‘Ini baru permulaan, banyak lagi rintangan’

KUALA LUMPUR 24 Sept. – ‘‘Ini baru permulaan, banyak lagi rintangan yang perlu saya tempuhi,’’ kata Dr. Sheikh Muszaphar Shukor dalam perbualan telefon dengan bapanya selepas mengetahui namanya diumumkan sebagai calon utama angkasawan negara.

Bapa Sheikh Muszaphar, Sheikh Mustapha Sheikh Abdul Shukor berkata, beliau menelefon anaknya yang kini berada di Rusia untuk memaklumkan berita gembira itu.

‘‘Dalam perbualan tersebut, Sheikh Muszaphar memaklumkan yang beliau hanya akan menganggap dirinya berjaya setelah kembali ke tanah air selepas melaksanakan misi di angkasa lepas,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Sementara itu, Khaleed Abdullah menganggap anaknya, Faiz berada pada kedudukan lebih mencabar berbanding calon utama angkasawan negara, Sheikh Muszaphar.

Katanya, sebagai orang nombor dua, Faiz perlu berusaha lebih gigih untuk menyaingi Sheikh Muszaphar dan seterusnya meyakinkan pihak Rusia bahawa dirinya lebih layak dipilih.

“Untuk mencapai status nombor satu, dia (Faiz) perlu benar-benar bekerja keras,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di rumahnya di sini.

Sementara itu abang Dr. Sheikh Muszaphar Shukor berkata adiknya atau panggilan manjanya ‘Amus’ memang sering berangan untuk ke bulan.

Perkara itu dinyatakan oleh abangnya, Sheikh Taufik, 36, bahawa adik bongsunya itu sering merenung ke langit di waktu malam bagi melihat bulan dan bintang.

“Tetapi saya dan abang, Sheikh Ahmad, 37 sentiasa membuli dia sebab dia yang kecil pada masa itu, begitu pun hubungan kami tetap rapat dan begitu gembira sekali dengan kejayaannya menjadi angkasawan negara.

“Tuhan sahaja yang tahu, betapa berdebarnya kami adik beradik menunggu keputusan pemilihan yang akhir ini dan bersyukur Amus akhirnya terpilih untuk satu misi yang begitu mencabar.

“Saya berharap Amus akan bawa balik sesuatu sebagai ole-ole dari angkasa,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

0 comments: