Bukan untuk elak kesesakan lalu lintas – Ir. Keizrul

KUALA LUMPUR 15 Nov. – Pembinaan Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan (SMART) adalah untuk mengelakkan kejadian banjir di sekitar Lembah Klang bukan menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di ibu kota.

Ketua Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Datuk Paduka Ir. Keizrul Abdullah menolak tanggapan sesetengah pihak yang pembinaan terowong SMART bertujuan mengelakkan kesesakan lalu lintas.

Menurutnya, tujuan utama terowong itu dibina adalah untuk mencegah kejadian banjir besar di ibu kota dengan menjadikannya sebagai laluan air ketika hujan lebat.

Beliau berkata, terdapat dua proses mengalirkan air menerusi terowong itu iaitu MOD dua dan MOD tiga, bagaimanapun kebiasaannya MOD dua digunakan untuk mengalirkan air.

“Menerusi MOD dua, sistem SMART diaktifkan dan air banjir mulai disalurkan ke bahagian paling bawah terowong dan dalam situasi ini, terowong lalu lintas masih dibuka kepada semua kenderaan.

“Bagaimanapun, kelmarin JPS memilih untuk menutup terowong walaupun menggunakan MOD dua supaya kerja-kerja pembersihan dapat dilakukan dengan lebih cepat.

“Jika MOD tiga digunakan, kerja-kerja pembersihan akan mengambil masa dua hari kerana keseluruhan terowong digunakan untuk mengalirkan air,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Beliau diminta mengulas rungutan orang ramai mengenai penutupan terowong berkenaan ekoran hujan lebat semalam.

Penutupan terowong itu menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk semalam terutama bagi kenderaan yang menghala ke Bulatan Kampung Pandan dan Sungai Besi dari arah Jalan Tun Razak.

Menurut Keizrul, tindakan menutup terowong itu bukan untuk menyusahkan orang ramai tetapi demi keselamatan pengguna jalan raya.

“Kelmarin terowong ditutup kerana kuantiti takungan air (di kolam takungan Kampung Berembang) melebihi paras bahaya iaitu 750,000 meter padu dan hari ini ia masih ditutup ekoran kerja mengepam air keluar yang mengambil masa 10 jam,” katanya.

Beliau menambah, selepas proses pengepaman selesai, terowong itu boleh dibuka semula untuk kenderaan tetapi jika hujan lebat ia perlu terus ditutup untuk sementara waktu.

Mengenai dakwaan orang ramai tentang kegagalan JPS memberitahu orang ramai berhubung penutupan terowong itu kata beliau, pihaknya sudah memaklumkan kepada stesen-stesen radio tetapi pengumuman tersebut lambat disiarkan.

“Pengumuman turut dilakukan pada papan tanda elektronik di semua lebuh raya yang menghubungkan dengan laluan terowong itu.

“Mungkin orang ramai kurang mengambil berat mengenai berita yang disiarkan di radio,” jelasnya.

Beliau berkata, JPS akan sentiasa memantau untuk memastikan banjir tidak berlaku dengan adanya terowong SMART tetapi dari segi kesesakan lalu lintas, tiada apa yang boleh dilakukan oleh JPS.

“Masalah kesesakan lalu lintas di ibu kota berlaku dari dahulu lagi, bukan kerana terowong SMART ditutup, terowong hanyalah sekadar laluan alternatif kepada pengguna jalan raya,” ujarnya.

0 comments: