16 sungai tercemar dipulih

Oleh Wan Najib Wan Daud

PULAU PINANG 24 Sept. – Sebanyak 16 batang sungai di seluruh negara yang kini diklasifikasikan tercemar atau mati (Kelas 5) mampu dipulihkan menjelang Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Ketua Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Datuk Paduka Ir. Keizrul Abdullah berkata, dalam tempoh tersebut, sungai-sungai itu akan dikategorikan dalam Kelas 2 dan boleh digunakan untuk mandi.

Beliau berkata, sungai-sungai tersebut dipilih berdasarkan kepentingan dan nilai sejarah.

‘‘Saya yakin kesemua sungai tersebut boleh dipulihkan melalui program Satu Sungai Satu Negeri dengan peruntukan RM400 juta,’’ katanya kepada pemberita selepas melancarkan pertandingan fotografi ‘Pesona Pantai Malaysia’ di sini, hari ini.

Menurut beliau, bagi memastikan pantai bersih, usaha memulihara sungai perlu dilakukan dengan menutup muara sungai dan pada masa yang sama mencari dan merawat punca pencemaran sungai.

Beliau memberitahu, semua kerja berkaitan pemulihan sungai itu dijangka siap dalam beberapa tahun sebelum ia menampakkan hasil yang diharapkan.

Dalam perkembangan berkaitan, Keizrul berkata, Sungai Batu Ferringhi di sini sepanjang 1.35 kilometer akan dibersih, dipulih dan dinaik taraf dengan kos sebanyak RM7 juta.

Katanya, turut terlibat ialah Sungai Satu sepanjang 1.2 kilometer (km), Sungai Mas (2.68 km), Sungai Kechil (2.87 km) dan Sungai Kelian (1.60 km).

Keizrul berkata, sungai-sungai itu merupakan sungai Kelas 3 dan akan ditransformasi ke Kelas 2 sekaligus memulihara kawasan di sepanjang pantai Batu Feringghi.

‘‘Kesemua sungai itu mengalir ke arah pantai Batu Ferringhi dan jika sungai itu tercemar maka pantai turut tercemar,” katanya.

0 comments: