Kes saman Datuk K 17 Januari

SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi di sini semalam menetapkan 17 Januari tahun depan untuk pengurusan kes saman malu terhadap ahli perniagaan, Datuk Seri Khalid Mohamed Jiwa atau lebih dikenali sebagai Datuk K yang difailkan seorang remaja, Muhammed Kasheef Harris Sivapatham pada 13 April lalu.

Tarikh itu diputuskan Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Mariana Yahya dalam kamar hakim untuk membolehkan plaintif serta defendan memfailkan dokumen dan memberi ringkasan saman kepada mahkamah sebelum perbicaraan dimulakan.

Tempoh itu juga bagi membolehkan plaintif dan defendan menyenaraikan semua saksi yang akan dipanggil untuk proses perbicaraan.

Peguam Suraj Singh mewakili plaintif dan mendengar bagi pihak peguam bela defendan, Gubachan Singh yang tidak hadir.

Dalam saman itu, Muhammed Kasheef, 19, yang juga rakan anak Khalid, Mohamed Adib, mendakwa suami penyanyi Datin Seri Siti Nurhaliza Taruddin cuba merosak dan mencerca reputasi baiknya di kalangan masyarakat dengan menuduhnya penjenayah, tidak berwatak baik, tidak layak bergaul dengan anak defendan, penipu dan tidak boleh dipercayai.

Plaintif mendakwa, defendan dengan niat jahat dan secara melulu menuduhnya pengedar dadah dan memaksanya mengaku sebagai pengedar dadah.

Muhammed Kasheef mendakwa defendan mengeluarkan perkataan 'kamu ambil dadah', 'kamu drug dealer (pengedar dadah)' terhadapnya yang disifatkannya sebagai fitnah dan dusta.

Muhammed Kasheef mendakwa Khalid mengeluarkan perkataan itu dalam satu insiden di rumah Khalid di No 3, Jalan Wangsa 13, Bukit Antarabangsa, Ampang, Selangor pada 17 Mac 2007, jam 11.30 malam hingga 1 pagi, 18 Mac lalu.

0 comments: