Sekolah tahfiz terima pelajar cemerlang

SHAH ALAM: Hanya pelajar cemerlang dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA) akan diterima masuk ke Sekolah Menengah Tahfiz Integrasi pertama Selangor yang akan mula beroperasi tahun depan.

Sekolah yang menggabungkan pendidikan mengikut Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dan pendidikan tahfiz itu bakal melahirkan lulusan yang bukan saja tahfiz, malah berjaya dalam ilmu sains.

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Datuk Mohammed Khusrin Munawi, berkata sekolah yang akan beroperasi di bangunan yang dulunya dimiliki Kolej Universiti Islam Selangor (Kuis) di Jugra itu adalah sekolah seumpama itu yang pertama di Selangor.


Katanya, Jais mendapat kelulusan itu kelmarin dalam mesyuarat kerajaan negeri yang dipengerusikan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo.

"Pada peringkat permulaan, sekolah itu akan memulakan sesi persekolahan dengan 60 pelajar terpilih iaitu 30 pelajar lelaki dan 30 pelajar perempuan cemerlang.

"Setiap tahun, 60 pelajar diterima dan mereka menetap di asrama," katanya pada sidang media selepas menyampaikan anugerah pelajar cemerlang PSRA di sini, semalam.

0 comments: