Lebih 100,000 membantah -- * Sami Buddha ketuai perarakan * Bantahan terbesar hampir 20 tahun


Beratus ribu penduduk Myanmar berarak sebagai tanda protes terhadap junta tentera Myanmar dalam bantahan terbesar hampir 20 tahun diYangon, semalam. – Agensi.
YANGON 24 Sept. – Lebih 100,000 penunjuk perasaan antikerajaan diketuai oleh barisan sami Buddha berarak di sini hari ini dalam protes umum terbesar di Myanmar sejak pemberontakan prodemokrasi dihancurkan oleh tentera pada 1988.

Ketika penunjuk perasaan itu bergerak menghala pejabat Kementerian Pertahanan mengikut sebatang jalan yang lurus, bahagian belakang perarakan tidak lagi dapat dilihat dari depan. Perarakan itu merupakan yang terbesar dalam tempoh hampir 20 tahun,

Sami dan aktivis mendakwa bilangan peserta lebih 100,000 orang menyertainya walaupun kiraan sebenar sukar dibuat kerana mereka berada dalam keadaan bergerak.

Saksi melaporkan, dari depan perarakan itu mereka boleh melihat jalan lapan lorong dipenuhi manusia sejauh 1.6 kilometer.

Perarakan yang bermula dari pagoda Shwedagon itu menarik semakin banyak peserta dalam perjalanannya mengikut jalan-jalan di sini dalam cuaca mendung.

Kira-kira 20,000 sami Buddha mengetuai perarakan tersebut yang kemudian disertai oleh orang ramai pada hari yang digambarkan sebagai hari protes umum.

Penunjuk perasaan berarak sekurang-kurangnya lapan kilometer pada beberapa jam pertama dan melewati kampus lama Universiti Rangoon yang suatu masa dulu menjadi kancah protes antijunta tentera.

Pelajar dilihat menyertai perarakan hari ini, buat kali pertama dalam bilangan yang agak besar sejak perarakan diketuai oleh sami itu bermula di sini seminggu lalu.

Bantahan berkenaan telah menyebabkan junta tentera mengeluarkan kenyataan amaran untuk mengambil tindakan terhadap sami-sami Buddha yang mengetuai perarakan itu.

Sebelum itu dua orang selebriti terkenal negara ini turut menyumbang makanan dan minuman kepada para sami yang berarak dalam satu rancangan tontonan umum pertama kali dikendalikan oleh artis tempatan bagi menyatakan sokongan mereka.

Pelakon lelaki terkenal, Kyaw Thu mengikut jejak langkah pelawak yang dikenali sebagai Zargana menawarkan makanan dan minuman kepada lebih 600 sami yang berkumpul di pagoda Shwedagon di sini sebelum bantahan antikerajaan memasuki hari ketujuh oleh beribu-ribu sami.

Semalam, kira-kira 10,000 penduduk Myanmar menyertai 10,000 sami Buddha dan 150 rahib di sini dengan berarak meredah hujan dan banjir paras buku lali sebagai membantah junta tentera dan memberi sokongan terhadap ikon demokrasi yang ditahan junta tentera Myanmar, Aung San Suu Kyi.

Peningkatan dalam bilangan penunjuk perasaan itu memungkinkan lagi berlakunya perubahan dalam politik dan menimbulkan kebimbangan sekiranya pasukan tentera akan bertindak ganas seperti yang mana berlaku dalam pemberontakan berdarah pada 1988 yang mengakibatkan beribu-ribu terbunuh.

Salah seorang diplomat Asia Tenggara berkata, rejim tentera itu kini menerima tekanan daripada China supaya tidak menggunakan kekerasan ketika terdapat desakan negara-negara jirannya agar dipercepatkan perubahan demokrasi.

“Kerajaan Myanmar sangat bertolak ansur terhadap penunjuk perasaan dan tidak mengambil sebarang tindakan terhadap sami-sami tersebut kerana menerima tekanan daripada China,” ujar diplomat tersebut kepada The Associated Press.

Tambahnya, sebarang tindakan tegas yang diambil oleh pihak junta akan memburukkan nama China memandangkan negara komunis itu bakal menjadi tuan rumah Sukan Olimpik tahun depan.

“Semua orang tahu bahawa China merupakan penyokong utama junta tentera Myanmar,” katanya.

Bantahan itu telah bermula pada 19 Ogos lalu sebagai satu bantahan terhadap kesukaran ekonomi selepas kerajaan menaikkan harga bahan bakar yang sekali gus meningkat taraf hidup penduduk negara ini.

– Agensi

0 comments: