Mekanisme penggenapan tidak naikkan kadar inflasi

PUTRAJAYA 15 Nov. – Pelaksanaan mekanisme penggenapan bagi urus niaga melibatkan syiling satu sen tidak akan menyebabkan kadar inflasi meningkat sehingga membebankan rakyat, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd. Shafie Apdal.

Beliau berkata, sekiranya terdapat kesan sekali pun, ia hanya melibatkan kadar yang sangat minimum dan tidak mengakibatkan kenaikan mendadak harga barang di pasaran.

‘‘Analisis Bank Negara Malaysia (BNM) ke atas negara-negara yang mengamalkan sistem penggenapan seperti Singapura, Belanda dan Australia mendapati tidak ada kesan pelaksanaan mekanisme itu kepada kadar inflasi semasa.

‘‘Malah nilai pembelian sebahagian besar barangan kalau dikira secara purata pada akhirnya akan menurun dan bukannya menaik,” katanya kepada pemberita pada majlis taklimat bersama persatuan peniaga dan peruncit mengenai pelaksanaan mekanisme penggenapan di sini hari ini.

Mulai 1 April tahun depan, syiling satu sen tidak akan digunakan lagi bagi pembayaran di kaunter sebaliknya semua bayaran bil digenapkan melalui mekanisme penggenapan kepada lima sen terdekat.

Menerusi mekanisme tersebut, jumlah keseluruhan bil yang berakhir dengan satu, dua, enam dan tujuh akan diturunkan kepada lima sen terdekat manakala bil yang berakhir dengan tiga, empat, lapan dan sembilan akan dinaikkan kepada lima sen terdekat.

Pelaksanaan sistem tersebut bagaimanapun tidak terpakai bagi semua pembayaran dalam talian seperti pembayaran bil utiliti melalui Internet.

Menurut Mohd. Shafie, pelaksanaan mekanisme penggenapan itu tidak boleh dilakukan ke atas setiap barangan yang dijual sebaliknya hanya membabitkan jumlah keseluruhan bil yang perlu dibayar di kaunter.

0 comments: