Alasan penternak babi tidak lagi dilayan

Oleh NORIZAN ABDUL MUHID

ALOR GAJAH 24 Sept. – Kerajaan negeri tidak akan melayan sebarang alasan yang diberikan oleh para penternak babi di Man Lok, Bukit Beruang dan Londang untuk mengelak daripada mengosongkan ladang masing-masing Ahad ini.

Pengerusi Jawatankuasa Khas bagi menangani isu itu, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata, pada 30 September ini, sembilan kandang melibatkan lebih 15,000 ekor babi akan dikeluarkan daripada kawasan tersebut.

Menurutnya, tindakan mengurangkan ternakan babi di kawasan itu akan dilakukan mengikut jadual yang ditetapkan biarpun ada penternak meminta tempoh itu dilanjutkan.

‘‘Kita tidak akan melayan sebarang alasan yang diberikan oleh penternak yang ingin melengahkan operasi mengurangkan ternakan babi di kawasan itu.

‘‘Ada antara mereka memberikan alasan sukar memindahkan ternakan yang terlalu banyak ke tempat lain, oleh itu mereka merayu lebih masa tetapi kita tidak akan layan,’’katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas perkembangan operasi mengurangkan babi di negeri ini yang dimulakan kelmarin.

Pada 4 September lalu, kerajaan negeri telah menangguhkan operasi memusnahkan lebihan ternakan babi di kawasan berkenaan setelah penternak berjanji untuk mengurangkan sendiri ternakan mereka dari 160,000 ekor kepada 48,000 ekor dan mereka diberi tempoh sehingga 21 September.

Bagaimanapun, memandangkan proses pengurangan tersebut berjalan perlahan, kerajaan negeri memberi tempoh baru iaitu sehingga 4 Oktober ini.

Terdapat 87 penternak babi menjalankan usaha ternakan binatang tersebut di seluruh Parlimen Masjid Tanah.

0 comments: