30,000 tan sisa sehari pada 2020

KUALA LUMPUR: Rakyat negara ini dijangka mengeluarkan sebanyak 30,000 tan sisa pepejal setiap hari menjelang 2020 dengan 24 peratus daripadanya berasaskan plastik.

Setiausaha Parlimen Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Dr S Subramaniam, berkata bagi mengelakkan bahan berasaskan plastik terus mencemar alam, kerajaan menggalakkan orang ramai supaya mengurangkan penggunaan bahan berkenaan terutama beg plastik ketika membeli-belah di pasar atau di pasar raya.

"Buat masa ini beberapa pasar raya besar seperti Carrefour, Tesco dan Mydin sudah mengorak langkah ke arah ini dengan melancarkan pelbagai kempen dalam mengurangkan penggunaan beg plastik ketika menjalankan operasi jualan," katanya kepada media selepas merasmikan seminar Malaysian Plastics Forum di sini, semalam.

Seminar sehari itu diisi dengan pembentangan 10 kertas kerja berkaitan pengeluaran bahan berkenaan serta kesannya terhadap masyarakat dari aspek alam sekitar, keselamatan dan kesihatan diri.

Dr Subramaniam berkata, penggunaan bahan berasaskan plastik adalah penting di dalam kehidupan seharian, tetapi jika ia digunakan secara berlebihan akan menyumbang kepada pencemaran alam sekitar kerana bahan berkenaan mengambil masa agak lama untuk dilupuskan.

"Kementerian sudah mengetengahkan konsep 3R agar dapat menimbulkan kesedaran kepada masyarakat supaya mengurangkan penggunaan bahan berkenaan.

"Justeru, adalah wajar kita bersama-sama menjaga alam sekitar daripada sebarang pencemaran untuk kesejahteraan generasi masa kini dan depan serta mendidik masyarakat supaya lebih memahami perlunya beg plastik digunakan secara optimum dan dikitar semula," katanya.

Orang ramai dinasihatkan membawa beg kertas, bakul atau troli sendiri ketika membeli-belah manakala pemilik pasar raya juga boleh mengurangkan penggunaan beg plastik secara meluas dengan menyediakan beg kertas ketika mengisi barang yang dibeli pengguna, katanya.

0 comments: