Bapa mahu pembunuh Ying Ying dihukum berat

PULAU PINANG 24 Sept. - “Saya berharap kematian anak saya akan dapat keadilan sewajarnya dan pembunuhnya akan dikenakan hukuman berat,” luah Ooi Eng Chew, 28, bapa kepada kanak-kanak malang, Shearwel Ooi Ying Ying, 3, yang percayai dibakar selepas dibunuh kira-kira dua bulan lalu.

Luahan Eng Chew itu agak mengejutkan pemberita yang membuat liputan kes itu di Mahkamah Majistret Balik Pulau di sini hari ini kerana sebelum ini, bapa malang itu senyap seribu bahasa dan enggan mengulas sebarang pertanyaan yang dilontar pemberita mengenai kematian anaknya itu.

Malah, beliau sering melarikan diri setiap kali pemberita datang menghampirinya sejak pulang dari China, tiga hari selepas anaknya itu dipercayai dibunuh, 5 Julai lalu.

Keadaannya jauh berbeza hari ini apabila dia yang ditemani ahli keluarganya yang hadir kira-kira pukul 8.30 pagi lagi turut membawa tiga keping sepanduk yang ditulisnya sendiri dalam bahasa Mandarin.

Antara yang menarik perhatian ialah dua keping gambar yang ditampal di atas sepanduk berwarna merah jambu, memaparkan gambar Ying Ying dan Allahyarham Nurin Jazlin Jazimin, kanak-kanak menjadi mangsa penderaan seksual yang mayatnya disumbat di dalam beg pakaian di Petaling Jaya Isnin lalu.

“Dulu kes Ying Ying, mungkin kes yang hanya dianggap kecil. Sekarang kes Nurin, Kes yang begitu kejam dan besar. Pembunuhnya sangat kejam dan lebih kejam dari binatang. Pembunuhnya mesti dihukum berat,” luah Eng Chew melalui sepanduk itu.

"Ying Ying sudah mati. Namun kematiannya tidak boleh selesai hanya dengan bayaran ganti rugi wang. Ia melibatkan nyawa kanak-kanak yang tidak bersalah,'' katanya.

Sementara itu, Mahkamah Majistret menetapkan 23 November depan untuk sebutan semula kes ibu Ying Ying.

Teh Hooi Wen, 28, dituduh membuat laporan palsu dan memasukkan dadah jenis methaphetamine ke dalam badannya.

Majistret Noorhisham Mohd. Jaafar menetapkan tarikh itu setelah dimaklumkan peguam bela, Khoo Chye Beng bahawa pihaknya akan mengemukan representasi kepada pihak pendakwaan berhubung kesilapan yang berlaku di dalam pertuduhan utama yang didakwa terhadap Hooi Wen.

0 comments: