Anak yatim tak hampa harapan ibu

MELAKA: "Saya terpaksa melihat beberapa kali slip keputusan peperiksaan kerana tidak percaya mendapat 5A," kata Fahmi Fazil, pelajar tahun enam Sekolah Kebangsaan Seri Bandar, di sini semalam.

Anak yatim yang kematian bapa ketika berusia dua tahun memperoleh keputusan 5A Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tidak menyangka mendapat keputusan itu kerana tidak terlalu mengharap.

Katanya, dia tidak mengikuti kelas tuisyen seperti rakan lain kerana ibunya, Dauza Umat, 38, terpaksa bekerja di Kuala Lumpur dan tidak dapat menghantarnya ke kelas tuisyen.

Fahmi yang menetap bersama datuk dan neneknya Umat Baba, 68, dan Maznah, 58, di Kampung Musai dekat sini, berkata dalam kelas dia tidak begitu menonjol dari segi akademik dan bukan menjadi murid harapan untuk mendapat 5A kerana dalam peperiksaan percubaan dia hanya mampu memperoleh 4B 1A.

"Bagaimanapun, berkat pesan ibu menerusi telefon setiap hari supaya rajin belajar termasuk takdir Allah menentukan segala-galanya, saya berjaya menunaikan harapan ibu yang begitu mengharapkan kejayaan ini.

"Lagipun, mengingatkan kesusahan ibu yang berjauhan dan terpaksa menyara kami adik beradik menjadi pendorong untuk saya berusaha mendapatkan yang terbaik," katanya yang kematian bapa akibat kanser selain datuk dan neneknya tidak sempat meraikan kejayaan itu kerana berlepas mengerjakan ibadat haji kelmarin.

Beliau yang bercita-cita menjadi pensyarah Bahasa Inggeris berkata, walaupun agak malas mengulang kaji di rumah, dia memberi tumpuan penuh ketika dalam kelas.

0 comments: