Penyiasat persendirian jejak Madeleine

LONDON: Sebuah firma keselamatan persendirian secara rahsia melakukan siasatan terhadap kehilangan Madeleine McCan yang sudah memasuki tempoh empat bulan berikutan ibu bapa mangsa bimbang polis Portugis gagal menjalankan operasi dengan baik terhadap anak mereka.

Control Risks Group (CRG) juga dipercayai menyemak beberapa laporan yang mengatakan Madeleine dilihat di beberapa tempat di seluruh dunia dan membina profil penculik terbabit.

Kate dan Gerry McCann menggunakan khidmat syarikat terbabit yang pekerja mereka adalah bekas ahli risikan dan pasukan khas selepas bimbang sekiranya pihak berkuasa di Algarve membuat andaian anak mereka sudah mati.

Satu sumber rapat kepada peguam pasangan terbabit mengesahkan bahawa CRG bekerja dengan keluarga terbabit sejak Mei lalu, tetapi enggan membincangkan berapa jumlah yang dibayar kepada mereka.

"Control Risks adalah satu daripada kumpulan yang menawarkan khidmat mereka kepada McCann. Anda boleh bayangkan mereka melakukan perkara yang tidak dilakukan pihak polis Portugis," katanya.

Rakan kepada pasangan terbabit berkata keputusan itu menunjukkan mereka percaya Madeleine masih hidup walaupun selepas 144 hari dia dilaporkan hilang dari katilnya di apartmen percutian mereka di Praia da Luz.

McCann pertama kali menghubungi syarikat penyiasatan persendirian kurang tiga minggu selepas anak perempuannya dilaporkan hilang 3 Mei lalu kerana bimbang sekiranya polis Portugis tidak dapat memeriksa semua laporan yang mendakwa pernah melihat kanak-kanak terbabit

Bagaimanapun mereka secara umum menafikan menggunakan perkhidmatan penyiasat persendirian apabila polis Portugis memaklumkan ia menyalahi undang-undang. � Agensi

0 comments: