Kronologi kes Nurin Jazlin

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0929&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_03.htm


20 Ogos 2007: Nurin Jazlin Jazimin, 8 dilaporkan hilang selepas pergi ke pasar malam berhampiran rumahnya di Sekysen 1, Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

28 Ogos 2007: Polis mengklasifikasikan kes itu sebagai kes culik.

29 Ogos 2007: Operasi mencari Nurin Jazlin beroleh petunjuk. Polis menerima maklumat Nurin Jazlin dilarikan oleh seorang lelaki yang menaiki sebuah van berwarna putih pada malam kehilangannya.

3 Sept. 2007: Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan merayu orang ramai membantu mencari Nurin Jazlin kerana mereka ketiadaan petunjuk tentang kehilangannya.

6 Sept. 2007: Polis mengesahkan penemuan sebuah van berwarna putih di Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur yang dikatakan boleh memberi petunjuk baru kehilangan Nurin Jazlin tetapi ia tiada kaitan dengan kes itu.

11 Sept 2007: Ulang tahun kelahiran kelapan Nurin Jazlin.

17 Sept: Polis menjumpai mayat seorang kanak-kanak perempuan dalam sebuah beg pakaian di sebuah premis perniagaan di Jalan PJS 1/48. Taman Petaling Utama, Petaling Jaya, Selangor.

Bapa Nurin Jazlin, Jazimin Abdul Jalil dan ibunya, Norazian Bistaman dipanggil untuk pengecaman mayat di Hospital Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, mereka menafikan mayat berkenaan ialah anak mereka.

19 Septr 2007: Polis memulakan gerakan mengesan seorang wanita yang gambarnya dirakamkan oleh kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di lot kedai tempat mayat kanak-kanak itu ditemui.

Wanita berkenaan dirakamkan berlegar-legar tanpa tujuan di luar lot kedai itu sebelum menaiki sebuah kereta Perodua Kancil berwarna perak yang dipandu oleh orang lain.

20 Sept 2007: Keputusan ujian DNA mengesahkan mayat kanak-kanak yang ditemui dalam beg sebagai Nurin Jazlin.

21 Sept 2007: Mayat Nurin Jazlin dituntut oleh keluarganya dan jenazah kanak-kanak malang itu selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Ibu Kota, Gombak.

Polis menubuhkan satu unit siasatan khas yang diketuai oleh Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Christopher Wan Soo Kee.

27 Sept 2007: Polis menggunakan khidmat Biro Siasatan Persekutuan (FBI) Amerika Syarikat bagi meningkatkan kualiti rakaman kamera llitar tertutup (CCTV) dalam siasatan kes pembunuhan kejam Nurun Jazlin.

28 Sept 2007: Polis menahan empat lelaki dan seorang wanita dalam serbuan di sebuah rumah kedai di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor.

0 comments: