PAS tawar khidmat guaman percuma kepada keluarga Nurin

Azamin Amin
Tue | Sep 25, 07 | 8:44:58 am MYT

KUALA LUMPUR, 25 Sept (Hrkh) - Setelah Ketua Polis Negara (KPN) dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dilihat bersungguh-sungguh cuba menyatakan keluarga Nurin Jazlin Jazimin yang mati dibunuh kejam itu boleh didakwa jika terdapat unsur kecuaian,PAS telah mengambil inisiatif menawarkan khidmat guaman percuma bagi membela tuduhan yang dikenakan ke atas mereka.

Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar berkata PAS sangat kecewa dengan tuduhan dan kenyataan angkuh KPN, Tan Sri Musa Hassan mengenai isu itu dengan disokong pula oleh Menteri Dato' Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz yang cuba untuk memberi gambaran negatif kepada keluarga malang itu.

"Di samping membela diri,PAS juga turut akan memberi khidmat guaman percuma kepada keluarga Nurin Jazlin Jazimin jika mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap laporan media atau pihak-pihak yang melemparkan tuduhan negatif," katanya yang menghubungi Harakahdaily semalam.

Nazri dilaporkan berkata,"undang-undang tetap undang-undang dan kita kena ambil tindakan kerana antara Rukun Negara kita adalah untuk menegakkan undang-undang."

"Jadi kalau ada perbuatan yang menyalahi undang-undang kita akan ambil tindakan... tidak ada sesiapa pun boleh terlepas."

Nazri mengulas kenyataan Ketua Polis Negara mengenai kemungkinan ibu bapa Nurin Jazlin iaitu Jazimin Abdul Jalil dan Norazian Bistaman didakwa kerana cuai mengikut Akta Perlindungan Kanak-Kanak.

Semalam pihak Polis telah pun mengambil keterangan daripada ibu bapa Nurin Jazlin Jazimin di rumah mereka di Seksyen 1, Wangsa Maju di sini bagi membantu siasatan kes penculikan dan pembunuhan itu semalam dan difahamkan soal siasat polis lebih tertumpu kepada proses pengecaman mayat yang dibuatnya sebelum menuntut mayat anaknya itu

Mahfuz mengulangi kenyataannya yang tidak bersetuju dengan tuduhan cuai itu dan menganggap kedua-dua individu terbabit bersikap biadap dan tidak mempunyai rasa simpati serta dilihat cuba menyalahkan pihak lain di atas kelemahan kerajaan dan polis dalam menangani masalah kes culik dan bunuh kanak-kanak yang semakin membimbangkan ini.

"Sibuk nak menyalahkan orang lain sedangkan tumpuan fokus ialah mengesan pembunuhnya dahulu termasuk kanak-kanak yang hilang begitu ramai tahun ini sahaja," katanya

Dalam pada itu, berdasarkan statistik 'Orang Hilang/Jumpa Seluruh Negara' yang dikeluarkan oleh Ibu Pejabat Polis Bukit Aman menunjukkan sebanyak 759 kes kanak-kanak dan remaja hilang dilaporkan dalam tempoh tujuh bulan pertama tahun ini.

Daripada jumlah itu, sebanyak 34 kes melibatkan kanak-kanak berusia sembilan tahun ke bawah, 66 kes (10-13 tahun) dan 659 kes membabitkan remaja berusia 14 hingga 17 tahun.

Statistik itu juga menunjukkan remaja perempuan Melayu paling ramai dilaporkan hilang iaitu 497 orang diikuti remaja lelaki Melayu sebanyak 119 orang.

Mahfuz berkata rakyat masih tertanya-tanya hasil siasatan polis setakat ini termasuk tidak puas hati dengan sikap polis yang dilihat cuba mengalih perhatian ramai daripada membicarakan kecekapan dan kewibawaan polis selama ini.

Antaranya pihak polis, cuba menyalahkan Kamera Litar Tertutup (CCTV) di premis perniagaan dan persendirian di seluruh negara yang menyebabkan sulit untuk mengecam penjenayah.

"Saya hairan juga, bagaimana polis masih tak dapat kenal pasti kesan cap jari pembunuh yang meninggalkan beg yang berisi mayat Nurin. Saya tak pasti sama ada pembunuh itu lebih bijak daripada polis atau sebaliknya," katanya. - mks.

0 comments: