Singapura hanya pentadbir rumah api

SINGAPURA hanya pentadbir rumah api Horsburgh dan tidak lebih daripada itu, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) diberitahu semalam.

Sehubungan itu, peguam Prof James Crawford yang mewakili Malaysia berhujah semua kegiatan yang dilakukan oleh British dan Singapura berkaitan rumah api itu bukan satu perbuatan 'titre de souverin atau hak milik Pulau Batu Puteh.

Singapura antara lain mendakwa menjalankan kegiatan berkaitan rumah api seperti mewartakan undang-undang mempunyai kaitan dengan Pulau Batu Puteh dan Rumah Api Horsburgh, menyelenggara dan membaiki rumah api dan pengeluaran notis kepada pelaut mengenai pulau itu.


Selain itu, melaksanakan bidang kuasa ke atas individu dan ketenteraman awam di pulau itu, pengumpulan maklumat kaji cuaca, mengibar bendera marin Singapura, mengawal kemasukan ke pulau, lawatan rasmi dan memberi kebenaran menjalankan kerja mengukur.

Selain itu, kegiatan tidak berkaitan rumah api antaranya, rondaan kapal tentera, dakwaan berhubung penyiasatan risiko pengemudian dan bangkai kapal serta rancangan penambakan laut.

"Mahkamah sudah mendengar pakar rumah api membuat kesimpulan bahawa kegiatan Singapura bergantung sebelum pertikaian timbul adalah sebagai pentadbir rumah api atau kegiatan yang dikategorikan sebagai amalan biasa pihak pentadbir.

"Hujah ini disokong oleh sejarah rangkaian sistem Rumah Api Negeri-Negeri Selat dan amalan yang dilakukan Rumah Api Pulau Pisang, ditadbir Singapura di wilayah Malaysia," katanya.

Crawford berhujah sebelum tarikh kritikal hak milik (1847-1851) tidak ada sebarang bukti menunjukkan secara jelas British atau Singapura mempunyai niat menuntut hak kedaulatan ke atas Pulau Batu Puteh.

Sehubungan itu, katanya, berdasarkan bahan bukti yang dikemukakan kepada mahkamah, hak milik Pulau Batu Puteh ketika tarikh kritikal dan hari ini terletak kepada negara mempunyai kedaulatan ke atasnya pada 1965 iaitu Malaysia.

Peguam Prof Nicolaas Jan Schrijver pula berhujah melalui perjanjian khas yang ditandatangani Malaysia dan Singapura memohon kepada mahkamah untuk membuat keputusan berhubung kedaulatan Pulau Batu Puteh, Batuan Tengah dan Tubir Selatan secara berasingan.

Bagaimanapun, katanya, Singapura berhujah mahkamah hanya perlu menentukan sama ada Malaysia atau Singapura yang mempunyai hak kedaulatan ke atas Pulau Batu Puteh, sekali gus memiliki hak ke atas Batuan Tengah serta Tubir Selatan.

Schrijver memberitahu mahkamah bahawa hujah Singapura itu tidak boleh diterima. Perbicaraan bersambung hari ini.

0 comments: