Rasuah dan penyelewengan punca Melayu mundur - Prof Abu Bakar Hamid

Salmiyah Harun
Fri | Nov 16, 07 | 10:52:46 am MYT

KUALA LUMPUR, 16 Nov (Hrkh) - Orang Melayu di negara ini tidak akan mengecapi masa depan yang cemerlang, gemilang dan terbilang jika gejala negatif seperti rasuah dan salah guna kuasa tidak dihapuskan, kata pensyarah di Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya (UM), Profesor Emeritus Dato' Abu Bakar A.Hamid.

Ketika diwawancara Harakah di pejabatnya minggu lalu, beliau kesal kerana hampir semua institusi yang dikuasai oleh orang Melayu terlibat dengan rasuah dan salah guna kuasa seperti badan kehakiman, syarikat berkaitan kerajaan (GLC), polis dan Badan Pencegah Rasuah (BPR).

"Korupsi dan salah guna kuasa, saya ingat inilah sebab paling besar yang sudah menjadi mainan orang Melayu dan semua institusi yang dipegang oleh Melayu.

"Selagi kita tidak boleh hapuskan korupsi dan salah guna kuasa. Saya ingat tidak ada masa depan bagi orang Melayu. Saya pun tidak tahu bagaimana hendak menyelesaikan masalah ini," jelas beliau.

Menyentuh tentang rasuah pilihan raya, Abu Bakar yang juga bekas Pengerusi Bernama mahu masyarakat Melayu bersikap bijak.

Beliau pernah dimaklumkan oleh seorang rakannya yang menerajui sebuah badan integriti negara bahawa seorang pengundi yang menerima wang daripada sesebuah parti politik tetapi tidak mengundi parti tersebut tidak dianggap menerima rasuah.

"Kalau kita mengambil duit dan diminta mengundi (sesuatu) parti itu, kemudian (kita) mengundi (parti yang memberi rasuah), itulah yang dinamakan rasuah; tetapi jika kita ambil duit itu dan tidak mengundi parti itu, sebenarnya kita bukan makan rasuah.

"Jadi itulah yang diamalkan oleh rakyat Kelantan pada hari ini, barangkali orang Kelantan pandai sikitlah dalam hal ini," katanya.

Menyentuh tentang perhimpunan agung Umno yang berlangsung baru-baru ini, beliau menganggap isu yang ditimbulkan seperti pencapaian orang Melayu di bidang ekonomi, masalah ketirisan dan subsidi adalah isu-isu lama yang sering diperkatakan tanpa sebarang jalan penyelesaian.

"Apa yang dilihat, mereka (perwakilan Umno) suka mencari 'mangsa baru' dan pada kali ini perhimpunan Umno menyalahkan ketelusan GLC dalam mengagihkan kekayaan (keuntungan)," katanya.

Mengulas perkara ini, Abu Bakar memberi gambaran tentang pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang lari daripada dasarnya iaitu untuk meningkatkan pendapatan golongan rendah serta menghapuskan kemiskinan serta menyusun semula masyarakat.

"Sepatutnya kita meningkatkan taraf yang rendah kepada yang tinggi misalnya lebih ramai golongan menengah (bumiputera), sebaliknya kerajaan sekarang lebih banyak menciptakan jutawan dan hartawan Melayu daripada menyelesaikan masalah orang Melayu," kesalnya.

Akibatnya tambah beliau, Malaysia adalah salah satu negara Asia yang paling besar perbezaan antara kaya dengan miskin walaupun didakwa berhasil mengurangkan jurang kemiskinan tegar.

"Tetapi perbezaan pendapat di antara kaya dengan miskin Malaysialah yang paling ketaranya. Itu yang saya boleh kata... kita gagal!" tegas beliau.

Justeru, katanya, sudah sampai masanya semua pihak duduk bersama-sama memikirkan usaha untuk menghapuskan amalan rasuah dan penyelewengan kuasa kerana ia menjadi faktor kemunduran bangsa Melayu.

Apa yang berlaku pada hari ini, Abu Bakar berkata, tindakan membanteras rasuah dibuat seolah-olah untuk membalas dendam terhadap orang tertentu.

"Orang itu kritik BPR dia pula yang dikenakan tekanan. Bagaimana nak memulihkan imej badan-badan ini supaya orang percaya ia ada integriti, jalan kerja dengan lurus tidak kira kedudukan dan pangkat.

"Jadi, barang kali satu perkara yang dicadangkan supaya ia bebas daripada pegawai kerajaan seperti dikuasai oleh parlimen. Realitinya orang mesti percaya kepada badan ini menjalan kerja dengan betul bukan berpandukan kepada musim seperti sempena pilihan raya, ini semua jalan dengan baik lepas itu terus senyap semula," tambahnya.

Ikuti wawancara penuh dengan beliau dalam Harakah cetak bil. 1348 akan datang. /tajdid


0 comments: