Penubuhan Bank DMDI dipertimbang

MELAKA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, cadangan penubuhan Bank Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) boleh dipertimbangkan untuk membantu membangunkan lagi ekonomi umat Islam dan orang Melayu.

Bagaimanapun, kata Perdana Menteri, cadangan itu perlu diperincikan sama ada bank yang mahu diwujudkan itu bank saudagar, bank komersial, bank pembangunan, bank eksport dan import atau bank koperasi.

"Bila-bila kita boleh cari lesen (nak tubuh bank), tapi modalnya perlu banyak, mungkin perlu bermula secara kecil dulu, lepas itu kalau dapat kita besarkan.

"Ini lebih mudah daripada buat jambatan (jambatan Melaka ke Dumai) sebenarnya," katanya ketika menjawab soalan peserta pada sesi soal jawab pada Konvensyen DMDI Kelapan di Hotel Holiday Inn Melaka, petang semalam.

Beliau berkata, jika ada cadangan mahu mewujudkan institusi seperti itu boleh membantu kemajuan umat Islam, terutama berkaitan dengan perniagaan, ia boleh dipertimbangkan kerana negara anggota DMDI memerlukan modal memulakan perniagaan.

Abdullah juga berkata, jika ada rangkaian dan perniagaan besar, cadangan mewujudkan Bank DMDI boleh membantu mereka.

Mengenai cadangan supaya jambatan dibina menghubungkan Melaka dan Dumai, Perdana Menteri berkata, cadangan itu perlu difikirkan sedalam-dalamnya kerana ia membabitkan pembinaan jambatan yang sangat panjang dan kos sangat besar.

0 comments: