Empat kembar peroleh 5A

Oleh Siti Fatimah Mohamed Anwar, Hamzah Osman

KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya empat pasangan kembar, masing-masing di Negeri Sembilan dan Kedah memperoleh mendapat 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diumumkan semalam.

Mereka terdiri daripada tiga pasangan perempuan di Seremban dan Alor Star dan satu pasangan lelaki di Langkawi.

Di ALOR STAR, Nur Hisabiyah dan Nur Hidayah Aminnuddin dari Sekolah Kebangsaan Convent adalah antara 38 calon yang mencapai keputusan 5A.


Bapa mereka, Aminnuddin Ahmad, 45, seorang peniaga, berkata anak kedua dan ketiganya itu menunjukkan sifat berlumba-lumba dalam pelajaran dan amat bersemangat melanjutkan pelajaran ke Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) bersama, sekali gus mencapai cita-cita menjadi doktor.

Nur Hidayah berkata, sebulan sebelum peperiksaan dia memberi tumpuan terhadap subjek Matematik kerana agak lemah dalam mata pelajaran itu.

Sejak Tahun Satu mereka ditempatkan di kelas sama, namun ketika tahun dua keputusan Nur Hidayah merosot dan ditempatkan ke kelas kedua.


"Disebabkan mahu bersama kakak, saya belajar lebih tekun supaya dapat belajar dalam kelas yang sama pada tahun tiga," katanya.

Nur Hisabahiyah atau lebih mesra dengan panggilan kakak berkata, keputusan cemerlang itu adalah hadiah paling bermakna kepada keluarga, terutama ibunya Zahini Abd Aziz, 39, yang selalu mendoakan kejayaan mereka.

Di LANGKAWI, Mohd Taufiq dan Mohd Arief Suhaimi yang bercita-cita menjadi jurutera adalah antara 32 murid Sekolah Kebangsaan Seri Negeri yang memperoleh keputusan 5A.

Mohd Taufiq berkata sebelum masuk kelas, mereka membuat persediaan awal mengenai pelajaran yang akan diajar guru dan diikuti ulangkaji berterusan selepas kelas.

"Saya akan baca dulu topik yang akan diajar guru. Cara itu membolehkan saya lebih mudah memahami subjek yang diajar dan dapat bertanya perkara yang tidak faham," katanya.

Mohd Arief pula berkata, dia dan abangnya tidak pernah berdengki antara satu sama lain dan sentiasa tolong menolong ketika mengulang kaji pelajaran di rumah pada waktu malam.

"Selain guru banyak memberi semangat dan tunjuk ajar, kami hadiahkan kejayaan kepada bapa dan ibu yang sentiasa berada di sisi ketika kami mengulangkaji pelajaran," katanya.

Di SEREMBAN, Nordalila dan Nordahlia Zulkifli, dari Sekolah Kebangsaan Datuk Akhir Zaman, Rantau muncul antara 10 calon sekolah berkenaan mendapat keputusan cemerlang.

Ibu mereka, Rosnani Adam, 45, yang sudah berpisah dengan suami menyifatkan kejayaan dua anaknya itu sesuatu yang tidak disangka selepas mereka hanya mencapai keputusan 3A dan 2B pada ujian percubaan.

"Saya bangga dengan kejayaan mereka dan memang tidak menjangka mampu memperoleh 5A kerana hanya meraih keputusan biasa dalam ujian percubaan," kata tukang masak sebuah kedai makan di sini.

Satu lagi pasangan kembar ialah murid Sekolah Kebangsaan Puteri (SKP), Fatihahtul Hanan dan Fatihahtul Husna Mohd Nor yang menyertai 93 lagi calon UPSR sekolah itu mencatatkan keputusan sama.

Guru Besar SKP, Saleha Yahaya, berkata 95 daripada 206 calon UPSR sekolah itu memperoleh keputusan 5A, hampir menyamai pencapaian tahun lalu dengan 95 daripada 203 calon.

Katanya, faktor kejayaan itu ialah dengan memberikan asas yang kukuh kepada murid seawal Tahun Satu, mewujudkan kelas bimbingan khas bagi murid lemah, mengadakan ujian serta peperiksaan hanya dua kali setahun dan sentiasa fokus selain mengamalkan budaya kecemerlangan.

"Faktor lain yang menyumbang kepada kecemerlangan ialah komitmen guru dan ibu bapa. Melalui semua pendekatan itu, kita berjaya melonjakkan nama sekolah ke tahap yang lebih baik dalam UPSR sejak lebih lima tahun lalu," katanya.

0 comments: