GLC perkukuh program aeroangkasa

KERAJAAN akan terus memperkukuh dan mengembangkan pengalaman serta kemahiran syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dalam bidang aeroangkasa sebagai asas menjadikan Malaysia hab utama industri aeroangkasa.

Setiausaha Parlimen Kementerian Kewangan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya, berkata pembabitan GLC dalam industri aeroangkasa menjana pembangunan modal insan mahir menerusi program perpindahan teknologi dan kerjasama strategik.

Katanya, syarikat GLC seperti Astonautic Technology (M) Sdn Bhd (ATSB) dan Composites Technology Research Malaysia Sdn Bhd (CTRM) turut mendapat pengiktirafan syarikat antarabangsa.

“ATSB bukan saja sedang melaksanakan pembangunan satelit mikro kedua negara iaitu RazakSat yang akan dilancarkan tahun depan, malah membekalkan komponen satelit kepada beberapa negara seperti Jerman dan Afrika Selatan.

“CTRM yang terbabit dalam pembuatan komponen pesawat pula mempunyai kontrak perjanjian RM3.20 bilion untuk tempoh tiga hingga 21 tahun,” katanya menjawab soalan Datuk Suhaili Abdul Rahman (BN-Labuan).

Ahli Parlimen Labuan itu bertanya pencapaian syarikat GLC untuk mencapai matlamat menjadikan Malaysia sebagai hab utama aeroangkasa.

Dr Hilmi berkata, CTRM dilantik pembekal peringkat pertama oleh pengeluar pesawat Eropah, Airbus untuk kontrak komponen pesawat Airbus A380 dan A400M masing-masing bernilai RM990 juta dan RM870 juta.

Selain itu, syarikat GLC itu dilantik pembekal peringkat kedua untuk kontrak komponen pesawat Airbus A320 bernilai RM1.17 bilion.

“CTRM juga mempunyai kontrak komponen enjin untuk Goodrich Corporation bernilai RM170 juta. Pengalaman dan kemahiran diperoleh GLC akan terus diperkukuh,” katanya.

0 comments: