Bakal hadapi saat kritikal

PUTRAJAYA 24 Sept. – Kedua- dua calon angkasawan negara, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor dan Dr. Faiz Khaleed akan berhadapan dengan saat yang cukup kritikal dalam tempoh 10 hari sebelum salah seorang daripada mereka dipilih untuk mengikuti misi ke angkasa lepas pada 10 Oktober ini.

Pada saat-saat akhir, pihak Rusia boleh menentukan siapa yang layak untuk mengikuti misi itu meskipun keputusan awal Jawatankuasa Panel Pemilihan Angkasawan Negara memilih Sheikh Muszaphar sebagai calon utama manakala Faiz sebagai calon simpanan.

Dalam keadaan itu, Faiz turut perlu sentiasa berada dalam keadaan yang bersiap sedia.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Jamaluddin Jarjis berkata, dalam semua program angkasa lepas Rusia, sememangnya terdapat dua kumpulan krew yang terlibat.

Malah, katanya, perkara itu pernah terjadi kepada Yuri Gagarin iaitu manusia pertama berjaya sampai ke angkasa lepas dalam misi pada 1961.

Beliau berkata, Yuri Gagarin sebenarnya bukan calon utama angkasawan Rusia sebaliknya calon kedua. Calon pertama gagal kerana diserang demam campak.

“Hasil misi adalah terpulang kepada pengarah misi tersebut iaitu Rusia, kerana itu kita sekarang menghadapi pemilihan yang sebenar berbanding sebelum ini.

“Akan ada faktor psikologi dan perubatan yang akan menentukan sama ada terdapat perubahan atau tidak kerana daripada sekarang, ia bukan lagi di bawah kawalan kita tetapi sepenuhnya di bawah Rusia,” katanya.

Jamaluddin berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis pengumuman angkasawan pertama negara yang disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di sini hari ini.

Menurut Jamaluddin, apa yang pasti seorang rakyat Malaysia bakal mencatatkan sejarah sebagai angkasawan pertama yang berjaya menjejakkan kaki di Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) kerana kedua-duanya layak menyertai misi berkenaan.

Beliau berkata, Perdana Menteri tidak dapat hadir ketika pelancaran misi tersebut memandangkan tarikh itu terlalu hampir dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri dan beliau bersama-sama rakyat Malaysia akan menyaksikan siaran langsung pelancaran misi itu.

Sementara itu, Jamaluddin berkata, kerajaan bersedia meneruskan program penghantaran angkasawan negara ke angkasa lepas yang dianggarkan memakan belanja sebanyak RM103.2 bilion sekiranya rakyat mahu ia dilaksanakan.

0 comments: