan sebarang isu-isu mengenai tanah.

Perinsip asas berita terutamanya di negara-negara barat amat mudah iaitu good news ia a bad news Bagaimanapun pendekatan itu tidak sesuai diamalkan di negara ini.

Amalan media di negara ini banyak bersandarkan kepada laporan iaitu wartawan melaporkan tentang sesuatu isu berdasarkan kepada apa yang diberitahu.

Mengambil contoh dalam isu tanah misalnya, wartawan mendapatkan maklumat daripada orang ramai melalui kaedah temu ramah sebelum ia disiarkan.

Berita itu mungkin kelihatan berat sebelah, namun untuk menjadikannya lebih seimbang, amat sukar kerana ada sesetengah isu sukar diperjelaskan oleh pihak-pihak yang sewajarnya. Mungkin ia terlalu sensitif atau di luar bidang kuasa.

Walaupun media bersenjatakan mata pena yang diungkapkan sebagai mata pena itu lebih tajam daripada pedang, kadang-kadang mata pena itu juga mampu menikam diri sendiri.

Tanah bagi orang Iban iaitu penduduk majoriti di Sarawak adalah 'nyawa' mereka. Tanpa 'nyawa' sudah tentu mereka tidak akan hidup di Bumi Kenyalang ini.

Dari tanah itu, aktiviti ekonomi dapat dijana dan sekali gus memberi faedah yang banyak kepada mereka yang mengusahakannya.

Tanah juga amat penting bagi kerajaan untuk dibangunkan. Kerajaan yang dipilih oleh rakyat sudah tentu diamanahkan untuk membalas jasa melalui pembangunan.

Tanpa pembangunan, negeri dan negara akan mundur dan sekali gus akan memberi kesan kepada rakyat sama ada mereka akan hidup miskin, kebuluran, tidak berpengetahuan dan penyakit-penyakit sosial yang lain.

Dalam erti kata yang lain, hidup dan mati manusia sememangnya memerlukan tanah. Di negeri ini, isu tanah yang banyak dibangkitkan ialah Tanah Hak Adat Bumiputera atau NCR.

Isu ini amat sensitif dan beberapa blog menjadikan isu ini untuk kaum Iban terutamanya menentang kerajaan. Isu NCR ini seperti air sungai Batang Rajang, tenang di permukaan tetapi bergelora di dasarnya.

Misalnya pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Air baru-baru ini, pembangkang menjadikan isu ini sebagai senjata untuk meraih undi.

Pembangkang menggantung sepanduk mendakwa Barisan Nasional (BN) merampas tanah kaum Iban. Bagaimanapun senjata tersebut makan tuan menyebabkan pakatan pembangkang tewas di kawasan majoriti Iban tersebut.

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) pernah menjalankan penyelidikan mengenai 'Perspektif Perundangan mengenai Hak Tanah Adat Asli' di Sarawak berikutan aduan yang banyak diterima daripada pelbagai kumpulan masyarakat pribumi sejak ia membuka pejabatnya di Sarawak pada 2000.

Setakat tahun lalu, sejumlah 287 aduan, termasuk 158 berkaitan hak tanah adat, diterima. Berikutan itu didapati wujud jurang persepsi tentang apa yang dilihat sebagai hak adat pribumi ke atas tanah antara masyarakat pribumi dengan agensi-agensi negeri, bersama perusahaan swasta.

Namun, kerajaan negeri berpendapat isu NCR sebenarnya disensasikan untuk tujuan meraih undi dan menentang kerajaan.

Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Alfred Jabu berkata hanya sebahagian kecil sahaja daripada tuntutan pertikaian itu masih menantikan keputusan mahkamah.

Manakala pertubuhan bukan kerajaan (NGO) selain penulis blog cenderung untuk memesongkan berita bagi menawan emosi negatif khalayak mereka.

''Dalam proses melaksanakan usaha sama (untuk membangunkan tanah NCR), kami berdepan banyak kes tuntutan bertindih membabitkan pemilik tanah NCR sendiri dan terdapat juga pertikaian antara rumah panjang," katanya.

Beliau berkata ada juga tuntutan dan tuntutan balas membabitkan tanah NCR, yang menurut rekod kerajaan, adalah tanah negeri. Di Sarawak, kira-kira 161,870 hektar tanah NCR terbiar dibangunkan secara usaha sama oleh Lembaga Pembangunan dan Lindungan Tanah Sarawak (LCDA) sejak 1996 dan telah pun mula menunjukkan keputusan positif.

Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Sarawak (Salcra) turut membangunkan kira-kira 52,600 hektar tanah NCR kepunyaan 16,000 peserta, dengan dividen dibayar kepada pemilik tanah berjumlah RM295 juta sehingga 31 Disember tahun lepas.

Dalam hal NCR ini, pengetahuan dan maklumat yang tepat amat perlu supaya tidak menimbulkan sebarang kerumitan di kemudian hari.

Penduduk di rumah panjang terutamanya di kawasan pedalaman perlu diberi kefahaman yang jelas mengenai NCR supaya mereka tidak mudah dieksploitasikan.

PENULIS ialah Ketua Biro Utusan Malaysia di Kuching, Sarawak
Surani, Tarmizi patut jadi ikon pasukan polis

TAHNIAH serta jutaan terima kasih kita ucapkan kepada Detektif Koperal Mohd. Surani Sarbini dan Lans Koperal Mohd. Tarmizi Arbayee kerana kecekalan serta ketulusan mereka dalam menjalankan amanah di bawah naungan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Dua perkataan itu sebenarnya tidak cukup untuk menterjemahkan penilaian serta penghargaan tidak terhingga kepada mereka.

Kedua-duanya berjaya menolak “nafsu kebendaan” yang kebiasaannya menjadi ujian amat mencabar terhadap mereka yang menjalankan tugas penguatkuasaan undang-undang.

Mereka mempunyai kekuatan moral serta keimanan yang teguh. Elemen mulia itulah yang membuatkan mereka sanggup menolak habuan yang bernilai ratusan ribu ringgit demi menegakkan keadilan.

Tentu sekali tidak keterlaluan kalau saya katakan bahawa Surani dan Tarmizi harus di jadikan ‘ikon’ oleh PDRM. Sememangnya amat tepat apabila mereka dianugerahkan Sijil Integriti oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, kelmarin.

Selain itu saya juga ingin mengucapkan syabas kepada PDRM serta Kementerian Dalam Negeri kerana menunjukkan kesungguhan dalam memberikan penghargaan kepada anggota polis yang cemerlang serta dedikasi ketika menjalankan tugas.

Sememangnya ada ramai lagi ‘Surani dan Tarmizi’ di luar sana dan ia bukan sahaja berada dalam pasukan polis.

‘Surani dan Tarmizi’ ada dalam pasukan penguatkuasaan undang-undang lain seperti Kastam Diraja, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan, Lembaga Hasil Dalam Negeri dan tidak ketinggalan juga di kalangan ahli politik.

Namun dalam banyak kes, golongan yang bersih, cekal dan berintegriti ini dibiarkan tanpa diberi perhatian atau kedudukan mahupun penghargaan sewajarnya.

Justeru, saya ingin menyarankan agar semua jabatan dan kementerian untuk mencontohi Kementerian Dalam Negeri dalam memberikan pengiktirafan sewajarnya kepada kakitangan seperti ‘Surani dan Tarmizi’ itu.

Ia akan membantu membentuk kerajaan yang bersih, cekap, amanah serta berintegriti.

Saya pasti ramai di kalangan rakyat negara ini berasa begitu terharu dan bangga dengan tindakan tulus Surani dan Tarmizi.

Keteguhan iman dan sikap amanah kedua-duanya berjaya membawa kepada tumpasnya sindiket pengedaran syabu yang bernilai lebih RM280 juta.

Namun saya juga ingin tahu apakah kesudahan kes tersebut? Sudah tertangkapkah mereka yang menjadi dalang pengedaran dadah yang telah ‘membunuh’ ribuan anak bangsa kita itu?

Sekiranya mereka yang selama ini bermaharajalela belum dapat diberkas atau terlepas “atas sebab-sebab tertentu”, maka sia-sia sahajalah usaha murni yang dilakukan oleh anggota polis yang komited seperti Tarmizi dan Surani.

Agaknya belum terlambat juga untuk saya sentuh mengenai masalah ah long di negara ini.

Kisah ah long bukan cerita baru. Namun nampaknya ia seperti barah yang sudah tidak dapat dikawal lagi.

Kesediaan Kementerian Dalam Negeri serta PDRM mengisytiharkan perang terhadap ah long adalah tepat pada masanya.

Saya sangat-sangat berharap pengisytiharan itu bukan bersifat sementara. Ia harus diterjemahkan secara serius sehingga ke peringkat pendakwaan di mahkamah.

Saya juga mengucapkan terima kasih kepada pihak media yang telah mendedahkan kisah penderaan ah long ke atas mangsa baru-baru ini.

Namun ia hanya merupakan tips of the iceberg yang dapat dikesan.

Amat malang sekali setelah lebih 50 tahun merdeka, kita masih berdepan dengan masalah seperti ah long. Di mana silapnya? Tepuk dada tanya hati.

Semua pihak kini perlu berganding bahu membantu PDRM membanteras ah long hingga ke akar umbi. Ia akan menjadi kenyataan jika semua pihak bersatu.

Jangan hanya pandai menuding jari menyalahkan PDRM tetapi kita sendiri tidak mahu bersama-sama membantu.

Sematkan semangat ‘Tarmizi dan Surani’ dalam hati kita semua. Dan sekiranya semua anggota penguatkuasaan turut menjiwai sikap tersebut, saya yakin negara kita akan bebas rasuah. Kita juga akan bebas daripada igauan kegiatan haram seperti ah long.


Bandar Baru Uda, Johor Bahru">
Pupuk kerjasama sejak kecil elak polarisasi kaum

Oleh Lee Lam Thye

PERANAN ibu bapa sangat penting. Mereka perlu bimbing anak-anak untuk memupuk persefahaman dengan rakan daripada pelbagai kaum dan agama.

Saya rasa ia amat relevan pada saat ini di mana isu polarisasi kaum di sekolah, pusat pengajian tinggi dan di kalangan golongan muda dan belasan tahun menjadi isu yang membimbangkan negara.

Hubungan antara kaum di sekolah boleh dieratkan dengan mengadakan pertukaran aktiviti akademik, sukan dan perkhemahan. Ia dapat memupuk persefahaman dan keharmonian kaum.

Polarisasi kaum bukan isu remeh yang dapat diselesaikan dengan mudah. Generasi muda kita mesti mempelajari dan menghayati kepentingan hidup yang harmoni sejak di bangku sekolah lagi.

Sewaktu sistem pendidikan diharap memainkan fungsi penting untuk memupuk perpaduan, ibu bapa juga bertanggungjawab menggalakkan anak-anak berinteraksi, bermain dan membesar bersama kanak-kanak daripada kaum dan agama lain. Ia adalah satu daripada usaha untuk memupuk persefahaman antara kaum.

Pelajar sekolah menjadi golongan paling utama untuk memecahkan halangan yang wujud dalam hubungan di antara kaum, memperbaiki integrasi dan menyumbang kepada integrasi.

Generasi muda kita perlu diberi kesedaran mengenai kepentingan perpaduan kaum kerana ia adalah asas kepada kejayaan dan pembangunan negara.

Golongan pelajar adalah pemimpin masa depan. Oleh itu, amat penting untuk mereka memupuk hubungan lebih erat di antara kaum, budaya dan agama demi keharmonian negara.

Ibu bapa hari ini menghadapi pelbagai cabaran dalam mendidik anak-anak. Kemahiran keibubapaan dan teladan yang baik adalah keperluan terhadap pembangunan keluarga Malaysia yang bahagia.

Keluarga adalah unit asas dalam masyarakat. Keluarga bahagia adalah “nadi negara”. Dalam unit inilah, ibu bapa menyediakan suasana untuk membesarkan anak-anak. Membesarkan bukan sahaja bermaksud secara fizikal tetapi yang lebih penting ialah pembangunan psikologi dan penerapan nilai-nilai murni.

Ketika ini, 40 peratus daripada rakyat Malaysia terdiri daripada mereka yang berumur di bawah 18 tahun. Kira-kira separuh daripada kumpulan ini boleh digolongkan sebagai belasan tahun.

Jadi adalah amat penting untuk remaja belasan tahun ini diberikan peluang terbaik membesar sebagai orang dewasa yang mempunyai kepercayaan antara satu sama lain. Ini akan menyumbang kepada kebaikan untuk masyarakat.

Kebahagiaan menjadi ibu bapa membawa bersama tanggungjawab yang amat berat. Mudah untuk memperkatakan isu ini tetapi berat untuk dilaksanakannya.

Mereka yang mempunyai anak pasti tahu betapa susahnya membesarkan mereka. Kita bukan sahaja mesti menyediakan keperluan asas tetapi juga aspek kerohanian dan bimbingan moral.

Ibu bapa perlu menanam dan mempraktikkan nilai-nilai positif dan berkualiti sepanjang masa.

Nilai kejujuran, ketabahan, kesabaran, toleransi, ketekunan, keadilan, menghormati orang tua dan kesedaran sivik perlu diterapkan.

Ia menjadi asas kepada anak-anak untuk membina keyakinan diri dan ketabahan serta membezakan perkara yang baik dan sebaliknya.

TAN SRI LEE LAM THYE ialah Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF)
Langkah tepat harungi perkembangan ekonomi masa kini

Oleh Mutazar Abd Ghani dan Kamarulzaidi Kamis
bhbiz@bharian.com.my


NAJIB ketika menyampaikan ucaptama pada Invest Malaysia 2009 kelmarin.

Kelonggaran FIC bolehkan Malaysia terus berdaya saing, sedia pasaran modal lebih bertenaga

GARIS Panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) diwujudkan kerajaan pada 1974 bagi membantu mencapai matlamat kedua Dasar Ekonomi Baru (DEB) iaitu menyusun semula masyarakat, khususnya berkaitan pemilikan ekuiti di kalangan rakyat pelbagai kaum.

Ini berikutan pada masa itu wujud ketidakseimbangan ketara dari segi pemilikan ekuiti di kalangan rakyat, yang mana penguasaan ekuiti Bumiputera hanya 2.4 peratus. Sasaran garis panduan FIC ialah pemilikan sekurang-kurangnya 30 peratus ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat secara menyeluruh.

Namun selepas 35 tahun garis panduan itu diwujudkan, sasaran utama penguasaan ekuiti Bumiputera itu masih jauh ketinggalan dalam sektor utama terbabit. Penguasaan mereka tidak banyak berubah.

Berdasarkan kajian, peratusan pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat tidak berubah sejak 1990 hingga 2006 dengan masing-masing pada kadar 19.3 peratus dan 19.4 peratus.

Lebih mengecewakan, daripada RM54 bilion ekuiti yang diagihkan kepada Bumiputera di bawah FIC pula, hanya RM2 bilion kekal, manakala selebihnya dijual semula untuk memperoleh keuntungan segera.

Selain itu, model lama FIC juga didapati ada kekurangan, apabila wujud segelintir pihak mendakwa tidak mendapat insentif dalam negara sendiri, termasuk Bumiputera yang mendakwa manfaat dasar itu hanya dinikmati golongan tertentu dan tidak diagihkan secara menyeluruh.

Garis panduan FIC itu juga mendapat rungutan pelabur asing apabila mereka mendakwa ia mewujudkan kekangan untuk mereka terbabit secara aktif dalam sektor ekonomi dan pasaran modal tempatan.

Tidak kurang penting, model lama FIC juga menyumbang budaya tidak sihat di kalangan usahawan Bumiputera yang sering dikaitkan dengan amalan `ali baba', `untung atas angin' dan `ingin cepat kaya.'

Menyedari kelemahan dalam model lama FIC, maka pengumuman kelonggaran terhadap Garis Panduan FIC oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin memang tepat pada masanya dalam usaha meningkatkan daya saing Malaysia sebagai pusat pelaburan dan pada masa sama menggalakkan pemilikan berkesan serta berkekalan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat.

Pengumuman Najib yang juga Menteri Kewangan pada Persidangan Invest Malaysia 2009, itu antara lain membabitkan kelonggaran terhadap FIC yang berkaitan pembelian kepentingan, penggabungan dan pengambilalihan; kegiatan meraih dana oleh syarikat senaraian awam serta pembelian hartanah.

Dengan kelonggaran garis panduan FIC itu, kelulusan daripada FIC tidak diperlukan lagi untuk urus niaga seperti transaksi berkaitan pemerolehan kepentingan, penggabungan dan pengambilalihan kepentingan tempatan dan asing; urus niaga berkaitan pemerolehan hartanah secara langsung oleh kepentingan tempatan dan asing, kecuali pemerolehan hartanah bernilai RM20 juta dan ke atas, yang mengakibatkan penurunan pemilikan Bumiputra atau agensi kerajaan.

Kelulusan FIC juga tidak diperlukan bagi transaksi pemerolehan hartanah secara tidak langsung oleh bukan kepentingan Bumiputera menerusi pemilikan saham yang tidak mengakibatkan perubahan penguasaan dalam syarikat Bumiputera atau agensi kerajaan.

Dalam usaha berterusan kerajaan meningkatkan ekonomi negara dan untuk menggalakkan Pelaburan Langsung Asing (FDI), kerajaan mengumumkan pemansuhan syarat 30 peratus pemilikan ekuiti Bumiputera secara terus semasa pengapungan syarikat tersenarai.

Bagaimanapun, keperluan itu diganti dengan syarat supaya 50 peratus daripada 25 peratus tebaran awam diperuntukkan kepada pelabur Bumiputera yang diiktiraf Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti).

Dalam memastikan kepentingan pelabur tempatan terpelihara dan tidak diabaikan, kerajaan juga memutuskan untuk memantau dan mengawal selia sektor serta aktiviti urus niaga hartanah, khususnya membabitkan pindah milik hartanah Bumiputera atau agensi kerajaan kepada bukan Bumiputera.

Bagi urus niaga sedemikian, kerajaan memutuskan supaya syarikat pembeli yang bukan Bumiputera mewujudkan sekurang-kurangnya 30 peratus pemilikan ekuiti Bumiputera.

Selain itu, ada beberapa sektor yang dikenal pasti sebagai sektor strategik yang memerlukan kawal selia secara berterusan bagi menjamin kestabilan dan keselamatan negara khususnya dalam kepentingan Bumiputera dalam ekonomi.

Untuk itu, kerajaan memutuskan supaya badan kawal selia peringkat sektor melaksanakan program serta garis panduan bagi meningkatkan penyertaan Bumiputera

Ketika era 1970-an, keperluan mewujudkan dasar berasaskan pengagihan adalah relevan memandangkan pemilikan ekuiti korporat Bumiputera hanya dua peratus dan kaum itu juga tidak berpeluang serta berkeupayaan untuk bersaing berdasarkan kuasa pasaran tanpa sekatan.

Bagaimanapun, dunia semakin maju dan keadaan telah berubah, instrumen sedia ada perlu disemak semula dan instrumen baru harus diperkenalkan selaras keperluan semasa berdasarkan kekuatan ekonomi negara, peluang pelaburan, iklim ekonomi global dan kejayaan yang telah diraih oleh Bumiputera.

Gabungan instrumen sedia ada termasuk akses kepada peluang pendidikan berkualiti, program pembangunan usahawan dan vendor telah berjaya melahirkan Bumiputera profesional dan kelas menengah.

Walaupun pemilikan sekurang-kurangnya 30 peratus ekuiti dikekalkan, langkah bersifat pengagihan seperti FIC mungkin bukan lagi instrumen sesuai untuk mencapai sasaran asal.

Justeru, keputusan melonggarkan garis panduan FIC serta memperkenalkan instrumen baru yang lebih sesuai untuk mencapai sasaran ekuiti korporat dan bersifat propertumbuhan serta mesra pasaran adalah langkah tepat dan sesuai dengan perkembangan ekonomi masa kini.

Keputusan itu diambil untuk membolehkan Malaysia terus berdaya saing dan menyediakan pasaran modal yang lebih bertenaga, khususnya dalam konteks pendekatan pertumbuhan dengan pengagihan.
Minda Pengarang: Usahawan perlu ubah minda 'ali baba', 'sleeping partner'

INSTRUMEN yang kaku perlu diubah. Penyertaan ala 'ali baba' bukan saja tidak lagi relevan malah merugikan. Sekatan yang sudah tidak memberi manfaat, perlu dimansuhkan. Ibarat barangan di kedai yang tidak laku dibeli orang tempatan, lebih baik dijual kepada orang asing bagi mengelakkan peniaga rugi. Tindakan ini bukan saja menguntungkan peniaga malah pembekal dan pengguna. Dengan itu kek ekonomi terus mengembang walaupun mengagihkan sebahagiannya kepada firma persendirian. Dalam keadaan sekarang, kek ekonomi semakin mengecil apatah lagi dihambat krisis ekonomi global. Sesuatu perlu dilakukan untuk membesarkan kek itu. Tiada gunanya mempunyai bahagian lebih besar ke atas kek yang semakin mengecil. Itulah antara mesej tersirat disampaikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak apabila mengumumkan pembaharuan pendekatan untuk menjadikan Malaysia pusat pelaburan serta menggalakkan pemilikan berkesan serta berkekalan ekuiti Bumiputera, kelmarin. Antara lain ia membabitkan kelonggaran terhadap Garis Panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) berkaitan pembelian kepentingan, penggabungan dan pengambilalihan; kegiatan meraih dana oleh syarikat senaraian awam serta pembelian hartanah. Sejak lebih tiga dekad FIC dibentuk sebagai antara instrumen penyusunan semula masyarakat bagi mewujudkan keseimbangan ekonomi, hasilnya kurang memuaskan.

FIC yang dibentuk pada 1974 sejajar kehendak Dasar Ekonomi Baru (DEB), kurang berkesan kerana peratusan pemilikan ekuiti Bumiputera tidak berubah sejak 1990 hingga 2006 pada kadar 19.3 peratus dan 19.4 peratus. Maka instrumen yang agak kaku itu diubah oleh Najib dalam usaha mengembangkan kek ekonomi. Kerajaan mahu mengubah corak ekonomi ke tahap pertumbuhan lebih tinggi, bermula dengan liberalisasi dalam 27 sub-sektor perkhidmatan, disusuli langkah liberalisasi untuk meningkatkan peranan sektor kewangan sebagai pemangkin pertumbuhan ekonomi dan memperkenalkan model ekonomi baru berasaskan inovasi. Dengan memansuhkan FIC, kerajaan menubuhkan pula Ekuiti Nasional Bhd (Ekuinas) yang akan memberi peluang baru kepada Bumiputera dengan sasaran menyeimbangkan pegangan ekuiti dengan kaum lain. Seterusnya, penguasaan dalam syarikat (bukan setakat 30 peratus) bakal memastikan Bumiputera mempunyai kawalan terhadap operasi sesebuah syarikat. Sebelum ini, peruntukan saham khas dan pemilikan ekuiti melalui FIC tidak kekal berikutan penjualan semula saham yang begitu ketara. Melalui dana Ekuinas RM500 juta yang kemudian dikembang kepada RM10 bilion, pemilihan usahawan Bumiputera berdasarkan meritokrasi untuk mengurus syarikat tertentu, membolehkan pegangan saham kekal dalam jangka masa panjang. Ini bermakna, Najib mahu mengubah minda 'ali baba', 'sleeping partner' dan cuma menunggu bantuan mutlak, kerana hanya Bumiputera yang benar-benar mahu berniaga diberi peluang. Apa yang tersirat melalui mesej itu juga ialah lebih baik mempunyai 10 atau 15 peratus pemilikan ekuiti Bumiputera tulen, daripada 30 peratus pemilikan Bumiputera 'ali baba'. Namun, matlamat 30 peratus penyertaan Bumiputera di peringkat makro masih kekal. Inilah dilakukan kerajaan, yang sama sekali jauh daripada persepsi segelintir pihak kononnya kerajaan mahu menghapuskan syarat ekuiti 30 peratus Bumiputera dalam DEB atau mahu menjajah ekonomi negara kepada pelabur asing.
Tingkat penyertaan ekonomi Bumiputera

Oleh Abdul Rahman Sulaiman

LANGKAH meliberalisasi Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) dan penubuhan sebuah institusi pelaburan baru yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelmarin, dijangka mampu melonjak pertumbuhan ekonomi negara dan pada masa sama bukan saja dapat terus melindungi kepentingan Bumiputera malah meningkatkan penyertaan mereka dalam sektor korporat.

Sekali gus langkah itu mewujudkan situasi menang-menang kepada pihak berkepentingan. Ia memberi kemenangan kepada pelabur Bumiputera dan bukan Bumiputera serta pelabur asing.

Sebelum ini, ramai pelabur Bumiputera bimbang peluang mereka melabur dalam pasaran ekuiti akan terjejas apabila syarat 30 peratus ekuiti yang perlu diperuntukkan kepada mereka untuk syarikat yang hendak disenaraikan, seperti yang dikehendaki di bawah peraturan FIC, dimansuhkan.

Pelabur asing dan bukan Bumiputera pula mendapati peraturan terbabit sebagai kekangan akibat kesukaran mendapat penyertaan Bumiputera kerana kekurangan modal atau jika ada yang mampu, mereka tidak dapat bertahan lama. Dalam banyak kes, mereka terpaksa melupuskan pegangan itu sama ada untuk melangsaikan hutang atau meraih keuntungan segera.

Kesan menyeluruh daripada fenomena ini ialah sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Malaysia kehilangan daya tarikan sebagai pusat pelaburan sementara hasrat murni kerajaan untuk meningkatkan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat tidak juga tercapai.

Walaupun wujud faktor lain yang menyebabkan kemerosotan pelaburan asing sejak kebelakangan ini, peraturan FIC itu dikenal pasti sebagai sebahagian daripada puncanya.

Dari segi pencapaian ekuiti Bumiputera pula, walaupun ketika penubuhannya pada 1974 FIC adalah satu-satunya instrumen penting untuk mencapai matlamat berkenaan di bawah strategi penggalakan pertumbuhan ekonomi dengan pengagihan yang adil, kini ia tidak lagi berkesan.

Sebagai contoh, peratusan ekuiti Bumiputera sejak 1990 hingga 2006 tidak berubah dengan masing-masing berada pada tahap 19.3 dan 19.4 peratus. Daripada RM54 bilion ekuiti yang diagihkan kepada Bumiputera di bawah FIC pula, hanya RM2 bilion yang masih kekal dan selebihnya dijual semula.

Peredaran zaman dan perubahan suasana ekonomi dunia yang kini lebih kompetitif dan mencabar juga mengubah keadaan. Sebagai contoh, ketika peraturan itu diperkenalkan dulu, ekuiti Bumiputera hanya berada pada tahap 2.4 peratus.

Berdasarkan kepada jumlah yang kecil itu, peraturan berkenaan didapati sesuai untuk dilaksanakan bagi menangani ketidakseimbangan. Ketika itu juga, langkah berkenaan didapati praktikal kerana kurangnya persaingan bagi mendapat pelaburan.

Tetapi kini, ia mewujudkan ketidaktentuan dan tidak lagi selaras dengan amalan antarabangsa. Dengan itu, ia menjejaskan potensi pertumbuhan sedangkan dasar kerajaan untuk menjamin pengagihan yang adil bergantung rapat kepada pertumbuhan mapan. Satu hakikat yang perlu diakui ialah tidak akan ada pengagihan tanpa pertumbuhan.

Ini ialah kerana dasar kerajaan sejak merdeka ialah untuk membesarkan kek ekonomi supaya ia dapat diagihkan dengan adil kepada semua golongan. Pengagihan kek yang mengecil akan hanya berakhir dengan perampasan hak golongan yang lain. Ini tidak pernah dilakukan di negara ini.

Di samping itu, pertumbuhan juga penting untuk memacu Malaysia ke arah negara berpendapatan tinggi melalui model ekonomi baru yang sedang dirumuskan. Adalah jelas bahawa FIC yang satu ketika dulu berjaya memenuhi keperluan dasar kerajaan, kini sudah menjadi satu instrumen yang tumpul dan tidak mampu mencapai matlamatnya.

Sesuatu yang tumpul tentu perlu digantikan dengan sesuatu yang lebih tajam. Sebenarnya, perkara ini dan hal-hal yang berkaitan dengannya sudah lama difikir dan dibahaskan di peringkat kerajaan. Setelah diperhalusi dengan mendalam, kelmarin Najib mengumumkan pendekatan beliau yang dikira cukup inovatif dan berani.

Dalam ucaptamanya di Persidangan Invest Malaysia 2009 di Kuala Lumpur, Perdana Menteri mengumumkan bahawa berkuatkuasa serta merta, perkara berikut akan dilaksanakan:

l Pemansuhan syarat 30 peratus ekuiti Bumiputera bagi tawaran awal permulaan (IPO) ke atas syarikat tersenarai:

l Pemberhentian proses urus niaga hartanah oleh FIC kecuali yang membabitkan pencairan kepentingan Bumiputera atau kerajaan;

l Syarikat yang hendak melaksanakan IPO perlu memenuhi 25 peratus keperluan Tebaran Awam yang dikenakan Suruhanjaya Sekuriti;

l 50 peratus daripada 25 peratus tebaran awam itu perlu ditawarkan kepada Bumiputera,

l Had pembelian harta oleh warga asing dinaikkan secara umum kepada RM500,000, dan

l Had pegangan saham asing untuk syarikat pengurusan unit amanah dan broker saham ditingkatkan kepada 70 peratus kepada 49 peratus sekarang.

Serentak dengan langkah liberalisasi itu, Najib juga mengumumkan penubuhan sebuah institusi pelaburan baru yang diberi nama Ekuiti Nasional Berhad atau Ekuinas dengan modal permulaan sebanyak RM500 juta dan sasaran dana sehingga RM10 bilion.

Ia akan menjadi satu instrumen baru untuk meningkatkan pegangan ekuiti Bumiputera dalam sektor yang berpotensi mencapai pertumbuhan tinggi seperti pelancongan, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), perubatan, minyak dan gas serta bioteknologi.

Penubuhan syarikat itu adalah sebahagian daripada pendekatan baru kerajaan untuk memastikan penyertaan Bumiputera yang lebih bermakna dan efektif.

Jelaslah bahawa pentadbiran Najib tidak pernah cuba membunuh semangat atau apa yang beliau sering sebut sebagai roh Dasar Ekonomi Baru, seperti yang mahu digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak.

Apa yang beliau cuba lakukan hanyalah memacu Malaysia ke arah sebuah ekonomi yang berpendapatan tinggi untuk kesejahteraan setiap rakyat tanpa mengira fahaman politik, kepercayaan agama atau keturunan selaras konsep 1Malaysia yang beliau cetuskan.

Sebelum ini, beliau sudah pun mengumumkan beberapa langkah untuk meliberalisasikan sektor kewangan dan pelbagai sektor kecil perkhidmatan. Banyak lagi pendekatan baru dijangka diumumkan dari semasa ke semasa sebagai kerangka awal model ekonomi baru yang beliau ilhamkan untuk mencapai matlamat 1Malaysia. Untuk itu, beliau mengharapkan agar rakyat Malaysia dapat bekerja sebagai satu pasukan.

Datuk Abdul Rahman Sulaiman ialah bekas Ketua Pengarang Bernama