Sistem e-Enforcement dilaksana tahun depan

JOHOR BAHRU: Sistem e-Enforcement atau penguatkuasaan elektronik akan dilaksanakan mulai tahun depan bagi mempertingkatkan lagi keberkesanan tindakan undang-undang trafik seluruh negara sejajar usaha mengurangkan kadar kemalangan dan kematian di jalan raya.

Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Datuk Zakaria Bahari, berkata bagi program e-Enforcement yang dikenali sebagai Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), sebanyak 1,000 kamera ditempatkan di lokasi yang dikenal pasti dengan tumpuan di kawasan kerap berlaku kemalangan.

Bercakap mewakili Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Chan Kong Choy merasmikan mesyuarat agung tahunan ke-48, Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR), di sini, semalam, beliau berkata, sistem yang membantu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) serta Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu akan dilaksanakan dalam tiga fasa dengan tumpuan kepada 10 kesalahan trafik, termasuk memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat.


Katanya, bagi fasa pertama dan kedua, kamera akan dipasang di Lebuh Raya Utara-Selatan dan Shah Alam dengan tumpuan kepada dua kesalahan utama iaitu memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat.

"Bagaimanapun, apabila peringkat fasa ketiga nanti, sistem ini menjadi lebih menyeluruh dengan tumpuan kepada 10 kesalahan trafik oleh pengguna jalan raya," katanya.

0 comments: