BPR amal tiga strategi pantau rasuah

SEREMBAN 15 Nov. – Badan Pencegah Rasuah (BPR) akan terus menggabungkan tiga strategi iaitu punitif (menghukum), pendidikan dan pencegahan dalam memastikan masyarakat Malaysia bebas rasuah, sekali gus mempunyai lebih integriti.

Ketua Pengarah BPR, Datuk Ahmad Said Hamdan berkata, rasuah merupakan penyakit sosial yang jika tidak dibendung, boleh menjatuhkan sesebuah negara dan pemerintah.

‘‘Lebih parah kalau jenayah rasuah dan salah guna kuasa ini menjadi budaya dalam sesebuah masyarakat hingga rakyat hilang kepercayaan kepada kerajaan dan sistem pentadbiran negara,” katanya.

Beliau berucap pada majlis perasmian Kompleks BPR Negeri Sembilan bernilai RM4.5 juta yang disempurnakan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan di sini hari ini.

BPR Negeri Sembilan ditubuhkan pada 1968 dengan keanggotaan ketika itu seramai empat orang, diketuai oleh Deputi Supritendan Wong Siew Fook. Kini, keanggotaan BPR negeri ini berjumlah 55 orang.

Ahmad Said berkata, hari ini mentaliti masyarakat berubah selari dengan kemajuan yang dikecapi dengan rata-rata mereka sukakan jalan mudah, ingin cepat kaya dan materialistik.

‘‘Ini membawa kepada perlakuan jenayah rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan dalam masyarakat,” ujarnya.

Dalam pada itu, bangunan baru BPR negeri yang terletak di Jalan Dato’ Klana Ma‘amor di sini. mula dibina pada 2000 yang mengandungi satu blok utama, satu blok sokongan dan 12 kuarters kelas C sekali gus menjadikan ia bangunan milik penuh BPR yang pertama.

0 comments: