Pemilik rumah bantu polis




Lelaki mahu sewa premis bersama anak perempuan 2 minggu sebelum mayat dijumpai

KUALA LUMPUR: Polis mendapat satu lagi petunjuk berhubung kes pembunuhan Nurin Jazlin Jazimin (gambar), 8, apabila seorang lelaki yang mencurigakan dilaporkan mahu menyewa sebuah rumah tidak jauh dari mayat kanak-kanak itu ditemui, minggu lalu.

Pemilik rumah itu dalam laporan yang dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya, kelmarin, memberitahu lelaki itu berminat menyewa rumahnya di Jalan PJS1, Taman Petaling Utama, Petaling Jaya, kira-kira dua minggu sebelum mayat Nurin ditemui, 17 September lalu.

Menurut sumber, pemilik rumah berkenaan turut membantu polis membuat lakaran wajah suspek, yang dipercayai berusia lewat 20-an.

Dalam laporannya, pemilik rumah berkenaan juga memberitahu lelaki terbabit memaklumkan mahu menyewa rumah itu bersama anak perempuannya.

"Bagaimanapun, dalam perbincangan mengenai sewa rumah pada hari itu, lelaki terbabit memberitahu dia tidak membawa anaknya kerana bimbang dicabul.

"Pemilik rumah itu hairan kerana lelaki berkenaan berkata demikian walaupun tidak ditanya, tetapi ketika itu dia tidak mengesyaki apa-apa," katanya ketika dihubungi, semalam.

Bagaimanapun, selepas pertemuan itu lelaki terbabit tidak menghubunginya semula.

"Pemilik rumah itu mula mengesyaki lelaki terbabit mempunyai kaitan dengan kes pembunuhan Nurin selepas penemuan mayat kanak-kanak itu dalam beg pakaian berhampiran rumahnya mendapat liputan meluas media," katanya ketika dihubungi, semalam.

Mayat Nurin, pelajar Tahun Dua Sekolah Rendah Kebangsaan Desa Setapak yang disumbat dalam beg pakaian, ditemui ditinggalkan berhampiran pejabat sebuah syarikat penerbitan di Taman Petaling Utama, 17 September lalu.

Mangsa yang dilaporkan hilang selepas keluar seorang diri ke pasar malam berhampiran rumahnya di Seksyen 1, Wangsa Maju, kira-kira jam 8 malam, 20 Ogos lalu, disahkan mati akibat jangkitan pada usus selepas kemaluannya ditusuk objek tumpul, dipercayai terung dan timun.

Sementara itu, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar, ketika dihubungi berkata kes itu sedang disiasat secara terperinci berdasarkan segala maklumat, termasuk petunjuk baru diperoleh polis sebelum ini.

"Belum ada apa-apa perkembangan terbaru mengenai kes ini... semua masih dalam siasatan. Kita meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat, termasuk mengenai suspek supaya tampil membantu siasatan," katanya.

Difahamkan, polis sedang berusaha mengenal pasti identiti pembunuh kejam itu berdasarkan lakaran yang diperoleh serta rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di lokasi mayat Nurin ditemui.

0 comments: