Prestasi UPSR luar bandar kian baik

Oleh Faiza Zainudin, Adha Ghazali, Omar Osman, Betty Subaryati, Zulfa Mohamad

KUALA LUMPUR: Pencapaian pelajar dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2007 di beberapa negeri menunjukkan peningkatan yang membanggakan, termasuk sekolah di luar bandar.

Di IPOH, Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Ampang dekat sini, muncul sebagai satu sekolah terbaik dalam peperiksaan UPSR bagi daerah Kinta yang diumumkan semalam.

Seramai 25 murid daripada 123 calon sekolah itumencatatkan keputusan cemerlang memperoleh 5A.


Jurucakap sekolah itu berkata, jumlah murid memperoleh keputusan cemerlang pada tahun ini meningkat berbanding tahun lalu seramai 24 murid memperoleh 5A.

Nur Dini Muhammad Ghazali, 12, memperoleh 5A, berkata beliau sering mengadakan ulang kaji dan perbincangan berkumpulan membabitkan subjek tertentu.

"Saya juga mengikuti kelas tuisyen bagi semua mata pelajaran untuk memantapkan ilmu yang diperoleh semasa di kelas," kata anak sulung daripada empat beradik itu.


Di SUNGAI PETANI, pencapaian pelajar dalam peperiksaan UPSR di Kedah pada tahun ini menunjukkan peningkatan luar biasa, terutama membabitkan sekolah luar bandar.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran dan Modal Insan negeri, Datuk Azimi Daim, berkata peningkatan jumlah pelajar mendapat 5A dalam UPSR pada tahun ini di luar jangkaan dengan beberapa sekolah luar bandar mencatat keputusan cemerlang.

"Peningkatan itu sesuatu yang mengejutkan, tetapi petanda yang baik kepada negeri ini," katanya selepas merasmikan Buku Isu-Isu Kenegaraan serta melancarkan Syarikat Edulogig Sdn Bhd di sini, semalam.

Bagaimanapun, Azimi tidak dapat memberikan angka kerana fakta berkenaan hanya dikeluarkan hari ini.

Sementara itu, 41 pelajar SK Tunku Ismail di sini mendapat 5A.

Di TANAH MERAH, SK Sri Suria I di sini muncul antara sekolah terbaik di Kelantan dalam UPSR dan 106 daripada 255 muridnya yang menduduki UPSR pada September lalu memperoleh keputusan 5A.

Seramai 235 murid lulus dalam semua mata pelajaran dengan peratus kelulusan 92.2 peratus.

Guru Besarnya, Tengku Hamzah Ku Seman, berkata pencapaian itu meningkat berbanding tahun lalu apabila hanya 70 murid daripada 255 calon memperoleh 5A.

Di KOTA BHARU, walaupun kekurangan empat tenaga pengajar, SK Tapang masih mampu mencipta kejayaan dalam UPSR.

Dalam keputusan UPSR itu, 38 murid sekolah itu memperoleh 5A berbanding tahun lalu 27 orang.

Guru Besar SK Tapang, Aishah Mohd, berkata mereka kekurangan empat tenaga pengajar untuk mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Matematik.

"Kami bersyukur, berkat kerjasama serta usaha keras 49 guru yang sedia ada, 38 pelajar SK Tapang mencatat 5A mengatasi sasaran iaitu seramai 35 saja," katanya.

Aishah berkata, pada keseluruhannya, murid yang lulus semua mata pelajaran 160 orang daripada 198 pelajar yang menduduki peperiksaan itu tahun ini.

Sementara itu, SK Sultan Ismail 4 dekat Kubang Kerian di sini, pula terus melakar sejarah apabila 27 muridnya memperoleh 5A, sekali gus mengatasi pencapaiannya tahun lalu seramai 15 orang.

Guru Kanannya, Che Hashim Mahmood, yang meraikan semua murid terbabit, berkata walaupun sekolah mensasarkan 30 murid memperoleh 5A, pencapaian 27 orang itu cukup membanggakan sekolah itu.

Di KANGAR, puteri sulung Raja Muda Perlis, Sharifah Khatreena Nuraniah Syed Faizuddin,12, mengetuai 56 pelajar cemerlang Sekolah Rendah Seri Indera (SRSI), di sini, meraih keputusan 5A dalam UPSR yang diumumkan semalam.

Sharifah Khatreena atau lebih mesra dengan panggilan Ku Pah memperoleh keputusan A dalam semua lima mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu (Kefahaman), Bahasa Melayu (Penulisan), Matematik, Bahasa Inggeris dan Sains.

0 comments: