Terowong SMART terus ditutup

Oleh Au Yeong How

KUALA LUMPUR 15 Nov. – Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan (SMART) akan terus ditutup sehingga kerja-kerja mengalirkan air dari kolam takungan di Kampung Berembang dan Taman Desa ke Sungai Kerayung selesai dijalankan.

Hari ini merupakan hari ketiga terowong bernilai RM2 bilion itu ditutup setelah ditutup petang kelmarin.

Jurucakap SMART ketika dihubungi hari ini berkata, adalah sukar untuk meramalkan bila kerja-kerja pengaliran itu akan selesai.

Menurutnya, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) masih meletakkan status terowong itu pada MOD tiga, iaitu banjir kilat yang teruk sekali gus menutup laluan itu.

“Proses pengaliran air terpaksa dilakukan secara perlahan kerana air tidak boleh dilepaskan sepenuhnya.

“JPS berbuat begitu kerana walaupun Kuala Lumpur kelihatan tidak hujan, kita tidak pasti keadaan cuaca di hulu sungai.

“Selain itu, Jabatan Meteorologi meramalkan hujan lebat akan berterusan sehingga hujung minggu ini. Jadi, SMART perlu bersiap sedia,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas penutupan terowong SMART sejak petang Selasa lalu bagi mengelak banjir kilat daripada berlaku di ibu negara.

Bagaimanapun, penutupan terowong telah menyebabkan lalu lintas di sekitar ibu negara sesak teruk.

Menurut jurucakap SMART, walaupun hanya bahagian paling bawah terowong itu digunakan untuk mengalirkan air, terowong itu tetap ditutup atas faktor keselamatan.

Jelasnya, tekanan udara yang wujud di dalam terowong berikutan proses pengaliran air sedang berlangsung mendatangkan bahaya kepada kenderaan.

“Ia sesuatu yang teknikal untuk dihuraikan. Tujuan kita menutup SMART adalah untuk mengelakkan sebarang kemalangan daripada berlaku.

“Kesesakan jalan raya bukan hanya berlaku semata-mata kerana penutupan terowong itu,’’ katanya.

0 comments: